Bevakningsförhandling pågår
Medan förhandlingarna om nytt åkeriavtal och miljöarbetaravtal är strandade pågår förhandlingar om ett annat avtal, bevakning, för fullt. I dag, måndag, samlades Transportdelegationen och arbetsgivarna för att ta sig an striden. UPPDATERAD.
Efter kansliöverläggningar på måndagsförmiddagen övergick förhandlingarna på eftermiddagen i skarpt läge.
Transports delegation, med representanter från hela Sverige, har nu fått chans att på allvar sätta sig in arbetsgivarnas krav och diskutera igenom vilka risker som finns med de förändringar som arbetsgivarna föreslår.
Till skillnad från Transport vill säkerhetsföretagen, som samlas av Almega, ha ett treårigt avtal. De har dessutom föreslagit en lista med åtta förändringar av det gamla avtalet där bland annat en förändring av arbetstidsförkortningen ingår.
Transport har däremot endast presenterat ett fåtal krav, där ett kort avtal är en av de viktigaste punkterna. Förbundet föreslår vidare 700 kronors löneförhöjning, med höjning av alla ersättningar och tillägg i motsvarande grad. Dessutom vill man att pensionsavsättningen ska redovisas i lönebeskedet och att kontrollen från tredje part, kundföretagens kunder, ska minska.
Kraven stöttes och blöttes under eftermiddagen, men vid sjutiden på kvällen avbröts förhandlingarna för dagen.
– Arbetsgivarna trodde att vi var överens inom LO och att vi skulle acceptera ett treårigt avtal. De var inte alls inställda på att vi skulle gå emot det. Så nu är vi nästan på noll, säger Stefan Andreasson, förhandlingsombud och klubbordförande för G4S i Malmö.
I morgon, tisdag, kommer diskussionerna om säkerhetsavtalet att återupptas. Då ska Transport också ta beslut om möjliga stridsåtgärder för åkeri- och stuveri samt bemanningsavtalet.