Bevakningsbranschen får vänta på nytt löneavtal
Bevakning. Efter två dagars förhandlingar om nytt avtal för bevakningsbranschen har parterna skiljts åt. – En uppgörelse är inte nära. Men vi är åtminstone på väg mot en samsyn kring hur löneökningarna ska läggas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman i Transport.
Under veckan som gått har Transport förhandlat på flera olika avtalsområden. Inget avtal är ännu i hamn.
Överläggningarna som rör väktare, ordningsvakter och andra anställda i bevakningsföretagen startade på onsdagen. Med fortsättning i dag, torsdag.
Motpart är Almega. Fack och arbetsgivare har nu tröskat igenom sina respektive kravlistor.
Precis som på övriga avtalsområden vill Transport ha förändringar som leder till tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Arbetsgivarna vill, som i tidigare avtalsrörelser, ha större flexibilitet och större frihet på en rad områden.
Lönen är hårt styrd av LO:s normering, det så kallade märket. I årets avtalsrörelse innebär det 5,4 procent i lönelyft på 29 månader.
Från det löneutrymmet ska kostnaden för en förbättring av tjänstepensionen räknas av. För bevakningsanaställda är det ungefär 0,5 procentenheter av de 5,4 som försvinner.
Märket innehåller också en låglönesatsning som ska tas in i beräkningarna.
Parterna har satt ut nya förhandlingar till den 16 och 17 december. I väntan på det ska Transport och Almega fortsätta diskussionerna på kanslinivå.
Jerker Nilsson, som förhandlat länge på bevakningsområdet, konstaterar att branschen klarat sig bra under corona-pandemin. Han upprepar vad Transports ordförande Tommy Wreeth tidigare uttalat:
– LO-samordningen innebär tyvärr en ganska blygsam lönehöjning under avtalsperioden. Men det finns goda förutsättningar för bevakningsföretagen att själva ta initiativ till en kompensation för de sju månader våra medlemmar blev utan lönehöjningar.