Beställaransvar får vänta

Inget förslag om beställarnas ansvar för schysta villkor och sund konkurrens på vägarna presenteras i dag. Frågan är för komplicerad för utredarna. Regeringen får vänta till nästa vår.

– Vi är inte helt på det klara med omfattningen av problemet – eller orsaken till det.

Annika Troive Hedman, jurist och utredare på Transportstyrelsen, förklarar varför myndigheten inte kommer med några skarpa förslag om beställarnas ansvar för schysta villkor i transportbranschen. När den i höstas fick uppdraget önskade sig regeringen förslag till den 15 mars.

– Vi måste ta reda på varför inga beställare alls lagförs för brott mot dagens regler, säger hon. Är det reglerna som är fel utformade? Eller är det att brotten inte anmäls? Att det inte görs några förundersökningar?

Redan i dag säger lagen att den som yrkesmässigt beställer transporttjänster kan straffas med böter om hen har haft ”skälig anledning att anta” att trafiktillstånd saknas eller transporten bryter mot cabotagebestämmelserna.

Utredarna på Transportstyrelsen har fått regeringens uppdrag att se över hur gällande regler kan skärpas. Syftet är, enligt direktivet ”att skapa ordning och reda i branschen”.

Transports linje i frågan är att den som köper en transport ska ansvara för att alla underleverantörer följer lagar och regler. Arbetsgivarna i Biltrafikens arbetsgivareförbund anser däremot att ansvar bara ska kunna utkrävas i ett led: Den som köper en transport ska inte ta ansvar för hur en underentreprenör sköter sig.

I dag, tisdag, fick regeringen beskedet att skarpa förslag i denna och en rad andra frågor kommer när utredningen ska slutredovisa senast den 1 maj nästa år. Här kommer några underhandsbesked till:

  • Det blir inga lättnader av kör- och vilotidsreglerna som påminner om de danska. Om någon annan modell blir aktuell återkommer utredarna till.
  • Ytterligare studier, och flera enkäter, behövs innan utredarna bestämmer sig för om vinterdäck bör krävas på samtliga axlar på tunga fordon.
  • Reglerna kring kombitransporter återstår att fila på. Klart är att den svenska regeringen föreslagit EU att ta in frågan i sin pågående översyn av bestämmelserna på vägtrafikområdet.
  • Och när det gäller uppföljningen av reglerna kring cabotagebrott – att polisen fått rätt att låsa fast bilar när brott avslöjas – pågår kartläggningen fortfarande.

När utredarna på Transportstyrelsen kommer med sin slutrapport är det regeringen och slutligen riksdagen som avgör om förslagen blir verklighet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.