Fartyget Ocean Gala i Utansjö hamn.
Close
Än så länge ligger fartyget Ocean Gala kvar i Utansjö hamn.
Close

Besättning lämnar flyktingfartyg

Besättningsmän har skickats hem och Transports Fredrik Brådd gör sig beredd att diskutera deras villkor och uppsägningslöner. Soppan kring fartyget som skulle bli bostad för 1 790 asylsökande har kokat vidare under sommaren.

– Omkring 15 sjömän fick veta i onsdags att de skulle flygas hem till Filippinerna morgonen därpå, berättar Fredrik Brådd. De blev oroliga och flera ringde och sms:ade mig. De hade fått besked om att de skulle få lön i sju dagar till.

Han är ITF-inspektör och har till uppgift att besöka bekvämlighetsflaggade fartyg i svenska hamnar. Kryssningsfartyget Ocean Gala är Bahamasflaggat, och det anlöpte kajen i lilla Utansjö i Ångermanland för snart två månader sedan.

Sedan dess har lokala medier rapporterat om turerna kring fartyget som – utan Härnösands kommuns kännedom – skulle bli bostad för asylsökande. Den privata hamnägaren hade hyrt ut hamnplatsen i den före detta bruksorten. Migrationsverket hade tecknat kontrakt om boende ombord för asylsökande.

Men …

Länsstyrelsen, och i förra veckan även Mark- och miljödomstolen, har sagt nej. Motivering: Utansjö har en godshamn som inte är lämplig att bo i.

Migrationsverket har stoppat inflyttningen. Myndigheten anser i och med detta att kontraktet om flyktingboende inte är uppfyllt.

Länsstyrelsen överväger att vända sig till Kronofogden för att avhysa fartyget.

Företaget som skulle driva flyktingboendet ligger hävdar fortfarande att planerna går att fullfölja – annars får Migrationsverket betala. Enligt uppgifter i medierna pågår förhandlingar om en förlikning.

Kvar ombord finns i dag bara personal som är nödvändig för företagets drift.

Och i dag berättar Sundsvalls Tidning att det företag som äger själva hamnen är mitt inne i en komplicerad rättstvist med en tidigare ägare.  I bakgrunden finns en konkurs och en påstådd bolagsplundring.

För Transports Fredrik Brådd är sjömännens löner, villkor och förhållanden viktigast i historien om asylbåten i Utansjö hamn.

– Jag är på gång att kontakta ITF i London och facket i Holland, som har tecknat de anställdas avtal, berättar han. Men det är svårt nu när många har semester.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Uddevalla är en av få hamnar i Sverige som inte stoppar bekvämlighetsflaggade fartyg när ITF-inspektörerna slår larm, ofta veckor innan det är aktuellt. För fartyget som ligger vid kajen för lossning är alla papper i ordning (arkivbild).

Här släpps fartyg utan avtal in

Hamn. Förebyggande arbete har gett resultat. När ITF-inspektörerna ser att ett fartyg utan giltigt avtal är på väg kontaktar de aktuell hamn – färre bekvämlighetsflaggade fartyg anlöper i dag svenska hamnar jämfört med för bara några år sedan. Uddevalla är en av de som inte sätter stopp, men de vill hålla dialogen levande med ITF.

Blockad av fartyg med fulavtal

Hamn. Klockan 7 i morse trädde Transports sympatiåtgärder i kraft – hamnarbetare i Uddevalla stoppade lossning av ett fartyg som försatts i blockad av Seko sjöfolk som krävt kollektivavtal.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.