Bemanningsföretag sämre på arbetsmiljö

Bemanning Det är farligt att vara bemanningsanställd, inte minst på lager och terminaler. Risken att skada sig är nästan dubbelt så stor. Dessutom har tre av fyra arbetsställen brister som behöver åtgärdas, det visar en delrapport från Arbetsmiljöverket.

I en särskild satsning riktad mot bemanningsbranschen som pågår hela 2017 har Arbetsmiljöverket varit ute på 100-tals arbetsplatser. Tre av fyra behövde genomföra åtgärder.

– Normalt ligger det på ungefär 70 procent som får ett inspektionsmeddelande. Nu är det 75 så det är en lite högre andel som fått krav, säger Heli Aarnipuro, natinoell samordnare för Arbetsmiljöverkets inspektionsinsats.

Arbetsgivaren har alltid ansvar för att det ska finnas ett systematiskt arbetsmiljöarbete. För bemanningsanställda delas ansvaret mellan företaget de är anställda hos och uppdragsgivaren.

– Då det är två ansvariga finns en risk att arbetsmiljöarbetet faller mellan stolarna, säger Aarnipuro.

De vanligaste bristerna var att nyanställda inte får en introduktion och att riskbedömning och rutiner inte fungerar i praktiken. Bemanningsföretagen är en branschorganisation under Almega. Företag som är medlemmar där måste ha dokumenterade rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete.

– Vi har inte nöjt oss med att de säger att de har rutiner, då hade vi hittat färre brister. Men börjar man syna det i sömmarna hittar man mer, säger Aarnipuro.

Sedan tidigare finns det siffror som säger att 13 av 1 000 bemanningsanställda drabbats av olyckor på jobbet, jämfört med 7 av 1 000 sett över hela arbetsmarknaden. Det är en bild som Arbetsmiljöverket nu fått bekräftad. Ett skäl till de höga talen är arbetsuppgifterna.

– Många inom bemanning jobbar på olycksdrabbade arbetsplatser som lagerarbetare eller truckförare. Truckar är ju allmänt de mest farliga maskinerna, säger Aarnipuro och fortsätter:

– Inom bemanning är många unga och oerfarna och kanske har sitt första jobb. Om man lägger till att det saknas introduktion och är oklart vem som ansvarar för arbetsmiljön blir det ganska utsatt.

Enligt Bemanningsföretagen arbetar hälften av deras anställda inom olika tjänstemannajobb, där finns inga större risker för olycksfall. Därför går det att anta att betydligt fler än 13 av 1 000 arbetare hos bemanningsföretag skadar sig på jobbet

– Det viktiga är att tänka på riskerna i samband med att någon är ny på jobbet. Även om kunden hyr in någon som har erfarenhet så har de inte erfarenhet från den arbetsplatsen. Också vid enklare uppgifter som att lyfta lådor eller lasta finns det risker. Som arbete över axelhöjd eller ensidigt upprepat arbete. De anställda måste alltid få introduktion, oavsett uppdragets längd, säger Aarnipuro.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.