Taxibil
Close
Superkändisar, fackpampar, gratisåkare, strippor, panka tonårskillar och åldringar … många skiftande livsöden avhandlas i baksätet på en taxi.
Close

Berättelser från baksätet

Kultur. Vad är det med taxi? Det slutna rummet, tiden i kupén, mötet med en människa som man troligen aldrig ser igen. Tillsammans öppnar detta för förtroenden och berättelser. Vilket i sin tur ger romaner, noveller och filmer.

Visst var det för att försörja sig och sina tre yngsta barn som Göran Lager tog kortet och satte sig bakom taxiratten. Men journalisten och författaren hade också en annan idé med sitt nya, tillfälliga yrke. Han skulle avslöja en rutten bransch med usla arbetsförhållanden.

Så skrev han en helt annan bok. Efter många mörka nätter, tidiga morgnar, långa körningar, möten och människors berättelser blev resultatet: Taxi 1251 – överhörda baksätesberättelser

– Min gamla mentor, han är död nu, sa att 99 procent av alla människor har något intressant att berätta. Och när jag satt där i taxin kände jag att det är fler som ska lyssna på de här människorna, deras livshistorier och erfarenheter.

Ibland kastade Göran Lager ner några anteckningar så fort en passagerare hade klivit ur bilen. Andra berättelser formade sig efteråt vid datorn. Adresser, områden, detaljer ändrades förstås för sekretessens skull.

– De enda som har en möjlighet att känna igen vem en berättelse handlar om – det är just den det handlar om.

Och vem handlar det om? Det kan vara åldringen som fortsätter att köpa kassvis med julmat trots att ”alla andra är döda”. Eller kvinnan på väg att ta sitt liv, men som till slut kliver ur med ett leende. Eller den panka tonårskillen som får åka hem till en full och vresig mamma.

– Det skapas ett slags förtroende, säger Göran Lager. Kupén är en skyddad miljö och resan blir som en ventil för människor som bär på något. Ofta lämnar de bilen med en slutreplik som … ”men vem är väl du som jag har berättar mitt liv för?”

Själv får han sällan veta slutet. Dog tvillingen som blev kvar på specialistkliniken när syskonet hade fått åka hem med pappa? Avslöjade den blivande hustrun mannens snedsprång i Nacka? Var det en pojke eller flicka som nästan hann födas i bilen när chauffören själv höll i profylaxandningen?

– Ibland är stämningen så laddad att det går att skära luften med kniv. Så bryts alltsammans när passageraren har betalat, säger hej då och går.

– Men med en del fortsätter samtalet där det slutade, om de kliver in i bilen en annan gång.

Per Linell är samtalsforskare och professor emeritus i Göteborg. Han har inte studerat just samtal i slutna rum som en taxi, men blir mycket intresserad av ämnet.

– Det är en väldigt speciell situation där passageraren inte kan hoppa ur bilen, utan är utlämnad till en tillfällig och kortvarig kontakt med föraren, resonerar han. I den behöver man inte ta hänsyn till en framtida relation, som när man samtalar med familjen, vänner, arbetskamrater eller andra jobbkontakter.

Professorns snabbanalys är att vissa passagerare tycker att situationen tillåter dem att bara sitta tysta, eller kanske nämna något helt opersonligt om vädret eller trafiken. Medan andra reagerar med att börja prata om det mest privata.

Göran Lagers bok har nyss kommit ut, men han är knappast först med att använda stämningen i en taxibil i sitt skapande.

Skribenten och radiorösten Alexandra Pascalidou valde det motsatta perspektivet i boken Taxi som hunnit bli närmare tio år. Där är temat taxiförarnas livsöden och egna berättelser.

Andra – som regissören Martin Scorsese – använder fordonet som fond för historien de vill berätta.

Minns du den våldsamma kultfilmen Taxidriver från 1976? Där blir den sömnlösa Vietnamveteranen (Robert De Niro) taxichaufför och bestämmer sig för att själv ta itu med våldet, hororna och hemlösheten i New York …

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Mötesplats. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

Sedan debuten med Flickan i Stenparken 2022 har Nilla Kjellsdotter hunnit ge ut fyra böcker. Totalt har hennes böcker sålt i över 300 000 exemplar och 2023 vann hon pris för bästa spänning på finska Storytel awards. Foto: Kajsa Göransson/Norstedts förlag

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

Äntligen en bok där facket är med

Davids krönika. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Snabbkoll
Rättigheter och skyldigheter. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på dina rättigheter – och skyldigheter

Anställd. Det kör ihop sig på jobbet och du vänder dig till facket. Får arbetsgivaren verkligen göra så här? Som anställda har vi många rättigheter – men också skyldigheter.

Kultur
Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Mötesplats. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Däckbytartider
Jennie Franzén trivs bäst bland tungbilarna.

Lugnet före stormen

Gummiverkstad. Rockbandet Slade ljuder ur högtalarna och smält snö droppar i håret på däckmontörerna i splitternya lokaler vid däckverkstan Ingers däck. Men vem är Inger? Tungbilsmontören som rycker ut heter Jennie.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.