Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.

– Det finns ingen praxis när det gäller straffet eftersom ingen har dömts för att ha brutit mot beställaransvaret, sa åklagaren Linn Lööw i sin slutplädering.

Hon hade ändå hamnat på att en företagsbot på 100 000 kronor är det rimliga straffet för speditören. Företagets vd nekade till att brott har begåtts.

Rättegången hölls i dag, onsdag, i Uppsala tingsrätt.

Historien startade redan för två år sedan. Då stoppade trafikpolisen en bulgarisk lastbil i Skutskär, utanför Gävle. Ekipaget var på väg med pappersbalar till Göteborgs hamn.

Chauffören, som kom från Makedonien, förhördes av polisen. Han berättade att han kommit till Sverige i slutet av juli 2016 och i flera månaders tid hade kört inrikestrafik till och från Göteborgs hamn. Med några avstickare till Norge.

Föraren ombads att visa handlingar som styrkte att han kommit in i Sverige med en internationell transport, något som krävs för att bilen ska få fortsätta köra cabotagetrafik.

Varken chauffören eller det bulgariska åkeriet kunde visa upp någon sådan frakthandling. Polisens intresse riktades då även mot speditören, en firma i en större internationell företagsgrupp. Polisinspektör Lotta Jansson var med vid gripandet, och vittnade i dagens rättegång:

– Vi fick in en hel hög med fraktsedlar och har tagit med de som visar på olaglig trafik till det här målet. Körjournalen för de sista fyra dygnen innan vi stoppade chauffören visar att han inte hade lämnat Sverige, och under den tiden hade han gjort fyra inrikeskörningar.

Då hade åklagaren Linn Lööw redan undervisat domaren och resten av rätten i lagstiftningen kring cabotage och kombitransporter. Hon beskrev att en utländsk lastbil inte får göra mer än tre inrikeskörningar i Sverige efter att ha kommit hit med en internationell transport. Och att utländska åkerier inte för köra längre än 15 mil i Sverige efter att ha hämtat gods från fartyg eller tåg, så kallade kombitransporter.

– Jag hävdar att speditören har beställt 25 transporter som skett olovligt i Sverige, sa Linn Lööw. Det bulgariska åkeriet är utan svenskt trafiktillstånd och transporterna har brutit mot cabotagereglerna.

Hon medgav dock att bevisningen inte är solklar för alla tillfällena:

– Men åtminstone tio olagliga transporter är beställda av speditören. Det borde företaget ha känt till, eller haft skälig anledning att ta reda på.

Vd:n för speditionsföretaget fanns med på länk från Malmö, med en advokat vid sin sida. De beskrev att företaget kräver av anlitade åkerier att de ska följa lagar och regler i ett grundavtal, och att kontrollen sedan sker genom stickprov.

– Hur mycket ansvar kan det läggas på en enskild näringsidkare? sa advokat Magnus Hertler. Det är inte rimligt att all dokumentation ska krävas vid varje beställning av ett företag som förmedlar mellan 150 och 200 transporter om dagen.

Han ifrågasatte också om alla olagliga transporter hade beställts av det misstänkta företaget – eller om något annat av koncernens företag låg bakom dem.

Dom i målet kommer om två veckor.

För övrigt skärptes beställaransvaret i yrkestrafiklagen i juli i år. Nu ställs tydligare krav på att beställaren måste kontrollera att anlitade transportörer har de tillstånd som krävs än vad som gällde när de aktuella transporterna beställdes.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.