Betongväg byggs på försök

Forskaren Ellen Dolk räknar med mer betong på tungt trafikerade motorvägar framöver. Statens forskningsinstitut drar i gång två nya projekt för att granska betong som en konkurrent till asfalt på våra vägbanor.

Projekten som Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) driver går ut på att anlägga en några kilometer lång provsträcka med betongbeläggning och att granska det fåtal vägsträckor i landet som redan har ytor av betong.

– Vi vill ta reda på vad som är rätt och vad som är fel med de betongvägar som anlagts tidigare, förklarar forskningsingenjör Ellen Dolk.

Var provsträckan kommer att dyka upp är inte klart.

– Någonstans i Östergötland vore praktiskt eftersom VTI har sitt kontor där, men det återstår att se, säger Ellen Dolk.

Det är Trafikverket som beställt och finansierar undersökningarna. Forskarna följer upp tidigare granskningar av VTI kring betongens fördelar och nackdelar.

Institutet konstaterar att lejonparten av trafiken på Sveriges motorvägar går i det högra körfältet, som också utnyttjas mest intensivt av den tunga trafiken. Vänster fält används för att köra om och framför allt av personbilar. Därför kan det vara på sin plats med olika beläggning i de olika körfälten, så kallad kombinerad vägbeläggning.

Forskarna har börjat med att titta närmare på olika erfarenheter av den metoden, både nationellt och internationellt. Klart är att man i dagsläget sällan tar hänsyn till den ojämna trafikbelastningen, när vägar projekteras och byggs uppförs oftast alla körfält på samma sätt.

Vill man bygga optimalt borde man i stället ta hänsyn till hur vägbanorna används, anser VTI.

Institutet lyfter fram en lösning med betong i det hårt trafikerade högra körfältet och asfalt i det vänstra. Den varianten kan användas både när man bygger nya vägar och reparerar och förstärker högerfält, som slitits ner av tungtrafik. Även 2+1-vägar kan beläggas med betong på de mest belastade körfälten.

Enligt VTI har kombinerad vägbeläggning testats med gott resultat i flera olika länder, bland annat Tyskland, Sydafrika och delstaten Oregon i USA. I vårt land anlades en kort sträcka med betong till höger och asfalt till vänster i Södertälje. Den klarade sig utan under håll i 21 år.

I Sverige finns inte mer än knappt sju mil betongväg, berättar Ellen Dolk. Södertäljesträckan på endast 100 meter anlades på försök, inför byggandet av lite längre vägavsnitt på 90-talet. Senast användes betong på en cirka två mil lång vägsträcka i Uppsala.

Att asfalt fortfarande dominerar beror på att betong är dyrare, i alla fall i inledningsskedet, berättar Ellen Dolk.

– Det krävs tjockare lager med betong, vilket innebär att det går åt mer material och blir mer arbetsintensivt. Det var antagligen därför man i stort sett slutade bygga med betong efter 90-talet, förutom Uppsalasträckan.

Om betong sliter hårdare på däcken än asfalt går inte att svara på, säger Ellen Dolk.

– Det beror helt på vad man väljer för kvalitet på asfalten respektive betongen, särskilt på stenkvalitén, om stenen är mjuk eller hård.

– Asfalt är mjuk med olja mellan stenarna. Den rör på sig och trycks ner av däcken. Betong klarar mycket större tryck och slits mindre, men det kan bildas mindre sprickor i betongen om den trycks ner.

Teststräckan i Södertälje har nu bytts ut mot asfalt.

– Den lokala väghållaren valde det. Det hade vi inget inflytande över, säger Ellen Dolk.

En kilometer betongväg finns däremot kvar på E4:an vid Arlanda, liksom några mil i Falkenberg och Eskilstuna.

VTI har två förslag på kombinerad vägbeläggning i Sverige, det ena med armerad betong och det andra med oarmerad. Det gäller att vara noga med fogarna mellan asfalt och betong och att vatten kan dräneras bort från överbyggnaden, påpekar VTI.

– I armerad betong finns inga skarvar, men i oarmerad kan det dunka till var femte meter. Dunken ska inte kännas i en lastbilskytt, men kanske höras. Betong kan spricka, men använder du armerad minskar risken.

Här dyker ännu ett kostnadsargument upp. Armerad betong är dyrare än oarmerad.

Ett skäl till att betongbeläggning är ovanligt i Sverige är också att det är svårt att få tag i entreprenörer med yrkeskunskap. Ska de hämtas från exempelvis Holland eller Polen ökar kostnaderna. Det krävs också att utförarna får återkommande uppdrag, så att de utvecklar sin skicklighet och inte gör fel, enligt Ellen Dolk.

Hon ser betong som mer prisvärt och konkurrenskraftigt på lång sikt.

– Med allt mer tung trafik på vägarna behöver man lägga om asfalten allt oftare. Den kostnaden borde man ta med i beräkningen redan vid väganläggningen och jämföra med kostnaden för betongbeläggning, säger Ellen Dolk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.