Bemanningsjobb granskas
Arbetsmiljön för bemanningsanställda ska hårdgranskas igen. När Arbetsmiljöverket gjorde sin senaste drive krävde myndigheten över 1 000 förbättringar på företagen. I höst ska 400 företag inspekteras.
Det är dubbelt så vanligt att en inhyrd drabbas av arbetsolyckor jämfört med andra anställda. Olyckorna har blivit fler även efter en drive som Arbetsmiljöverket gjorde 2011 till 2013.
Att bemanningsanställda löper större risk att skadas på jobbet har flera orsaker, enligt Heli Aarnipuro, som håller i den nya insatsen vid Arbetsmiljöverket.
– Många av dem är unga och oerfarna, säger hon. De kanske vill göra bra ifrån sig och varken ser eller vill larma om risker. Samtidigt har kundföretagen ofta akuta behov och då prioriterar de inte introduktionen av de inhyrda.
Bemanningsbranschen växer. Förra året hade den runt 67 000 anställda. Nya företag startas och de gamla växer.
– Det är en komplicerad bransch när det gäller ansvaret för arbetsmiljön, säger Heli Aarnipuro.
Grunden är, beskriver hon, att bemanningsföretaget är arbetsgivare och har det övergripande ansvaret. Men när det gäller riskbedömning, arbetsintroduktion och annat som har med själva uppdraget läggs det över på kundföretaget. Det långsiktiga ansvaret efter en olycka finns däremot kvar hos bemanningsföretaget, som ska ta hand om krishantering, rehab, arbetsanpassning.
– I höst granskar vi 100 bemanningsföretag och 300 kundföretag, berättar Heli Aarnipuro. Det är ju ute på arbetsplatserna som olyckor inträffar.
Bland Transports medlemmar finns många uthyrda på lager och terminaler. I statistiken för arbetsolyckor bland bemanningsanställda ligger manliga truckförare och lagerassistenter i topp.
– Där är det vanligt att inhyrda gör de tyngsta jobben, säger hon.
Anställningsformen växer också bland utländska chaufförer som arbetar i Sverige.
– Om företagen är svenska finns de med i urvalet för höstens granskningar, säger Heli Aarnipuro. Det finns också funderingar på ett EU-samarbete över landsgränserna, men det har inte kommit i gång än.