Bevakningsanställda står på tur
Bevakning. I dag, torsdag, startar avtalsförhandlingarna för väktare och annan bevakningspersonal. Vilken fråga är hetast ute bland medlemmarna?
– Arbetstidsförkortningen vid nattarbete. Det är bra att den finns, men reglerna är för stela, säger Ulf Karlander och Ronny Lind, som båda jobbar på Securitas och ingår i Transports förhandlingsdelegation.
Väktare, ordningsvakter, värdetransportörer och flygplatskontrollanter är bara några av yrkesgrupperna som arbetar inom Transports näst största avtalsområde – bevakning.
Arbetsgivarna i branschen var tidigare med i arbetsgivarorganisationen Almega. Men nu har bolagen bildat ett nytt förbund – Säkerhetsföretagen. Den nya arbetsgivarorganisationen ingår i Transportföretagen. Där finns sedan tidigare huvuddelen av Transports motparter, exempelvis Sveriges Hamnar och Biltrafikens arbetsgivareförbund.
Det nuvarande bevakningsavtalet löper ut den 31 maj och två förhandlingsdagar är utsatta, den 4 och 5 maj. I dag på förmiddagen träffades parterna för en första rond.
Transport kommer den närmaste tiden att förhandla parallellt för en rad yrkesgrupper. Bara miljöarbetarna har gått i mål. Den 19 april tecknades ett avtal som gav totalt 1 787 kronor på tre år.
I den fackliga bevakningsdelegationen ingår Ulf Karlander och Ronny Lind. Under en paus tar båda upp arbetstidsförkortningen som en angelägen fråga.
Dagens avtal innebär att anställda som under en månad jobbar minst 50 procent av tiden natt, mellan klockslagen 22 och 06, ”tjänar in” en arbetstidsförkortning på åtta timmar.
Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport, säger:
– Arbetstidsförkortningen är en tvistefråga. Arbetsgivarna vill plocka bort den helt.