Debatt

De tar inte sitt ansvar

utanför
Close
Josephine tvingades sluta på sin arbetsplats sedan hon anmält sexuella trakasserier.
Close

Debatt. Som för en stor andel unga på den svenska arbetsmarknaden i dag är mina arbetsmöjligheter extremt begränsade. Det här, inte så uppmärksammade samhällsproblemet, resulterade i att även jag – återigen – hamnade i händerna på ett bemanningsföretag.

Performiq är ett bemanningsföretag och var min arbetsgivare från början av 2020 och sex månader framåt. Jobbet som bemanningsanställd blev anledningen till min sjukskrivning. Företaget använder sig systematiskt av anställningsformen visstidsanställning och försöker pusha över sin personal till anställning i kundföretaget innan de enligt kollektivavtalet måste tillsvidareanställa sin personal. Detta i ett enda syfte, att kunna smita ifrån ansvar som riktiga arbetsgivare tar.

Min tid hos Performiq var inte smärtfri. Att folk blev avslutade av Performiq var mer regel än undantag, trots att företaget själva gav skenet av att de ville anställa personal långsiktigt, och visstidsanställda blev enligt dem oftast övertagna av kundföretagen.

Inget stöd

När min anställningstid närmade sig sitt slut blev jag satt på ett schema som sträckte sig längre än anställningens slutdatum. Performiq ville ha kvar mig hos kunden, men det skulle snabbt ändras när jag valde att informera om att jag utsattes för sexuella trakasserier, kränkningar och ryktesspridning på arbetet. Detta var något man inte vill ta i, och inget stöd gavs. I stället skulle jag komma att bli av med jobbet.

Det jag flaggade för var inte välkommet och jag blev försatt i en jobbig situation som slutade med en sjukskrivning av vården. Några dagar efter min sjukskrivning blev jag uppringd av Performiq som informerade att min anställning inte skulle bli förlängd, trots det schema jag fått, på grund av anställningsstopp både hos dem och hos kundföretaget jag var utlånad till.

I samtalet, som jag även spelade in, ifrågasätter jag att anställningen avslutas då det kommer väldigt lämpligt – för dem – i samband med de sexuella trakasserier som jag precis informerat om. Det här ville man inte prata om. Beslutet skylldes på anställningsstopp.

Jobbannonser

Samma vecka som jag fått detta samtal ser jag annonser ute, både hos Arbetsförmedlingen och på Performiqs egen hemsida, där man söker folk både till kundföretaget jag varit placerad och andra kunder inom samma bransch. Jag ifrågasatte även detta, men blev informerad att dessa annonser ligger ute ”bara för att”. Konstigt nog har fler blivit anställda efter detta, och de har till och med blivit utplacerade hos samma kund, redan inom en månad efter jag fick sluta.

Under eller efter denna period har inget stöd erbjudits av Performiq. Bemanningsföretaget har inte tagit sitt ansvar och de utnyttjar systematiskt anställningsformen visstidsanställning för att slippa det ansvar och de kostnader som tillsvidareanställning medför. Företaget vill inte ta i de problem som deras anställda blir utsatta för. Ingen företagshälsovård erbjöds, inga rutiner finns inom företaget hur man ska agera när sexuella trakasserier uppstår.

Som Performiq-anställd ska du acceptera sexuella trakasserier, ryktesspridning och kränkningar, du ska även tystas ner och absolut inte förstöra företagets rykte eller statistik.

Vill inte ta ansvar

Facket kontaktades och har sedan dess stöttat mig och har även kallat Performiq till förhandling, där Performiq inte vill erkänna var de brustit. Att jag blev sjukskriven sågs som att jag inte ville ha ett jobb. De tyckte att deras egna påhittade anteckningar vägde tyngre än mina inspelade samtal och bevis. Man ljög även om hur många som blivit anställda efter min avslutade anställning, trots att det redan fanns fakta om saken.

Performiq är inte medvetna eller ens intresserade av de lagar, regler och bestämmelser som måste följas och man bör starkt ifrågasätta om detta företag ens borde få bedriva en verksamhet. De har vid förhandlingar inte kommit förbereda och de har inte lagt fram bevis för de lögner som de häver ur sig.

Otrygg anställning

Min erfarenhet är att de som redan innan står utanför arbetsmarknaden och har det tufft erbjuds en långtifrån trygg anställning på bemanningsföretag i allmänhet, och Performiq i synnerhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Örjan Wallon och Tommy Sahlberg. Avdelning 51.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Tysk natt

Davids krönika. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.