Tommy Wreeth
Close
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.
Close
corona

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Tommy Wreeth har precis avslutat ännu ett sammanträde med förbundsstyrelsen. Mötet skulle egentligen ha pågått i tre dagar och handlat om framtiden.

Nu blev det digitalt, via videolänk. Och betydligt kortare.

Ett virus kom emellan.

Tommy Wreeth valdes till Transportbas på kongressen i maj 2017. Den nya ledningen hann inte värma upp förarstolarna innan den stora sopkonflikten bröt ut i Stockholm. Kort efter kom den infekterade hamnstriden. Och ovanpå det en pandemi som ser ut att skicka Sverige och resten av världen rakt ner i en i ett ekonomiskt slukhål.

– När jag ser tillbaka på den här tiden kommer corona förstås att vara den största utmaningen. Det som händer nu påverkar hela samhället. Och hela vår organisation.

– Jag måste säga det: Att jag är imponerad över hur bra Transport fungerat i sin helhet under krisen. Överallt har folk varit beredda att hugga i där det behövts. Vid sådana här tillfällen är det bra att vi har en förhållandevis platt organisation.

Under de senaste veckorna har Tommy Wreeth suttit i oräkneliga möten och förhandlingar. Om krisen, kortidsjobben, avtalsrörelsen…

Vad oroar mest?

– Att så mycket av samhället stängs ner. Ju längre det håller på, desto svårare blir det att få fart på ekonomin igen. Vi kommer helt klart att få en långvarig nedgång och många konkurser bland våra företag.

– Våra medlemsgrupper kommer att påverkas väldigt olika, men det är viktigt att komma ihåg att nästan alla är samhällsbärande. Samhället stannar inte utan restauranger. Utan exempelvis chaufförer och renhållare lamslås hela Sverige.

När corona för en knapp månad sedan utvecklades till en fullskalig pandemi hade LO-förbunden dragit i gång den stora avtalsrörelsen. Efter trevande försök att köra digitala överläggningar enades parterna om att pausa förhandlingarna och förlänga – prolongera – de gällande treåriga uppgörelserna, som tecknades 2017.

Tommy Wreeth påminner om att Transport än så länge bara har prolongerat avtalen som löpte ut den 31 mars. Det gäller bland annat det stora transportavtalet för åkeri och terminal, som nu löper på till och med oktober.

– Nu ska vi upp till Svenskt Näringsliv och diskutera de avtal som ligger näst i tur att löpa ut. Vi får se hur det går.

I höst då avtalsrörelsen startar om ställs facket inför ett antal problem. Både fack och arbetsgivare skulle gärna se att de olika kollektivavtalen ”harmoniseras” mer, så att inte löptiderna blir så olika som i dag. I Transport är det sju månader mellan först och sist tecknade avtal.

– Ett dilemma i så fall är hur den retroaktiva betalningen ska beräknas. Yrkesgrupper som nu får vänta över ett halvår på lönehöjningen måste få kompensation. Men hur ska den beräknas i förhållande till exempelvis flygtekniker, vars avtal löper ut den sista oktober?

– Från arbetsgivarhåll har man i och för sig uttryckt att det blir enkelt, efter som arbetstagarna den här gången inte ska ha några löneökningar alls. Retroaktiv betalning på noll kronor blir ju noll. Jag behöver kanske inte säga att jag har en annan uppfattning. Och det är inte första gången som arbetsgivarsidan öppnar med att det inte finns något löneutrymme alls.

Regeringens beslut om korttidsjobb gav krisande företag möjlighet att permittera arbetstagare på deltid. Det är en lösning som i efterhand skapat het debatt i LO.

Tommy Wreeth är frustrerad. När LO-förbunden gick med på uppgörelsen var utgångspunkten att korttidspermitteringarna inte skulle kunna kombinerats med varsel om uppsägningar. Samma personer som sparkas ut, ska inte under uppsägningstiden avlönas av staten.

– Jag uppfattade att vi var överens om det synsättet i LO. I Transport har vi reglerat det i avtalen vid tecknade med arbetsgivarna. I dag har förbund efter förbund backat. Det är bara Transport, Kommunal och Musikerna som håller fast vid ståndpunkten.

– Jag är besviken över att vi är så dåliga på att hålla ihop i LO-familjen. Jag förstår faktiskt inte hur de andra förbunden tänker. Att permittera personal som samtidigt sägs upp räddar inga jobb. Det är bara ett sätt för arbetsgivaren att mjölka ur pengar av staten.

I likhet med många andra aktörer på arbetsmarknaden vill Tommy Wreeth i stället se en annan åtgärd från de styrande politikerna:

– Tillåt heltidspermittering. Inte bara möjligheten att permittera på deltid. Vi har branscher som flyg och taxi där det redan nu är extremt tufft. Att gå ner till 40 procents tjänst fungerar inte när flyg ställs in helt och 80 procent av taxiresenärerna försvunnit.

Statsminister Stefan Löfven har stängt dörren till heltidspermitteringar, med hänvisning till samhällsekonomin…

– Ja, och det är olyckligt. LO-ekonomerna uttalade tidigt att möjligheten till korttidspermitteringar på heltid kommer att behövas.

När avtalsförhandlingarna nu skjutits på framtiden anser Tommy Wreeth att parterna borde göra samma med de omtvistade förhandlingarna om förändringar i lagen om anställningsskydd (las).

Han poängterar att det ursprungligen var LO som ville ta upp diskussioner – om förbättringar i las. Men de ambitionerna grusades i och med den politiska januariöverenskommelsen. I dag handlar diskussionerna i stället om uppluckringar.

– Las påverkar hela avtalsrörelsen. Om man nu anser att löntagarna ska acceptera eftergifter i form av uppskjutna löneökningar, så vore det klädsamt att inte fullfölja utredningsarbetet. Men det rullar på i oförminskad takt.

– Utredningen ska vara klar i maj. Den borde fimpas här och nu. Låt las bli en fråga i nästa val, så får partierna vart och ett bekänna färg.

Tommy Wreeth ser framför sig ett långvarigt fackligt städarbete i spåren av corona. Inte minst gäller det taxi där korttidspermitteringar lär sätta myror i huvudet på den ansvariga statliga myndigheten, Tillväxtverket.

Vilken lön ska anges på blanketten som arbetsgivaren skickar in, när en majoritet av förarna kör på rakt ackord? Många jobbar regelmässigt 240–250 timmar per månad. Hur mycket ska de jobba som deltidspermitterade?

– Ännu har vi inte blivit kontaktade att Tillväxtverket. Men jag antar att samtalet kommer, säger Wreeth.

I början av april hade omkring 1 200 personer sökt inträde i Transport, mer än dubbelt så många som normalt.

– Det är positivt att folk inser att man behöver tryggheten. Nu är det viktigt för oss att ta hand om de nya medlemmarna. Att kontakta dem, få in dem på utbildning, uppmana dem att gå på fackliga möten.

– Mitt i eländet har vi fått en unik möjlighet att skapa större facklig medvetenhet, särskilt bland de yngre. Det är också en jättechans för Socialdemokraterna. Det är så uppenbart att samhället blir väldigt sårbart om man privatiserar och avreglerar allt. När krisen slår till ropar alla ändå på staten.

Många fackligt engagerade hoppas på ett samhälle mindre präglat av individualism, vad tänker du?

– Jag hoppas innerligt att det blir så. Att folk får sig en tankeställare även på lång sikt. Fast jag måste erkänna att oron finns där. Människor har en tendens att glömma fort.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.