Bemanningsföretag sämre på arbetsmiljö

Bemanning Det är farligt att vara bemanningsanställd, inte minst på lager och terminaler. Risken att skada sig är nästan dubbelt så stor. Dessutom har tre av fyra arbetsställen brister som behöver åtgärdas, det visar en delrapport från Arbetsmiljöverket.

I en särskild satsning riktad mot bemanningsbranschen som pågår hela 2017 har Arbetsmiljöverket varit ute på 100-tals arbetsplatser. Tre av fyra behövde genomföra åtgärder.

– Normalt ligger det på ungefär 70 procent som får ett inspektionsmeddelande. Nu är det 75 så det är en lite högre andel som fått krav, säger Heli Aarnipuro, natinoell samordnare för Arbetsmiljöverkets inspektionsinsats.

Arbetsgivaren har alltid ansvar för att det ska finnas ett systematiskt arbetsmiljöarbete. För bemanningsanställda delas ansvaret mellan företaget de är anställda hos och uppdragsgivaren.

– Då det är två ansvariga finns en risk att arbetsmiljöarbetet faller mellan stolarna, säger Aarnipuro.

De vanligaste bristerna var att nyanställda inte får en introduktion och att riskbedömning och rutiner inte fungerar i praktiken. Bemanningsföretagen är en branschorganisation under Almega. Företag som är medlemmar där måste ha dokumenterade rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete.

– Vi har inte nöjt oss med att de säger att de har rutiner, då hade vi hittat färre brister. Men börjar man syna det i sömmarna hittar man mer, säger Aarnipuro.

Sedan tidigare finns det siffror som säger att 13 av 1 000 bemanningsanställda drabbats av olyckor på jobbet, jämfört med 7 av 1 000 sett över hela arbetsmarknaden. Det är en bild som Arbetsmiljöverket nu fått bekräftad. Ett skäl till de höga talen är arbetsuppgifterna.

– Många inom bemanning jobbar på olycksdrabbade arbetsplatser som lagerarbetare eller truckförare. Truckar är ju allmänt de mest farliga maskinerna, säger Aarnipuro och fortsätter:

– Inom bemanning är många unga och oerfarna och kanske har sitt första jobb. Om man lägger till att det saknas introduktion och är oklart vem som ansvarar för arbetsmiljön blir det ganska utsatt.

Enligt Bemanningsföretagen arbetar hälften av deras anställda inom olika tjänstemannajobb, där finns inga större risker för olycksfall. Därför går det att anta att betydligt fler än 13 av 1 000 arbetare hos bemanningsföretag skadar sig på jobbet

– Det viktiga är att tänka på riskerna i samband med att någon är ny på jobbet. Även om kunden hyr in någon som har erfarenhet så har de inte erfarenhet från den arbetsplatsen. Också vid enklare uppgifter som att lyfta lådor eller lasta finns det risker. Som arbete över axelhöjd eller ensidigt upprepat arbete. De anställda måste alltid få introduktion, oavsett uppdragets längd, säger Aarnipuro.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.