Bemanningslivets problemlösare

Krönika. Halv sex på morgonen. Gatlyktornas sken över industrigatan framhäver skuggorna mer än de lyser upp. Snön knarrar under stålhätteskorna där jag går mot det kalla och nedsläckta bil- och släpekipaget.

Döda ting som det är meningen att jag ska få liv i. Bara jag nu hittar nycklarna. I frontluckan ska de ligga. Få se hur öppnar man den på en Mercedes Actros? Javisst ja, plipparna i nederkant på grillen.

Upp i hytten, starta motorn och försöka hitta Mercedes jävla lampknappar. Och så fraktsedlarna, tjugofem stycken är det. Och schemat över lasset. Kan det stämma? Det får visa sig vid första lossningsstället. Jag tänker i vart fall inte gå ut och se efter nu när det börjar komma varmluft i hytten.

Med slirande drivhjul bär det i väg mot det första stället samtidigt som jag undrar var jag ska ta den tröstande och värmande morgonfikan.

Jag är bemanningsanställd. Vi är ”problemlösare”, som chefen säger. Vardagskittet mellan en transportledare i Skåne som tror att Stockholm är ungefär av Tomelillas storlek, och verklighetens köer och trånga lossningsställen på brädgårdar, industrier och lager.

Att alltid kunna bli nådd för att ställa upp med någon timmes varsel, när någon på ett företag sjukskriver sig, tillhör bemanningslivet. Om det så gäller att ta över en grönsaksbil klockan tre på morgonen eller köra paket åt posten före jul och bli kallad ”julmiffo” av de fastanställda.

Det är också svårt att säga nej till helgjobb när det varit lugnt i veckan. Därför är det nästan omöjligt att ens stämma träff med någon för en fika. För då kanske en långresa dyker upp och vem har råd att säga nej till de tusenlapparna?

För många bemanningsanställda är förstås det här ett helvete på hjul. Särskilt för de som har småbarn. Och egentligen finns det ingen framtid i en sådan arbetsmarknad för den som vill ha ett liv.

Men det finns ändå några fördelar. Det är lättare att få ledigt, särskilt när det är ont om jobb. Och det är en frihet att inte höra till en fast arbetsplats, eftersom man då slipper en del av intrigerna.

Man kommer med sina arbetskläder och förhoppningsvis en viss kompetens. Är kunden för korkad får denne lära sig att bilen står ungefär där han slutade skälla och att nyckeln ligger i på expansionskärlet. Enkelt och lättfattligt.

Själv tycker jag ändå att jag har det bra nu när jag kör för ett stort företag där folk är okej och alla papper är i ordning. För vad kan man mer begära? Fast vila och återhämtning kan det bli dåligt med.

Nattkörningar är inte roliga men ibland, i den eviga strömmen av långtradare på tyska Autobahn, med nattradions salsa, soul och romsk musik, kan jag känna ett slags förtröstan. En vila i att allt rullar på i ett strilande vinterregn med BMW:arna visslande förbi i tvåhundra i högfartsfilen. Ett hopp om försoning med alla dem jag försummar då jag ligger ute på vägarna. Och en känsla av att de ändå finns med mig på resan genom natten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Sutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.