Beställaransvaret skärps både för taxi och åkeri

Åkeri. Regeringen vill skärpa beställaransvaret för transportköpare och utöka möjligheterna att "klampa" lastbilar. Målet är få till ett beställaransvar som gäller hela vägen, även när frakten säljs vidare i flera led.

– Det ska vara ordning och reda på svenska vägar. I dag har vi problem med olagliga yrkestransporter, osund konkurrens och företag som dumpar villkoren, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Regeringen lägger fram två lagrådsremisser. Den ena handlar om beställaransvar. Redan i dag finns ett sådant i yrkestrafiklagen och i taxitrafiklagen. Men reglerna innebär bara att transportköpare riskerar åtal om köparen anlitat en transportör som saknar tillstånd.

I byggbranschen är det vanligt med långa entreprenörskedjor. Längst ut i kedjan förekommer ofta svarta löner och skattefiffel. Där har regeringen redan lagt ett ansvar på huvudentreprenören.

Nu vill regeringen göra samma sak i åkeri- och taxibranscherna. I korthet innebär det:

  • Att det införs en uttrycklig undersökningsplikt för den som sluter avtal med en ”trafikutövare”. Köparen ska kontrollera att den transportör som faktiskt utför körningen har de tillstånd som krävs.
  • Samtidigt utvidgas beställaransvaret. Samtliga beställare i en avtalskedja ska nu kunna ställas till svars, om transporten varit otillåten.

– Det är hög prioritet för regeringen att komma till rätta med problemen. Den som köper en transport har ett ansvar att se till att transporten utförs enligt reglerna, säger Tomas Eneroth.

Den andra lagrådsremissen handlar om klampning, det vill säga polisens möjligheter att låsa hjulen på en lastbil som förbjudits att köra vidare.

I dag är längsta tiden för klampning 24 timmar. Regeringen vill utöka den till 36 timmar. Tidsgränsen gäller framför allt i situationer där det handlar om olaga cabotage (inrikestrafik med fordon från annat land).

Om ett fordon bedöms vara trafikfarligt finns det ingen tidsgräns för klampning, skriver infrastrukturministern i en kommentar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya avgifter för kör- och vilotidsbrott

Åkeri. Ett nytt lagförslag med ändrade sanktionsavgifter för vissa brott mot kör- och vilotidsreglerna har skickats ut på remiss.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?