”Beslutet skadar Ubers självbild”

EU. Nationella taxiregler ska gälla för Uberpop, det säger EU-domstolens generaladvokat. ”Det här är en symbolisk vinst”, säger Transports utredare Antti Vainio.

Den kontroversiella taxitjänsten Uberpop har lämnat Sverige. Med tjänsten kunde privatpersoner köra andra personer för betalning, men svenska myndigheter bedömde att det var taxiverksamhet och därmed krävdes licens.

Uberpop har fortfarande verksamhet i stora delar av Europa. Inte minst i Spanien, där tjänsten har fått stort genomslag. Så tidigt som 2014 har den spanska taxiorganisationen Elite Taxi drivit att Uberpop inte ska få finnas i Barcelona eftersom företaget inte har de licenser som krävs i staden.

EU:s advokat

Nu har EU-domstolens generaladvokat Maciej Szpunar kommit med sin åsikt i målet. Han rekommenderar EU-domstolen att säga att Uber är ett transportföretag och inte ett it-företag. Konsekvensen blir att de nationella reglerna om taxi- och transportlicenser ska gälla.

– Uber försöker bygga ett varumärke på att de är ett revolutionerande nytt it-företag, men nu slås det fast att det är ett transportföretag. Vi sa hela tiden att det var svarttaxi när de körde Uberpop i Sverige, nu bekräftar EU det, säger Antti Vainio, utredare på Transport och fortsätter:

– 2017 har varit ett mörkt år för Uber, bolaget har fått mycket dålig publicitet och finansanalytiker kopplar ihop generaladvokatens uttalande med andra uppgifter om allt från dåliga arbetsvillkor till sexuella trakasserier.

Fler företag

I Sverige finns det däremot andra nyare företag som använder sig av digitala plattformar för att förmedla transporttjänster. Den senaste tiden har dålig lön och arbetsmiljö för cykelbud hos Uber Eats och Foodora uppmärksammats.

– Beslutet är en symbolisk vinst. Det är viktigt att inte köpa vad de här företagen säger. Här spelar språket roll. Det handlar inte om delningsekonomi utan olika plattformar för tjänster. Nu får vi stöd i att det är vanliga företag och att vi inte behöver nya lagar och lösningar för att hantera dem, säger Antti Vainio.

Det är fortfarande upp till EU-domstolen att bekräfta eller avvisa generaladvokatens rekommendationer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Taxistolpe

Åtta av tio taxiföretagare skattade för lite

Taxi. Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.