Bevakningskonflikten trappas upp
Transport och bevakningsbranschens arbetsgivarorganisation, Almega, kan inte enas om ett nytt avtal. Transport väljer därför att utöka stridsåtgärderna. Nu riktas strejkvarsel mot Sveriges flygplatser, mot uppräkningspersonal och parkeringsövervakning.
Om parterna inte har kommit överens innan den 13 maj löser nya stridsåtgärder ut. Då väntar total arbetsnedläggelse, strejk, för tre yrkesområden.
Det gäller packnings- och uppräkningspersonal på Loomis och Nokas i Stockholm, Göteborg och Malmö, men också parkeringsövervakning för alla som jobbar i privata Almega-anslutna företag.
Dessutom gäller varslet Securitas personal i säkerhetskontroller på flygplatserna Arlanda, Bromma, Skavsta och Sturup.
– Vi väljer att trappa upp varslet för att sätta tryck på företagen och då måste man slå där det känns. Det vet vi att det gör inom de här områdena, säger ombudsman Jerker Nilsson.
Förbundet krävde inledningsvis en ettårig överenskommelse. Nu står det klart att Transport måste släppa kravet och gå med på ett treårigt avtal.
– Vi har inget val. Vi är intvingade i det här och gillar det inte. Men om vi nu ska följa LO-samordningen vill vi också ha det som samordningen säger; 1740 kronor på tre år, utan att sälja något annat i avtalet, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.
Arbetsgivarna hävdar å sin sida att löneförhöjningen bör följa Svenskt Näringslivs ”märke” på 6,8 procent.
De föreslår en löneökning på 1700 kronor men vill i så fall att Transport ska ”betala” med försämringar.
Några av de förslag som Almega har lagt fram under förhandlingarna har varit att ta bort arbetstidsförkortningen för de som jobbar mindre än halvtid och att förlänga tiden innan en anställd blir placerad i en lönegrupp.
Sedan den pågående blockaden löste ut förra veckan har bevakningspersonal runt om i landet tvingats utstå utskällningar och hot, till exempel om att gruppledare kommer att fråntas sin roll om de vägrar att ringa in behovare.
Med de stillastående förhandlingarna och reaktionerna från arbetsgivarna som bakgrund väljer därför Transport en storskalig utökning av stridsåtgärderna för att sätta större press på arbetsgivarna.
– De vill tvinga på oss ett treårsavtal som vi inte vill ha. Och inte nog med det, de vill både ge oss mindre pengar än vad LO-samordningen fastslår och att vi ska betala genom att göra avräkningar i avtalet. Det kan vi inte gå med på, säger Lars Lindgren.
Den pågående blockaden mot mer- och övertidsarbete samt stopp för inhyrning och nyanställning gäller tills vidare.