Bengt hittar bortglömda försäkringar på en kvart

Efter en karriär som lastbilschaufför blev Bengt Johansson projektanställd försäkringsrådgivare i Transports Helsingborgsavdelning. Bara i år har han på egen hand genomfört över 500 så kallade medlemskvartar. Alltså enskilda samtal där transportarbetare får chansen att diskutera sitt försäkringsskydd.

Bengt Johansson jobbade i många år på Nils Hanssons åkeri. Anställningen försvann efter att det anrika familjeföretaget sålts och de rutinerade chaufförerna i snabb takt ersattes med lågbetald utländsk arbetskraft.

Som arbetslös har Bengt ryckt in i omgångar som avlönad försäkringsrådgivare. Han är som en igel. Huvuduppgiften, eller snarare missionen, är att ge medlemmarna sin egen kvart – en idé som ursprungligen lanserades av LO.

I början av oktober var han uppe i 296 “kvartar”, sedan omstarten i våras. Plus snack med omkring 200 potentiella Transportmedlemmar.

– Hälften av kvartarna har jag gjort “live”, resten på telefon. Ringandet beror på att vi prioriterar bemanningsbranschen i år. Det är svårt att komma in på bemanningsföretagen, så jag ringer mycket folk på kvällstid.

– Ett undantag är faktiskt Frode Laursen, företaget som fått så mycket kritik för cabotagetransporterna. Där fick jag komma in på terminalen och träffa varenda anställd. På arbetstid. Frode Laursen hotade med löneavdrag för dem som inte gick.

Bengt beskriver den personliga glädje som inställer sig när han under kvartssamtalen hittar bortglömda försäkringsersättningar. Alla som jobbar under kollektivavtal har bland annat en sjukförsäkring (AGS) som ger extra ersättning vid längre sjukfall. Många missar den och exempel finns då långtidssjuka medlemmar fått flera hundra tusen kronor i efterhand.

Vilka grupper är svårast att nå?

Bengt säger:

– Personer med invandrarbakgrund. Många av dem finns ju i bemanningsbranschen. När jag ringer tror de ofta att jag är telefonförsäljare. Att jag vill sälja försäkringar.

– Särskilt 25–30-åringar är skeptiska. Men jag brukar snabbt fråga om de har barn. Blir svaret ja skjuter jag in på den så kallade premiebefrielseförsäkringen. Då väcks intresset, och jag får in foten.

Bengt betonar att både avtals- och medlemsförsäkringarna är för viktiga för att glömmas bort. En rätt stor del av fackavgiften går faktiskt till försäkringar i Folksam, bland annat den kollektiva hemförsäkringen och inkomstförsäkringen.

Samma sak är det med avtalsförsäkringarna – alltså hela det skyddspaket som gäller för alla anställda som jobbar i företag med kollektivavtal. Där har arbetstagarna i princip avstått en del av löneutrymmet, för att i stället få försäkringar som täcker upp vid arbetsskador, längre sjukfall och arbetslöshet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Varnar för förlorade försäkringspengar

Truckolyckor. – Jag får ofta hålla på och slåss, det är alltid trafikförsäkringen som gäller om du blir påkörd av en truck, säger Johan Nyman, regionalt skyddsombud i Transports Göteborgsavdelning. Han anser att det råder stor okunskap om vilken försäkring som gäller.

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

Transportarbetarens logga

1,9 miljoner till Transport-medlemmar

Juridik. 1,9 miljoner kronor gick till medlemmar i Transport efter rättstvister, enligt LO-TCO Rättsskydds årsstatistik.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.