Besked på gång för omdebatterat hamnbygge
Besked om den tänkta storhamnen i Nynäshamn dröjer i ännu en månad. Rättegången i den högsta miljödomstolen hölls i slutet av förra veckan.
Mark- och miljödomstolen sa förra hösten ja till villkoren som ska gälla för muddring, byggarbeten och själva driften av den planerade hamnen på Norvikudden. Hamnen kommer när (eller om) den är helt utbyggd att vara den största hamn som byggts i Sverige under de senaste 100 åren.
Men beslutet överklagades. Bland annat av Naturskyddsföreningen som inte alls vill se någon hamn på platsen. Om den ändå kommer att tillåtas kräver Naturskyddsföreningen ytterligare åtgärder för att skydda natur och miljö.
Rättegångar om den planerade hamnen avslutades i fredags på Mark- och miljööverdomstolen vid Svea hovrätt. Domarna ska ge besked om villkoren för dels Norviks hamn, dels en tillfällig hamn som NCC planerar. Domstolen ska också klargöra behovet att sanera havsbottnen vid Nynas raffinaderi intill Norviks hamn.
Det kommunala bolaget Stockholms Hamnar driver i dag tre anläggningar – Nynäshamn, Kapellskär och Stockholm. En bit in på 2000-talet beslutade politikerna i de berörda kommunerna att satsa på en helt ny godshamn. Den ska ligga i Norvik, strax norr om färjeterminalen i Nynäshamn.
Bygget har från början varit omdiskuterat. Kritiker hävdar att siffrorna som presenterats över tänkta godsflöden är glädjekalkyler. I kringliggande hamnbolag, som Södertälje och Oxelösund, anser man att det redan finns hamnkapacitet nog för att trygga storstockholmarnas varuförsörjning.
Efter år av debatt, och framför allt rader av överklaganden, fick Norvik till slut klartecken 2012. Men bara för ”tillåtligheten”. I rond nummer två väntade sedan villkoren som omgärdar bygget.
Sista ordet i den frågan kommer hovrätten med i sina domar den 30 september. Projektet är förberett och bygget kan starta när tillstånden är klara. Enligt Stockholms Hamnar tar det cirka tre år att bygga hamnen.