Close
Zoltan Cikos är skyddsombud och har jobbat på Reno Norden ända sedan företaget etablerades sig i Malmö 2011.
Close

Förnedrad och besviken – Zoltan berättar om chefens angrepp

Renhållning. Några dagar har gått sedan Transports skyddsombud Zoltan Cikos blev attackerad av en arbetsledare på Reno Norden i Malmö. Han är fortfarande skakad efter det kraftiga nackgreppet som chefen tog.

– Det var så förnedrande. Ingen från företaget hörde av sig på hela fredagen och inte under helgen heller. Om den här arbetsledaren jobbar kvar i Malmö vet jag inte om jag vågar gå tillbaka till jobbet, säger Zoltan Cikos.

Kort efter angreppet förklarade miljöarbetarna i Malmö att de lägger ner arbetet – om den utpekade chefen fanns på kontoret när sophämtningen skulle återupptas på måndagsmorgonen.

Enligt uppgift har arbetsledaren beordrats att ta ledigt av Reno Norden. Den ordinarie avdelningschefen fick avbryta sin semester och det gjorde att bilarna rullade ut i går morse – upp till en timme försenade.

Zoltan Cikos jobbade sin sista dag i fredags, innan han skulle påbörja en planerad fem veckor lång semester.

Nu sitter han på Transports Malmöavdelning för att berätta om attacken, och upprinnelsen till den.

Zoltan har varit miljöarbetare i sex år. Han började på miljöföretaget Resta några månader innan det omdebatterade bolaget kraschade.

Efter Resta gjorde Malmö stad en så kallad direktupphandling och uppdraget att samla in hushållsavfallet gick till uppstickaren Reno Norden. Miljöarbetarna följde med över och flera personer berättar att just Zoltan Cikos var en av flera sopgubbar som tog ett stort ansvar när Reno Norden skulle få ordning på kaoset som Resta lämnat efter sig.

Efter en ny upphandlingsvända fick Reno Norden mer jobb i april i år. Företaget ansvarar nu för hela Malmö stad, utom en del hämtning av villakärl.

Med expansionen kom också problemen. Flera sopgubbar vittnar om extrema arbetstider på uppåt 12–14 timmar per dag i det nya område som Reno Norden tog över i våras.

I torsdags förra veckan hade en grupp miljöarbetare tröttnat. De bestämde sig för att sluta springa benen av sig och börja följa arbetsmiljölagen. Resultat blev att omkring 500 kärl inte hann tömmas.

I fredags fortsatte en grupp sopgubbar att jobba efter regelboken. Zoltan Cikos berättar vad som sedan hände:

– Vi är några anställda som har hämtningsturer intill varandra i Malmöförorten Limhamn. Vi bestämde oss för att ta frukostfika tillsammans. När vi sitter där på uteserveringen kommer vår chef dit i bil. Han stannar några meter bort och börjar fotografera eller filma oss.

– Gubbarna reagerar och jag reser mig och tar en bild av chefens bil. Företagets övervakning av oss känns absolut inte okej och min tanke är att ha bevis när jag ska driva saken vidare.

Zoltan och hans kolleger återupptar arbetet, men Zoltan har svårt att släppa det som hänt. Till saken hör att han för ett drygt år sedan fick en hjärtinfarkt, vid bara 55 års ålder.

– Jag vet ju inte vad som utlöste den. Men arbetet hade varit stressigt länge, inflikar han.

Ute i Limhamn mår Zoltan Cikos dåligt efter chefens oväntade besök. Han grubblar och känner att blodtrycket stiger. Han ringer upp chefen – arbetsledaren – och säger att han avbryter jobbet och kommer in med bilen.

På Reno Nordens kontor lämnar Zoltan ifrån sig nycklarna. Han påpekar också att han kommer att ”gå vidare” när det gäller övervakningen. Zoltan är sedan på väg ut, men vänder om i trappan när han uppfattar att chefen ropar något.

Det är då angreppet kommer:

– När jag kommer upp från trappan möter han mig och trycker upp ansiktet mot mitt. Avståndet är bara några centimeter. Sekunden senare far han ut med handen och tar ett kraftigt grepp om min nacke och hals.

– Jag får panik. Chefen är kraftigt byggd och har tidigare varit aggressiv. Det gör ont, jag börjar skaka i hela kroppen och får hjärtklappning.

Chefen retirerar. Inne på kontoret finns två andra tjänstemän. En av dem hjälper Zoltan att lägga sig på en soffa. Direkt efter ringer Zoltan efter hjälp. Först till Kim Jensen, som är kollega och huvudskyddsombud på företaget. Zoltan gråter i telefonen. Kim Jensen ringer i sin tur till Bert Johansson, som är regionalt skyddsombud på Transport.

Förbundets Malmöavdelning är granne med Reno Norden och Bert Johansson springer över till miljöföretaget. Ambulans och polis larmas. Ambulanspersonalen kontrollerar puls, blodtryck och EKG. Polisen kommer så småningom och tar upp en anmälan om misshandel.

Tre dagar har gått när Transportarbetaren träffar Zoltan Cikos. Han är lågmäld och sammanbiten.

– Jag… jag är så fruktansvärt besviken. I fem, sex års tid har jag försökt ställa upp på alla sätt för Reno Norden. Men tydligen är man bara ett anställningsnummer. En person som företaget inte ens tycker att det är värt att ringa upp.

– Jag tänker att de ansvariga inte tar det på allvar. Ändå vet ledningen att jag haft en infarkt och gjort ballongsprängning. Jag fick inte ens lyfta en kaffekopp på tre månader. När jag var där inne på kontoret minns jag hur chefen utbrast: ”Kolla, så han filmar!” Det var så förnedrande.

Chefen som angrep Zoltan Cikos är – eller var – tillförordnad avdelningschef i Malmö. Transportarbetaren har försökt nå honom, utan att lyckas.

Den ordinarie avdelningschefen, Sami Celja, har återgått i tjänst. Han vill inte kommentera händelsen, och heller inte miljöarbetarnas beslut att jobba strikt efter arbetsmiljöreglerna.

I morgon, onsdag, ska Reno Nordens vd Peter Ekholm och personalchef Anniqa Wallonius besöka Malmökontoret.

Transports regionala skyddsombud Bert Johansson är bestört över utvecklingen på Reno Norden:

– Dispyter är en sak, men en fysisk attack är väldigt, väldigt allvarligt. Sopgubbarna har sagt att de vägrar jobba om den tillförordnande chefen kommer tillbaka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tjocke Farbrorn:
    21 juli, 2017

    Att ge sig på arbetare med kända hälsoproblem är svagt
    Att fysiskt ell psykologiskt ge sig på en lokal fackkig företrädare är svagare
    Nu är väl inte sista stenen kastad i detta fallet om Förbundet tar sig o oss samman?
    Zoltan, detta är illa.
    Du har mer stöd i lagen än Renonorden.
    Kollegorna i branschen stödjer dig.
    Oavsett om det är belastningen eller er psykosociala arbetsmiljö som behöver källsorteras. Detta är möcke lessamt.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.