”Bemanningsföretagen är som krokodiler”
Bemanningsfrågor, cabotagetrafik och sociala krav vid offentlig upphandling stod på dagordningen när kongressen började behandla de första motionerna under söndagsförmiddagen. Det blev nej till att jobba för att bemanningsföretagen ska förbjudas, men ja till att verka för nationell spridning av Vita Jobb-modellen.
Den fråga som väckte mest debatt gällde bemanningsföretagen, där flera motioner gick ut på att verksamheten skulle förbjudas i enlighet med en lag från 30-talet som gällde fram tills för 20 år sedan.
Flera talare avfärdade detta som ogenomförbart. Björn Lif, från avdelning 28 i Umeå, liknade bemanningsföretagen vid att ha en krokodil som husdjur:
– Vi kan klappa och mata dem, men förr eller senare biter de oss. Men för den skull kan vi inte falla in i ett ”det var bättre förr”-tänkande, och verka för att återgå till en lagstiftning som inte fungerar på dagens arbetsmarknad, sa han.
Förbundets tredje vice ordförande Martin Viredius menade också att ett förbud vore orealistiskt:
– Jag kan också tycka, att fy fan vad skönt om det vore så enkelt. Men vårt jobb är att organisera, organisera, organisera – även i bemanningsföretagen, där anslutningsgraden är låg.
Men Stefan Andreasson, ombud från avdelning 12 i Malmö, menade att frågan borde vara en självklarhet:
– Jag tycker det är beklämmande att vi står här och diskuterar om vi borde förbjuda slaveri eller inte. För det är slaveri det handlar om, sa han.
Saken gick till votering, och med tydlig majoritet avslogs motionerna om att verka för ett förbud mot bemanningsföretag.
Däremot antogs en motion om lagstadgad reglering av bemanningsverksamheten. Förbundet ska verka för att inhyrningen begränsas till en viss procent av ordinarie personal, och att inhyrning förbjuds så länge det finns uppsagd personal med återanställningsrätt enligt LAS.
En annan motion gällde arbetsmiljön vid upphandling. Enligt förslaget skulle förbundet verka för att lagen om upphandling ändras, så att en ”oberoende person” utses till att kvalitetssäkra arbetsmiljön i samband med upphandlingar.
Styrelsen avslog motionen med hänvisning till att förbundet i så fall skulle kunna mista tolkningsföreträdet i arbetsmiljöfrågorna. Man hänvisade även till att arbetsmiljön kan tryggas med hjälp av Vita Jobb-kampanjen, som även den var föremål för en motion.
Vita Jobb går ut på att en kommun ställer tydliga sociala krav vid sina upphandlingar. Ett företag som vinner en upphandling ska skriftligen förbinda sig att tillämpa kollektivavtalsenliga villkor. Dessutom ska företaget bara använda underleverantörer med kollektivavtalsenliga villkor. Svart arbetskraft får inte förekomma hos vare sig entreprenör eller underentreprenörer. Företaget ska dessutom aktivt kontrollera att dess underleverantörer har F-skattebevis samt betalar skatter och arbetsgivaravgifter. Företaget måste också acceptera att fackliga konsulter gör kontroller på arbetsplatsen.
Malmö har kommit längst i arbetet, och planerar att införa Vita Jobb nu under hösten.
Enligt ett förslag från avdelning 17 Skövde Borås, ska förbundet verka för att modellen antas i fler svenska kommuner. Kongressen biföll förslaget, med tillägget att arbetet ska riktas även mot stat och landsting.
Kongressen antog även motioner med innebörden att Transport ska verka för hårdare regler inom cabotagetrafiken, för att arbetstagare som bara har en uppdragsgivare inte ska kunna skaffa F-skattsedel, för att utländska bemanningsföretag ska bli tvungna att ha registrerade representanter i Sverige, och kräva ett socialt protokoll i EU:s fördrag som slår fast att svenska kollektivavtal ska gälla alla som arbetar i Sverige.