Beställaransvar får vänta
Inget förslag om beställarnas ansvar för schysta villkor och sund konkurrens på vägarna presenteras i dag. Frågan är för komplicerad för utredarna. Regeringen får vänta till nästa vår.
– Vi är inte helt på det klara med omfattningen av problemet – eller orsaken till det.
Annika Troive Hedman, jurist och utredare på Transportstyrelsen, förklarar varför myndigheten inte kommer med några skarpa förslag om beställarnas ansvar för schysta villkor i transportbranschen. När den i höstas fick uppdraget önskade sig regeringen förslag till den 15 mars.
– Vi måste ta reda på varför inga beställare alls lagförs för brott mot dagens regler, säger hon. Är det reglerna som är fel utformade? Eller är det att brotten inte anmäls? Att det inte görs några förundersökningar?
Redan i dag säger lagen att den som yrkesmässigt beställer transporttjänster kan straffas med böter om hen har haft ”skälig anledning att anta” att trafiktillstånd saknas eller transporten bryter mot cabotagebestämmelserna.
Utredarna på Transportstyrelsen har fått regeringens uppdrag att se över hur gällande regler kan skärpas. Syftet är, enligt direktivet ”att skapa ordning och reda i branschen”.
Transports linje i frågan är att den som köper en transport ska ansvara för att alla underleverantörer följer lagar och regler. Arbetsgivarna i Biltrafikens arbetsgivareförbund anser däremot att ansvar bara ska kunna utkrävas i ett led: Den som köper en transport ska inte ta ansvar för hur en underentreprenör sköter sig.
I dag, tisdag, fick regeringen beskedet att skarpa förslag i denna och en rad andra frågor kommer när utredningen ska slutredovisa senast den 1 maj nästa år. Här kommer några underhandsbesked till:
- Det blir inga lättnader av kör- och vilotidsreglerna som påminner om de danska. Om någon annan modell blir aktuell återkommer utredarna till.
- Ytterligare studier, och flera enkäter, behövs innan utredarna bestämmer sig för om vinterdäck bör krävas på samtliga axlar på tunga fordon.
- Reglerna kring kombitransporter återstår att fila på. Klart är att den svenska regeringen föreslagit EU att ta in frågan i sin pågående översyn av bestämmelserna på vägtrafikområdet.
- Och när det gäller uppföljningen av reglerna kring cabotagebrott – att polisen fått rätt att låsa fast bilar när brott avslöjas – pågår kartläggningen fortfarande.
När utredarna på Transportstyrelsen kommer med sin slutrapport är det regeringen och slutligen riksdagen som avgör om förslagen blir verklighet.