Bibehållen lön med minskad stress

Tårtan blir allt större, men löntagarnas tårtbit blir hela tiden smalare. Så kan man sammanfatta förhållandet mellan totalproduktion och fördelning i Sverige under senare decennier. Är prestationsbaserade lönesystem ett bra sätt att vända trenden? Renhållningen i Göteborg visar på ett exempel.

De flesta av Göteborgs sopgubbar har inkomster på ungefär samma nivå som med det gamla ackordssystemet. Samtidigt som de slipper hetsen och orättvisorna som följde med ackorden.

Hemligheten kallas bonuspoäng.

– Arbetsmiljön är bättre nu. Förut kunde en nyanställd få ett par bilnycklar och bara köra som satan, och tjäna mer än dem som hade mer kompetens och fler år i yrket, minns Martin Berntsson, slambilschaufför på Kungälvs Transporttjänst (KTRAB).

Med ”förut” menar han det gamla poängsystemet. I praktiken ett ackordssystem där man räknade antal hämtade hushållssäckar, antal spolade brunnar, antal steg från bil till hämtplats, och så vidare.

– Hela bonussystemet var individuellt, det kunde skilja 20 kronor i timmen mellan två olika chaufförer, säger hans kollega Michael Nordgren.

Numera har miljöarbetarna på KTRAB en helt annan lönemodell med ett nytt poängsystem, väsensskilt från det gamla.

Poängbonusen läggs ovanpå den fasta månadslönen på 23 844 kronor, och premiekompensationen som ligger mellan fyra och sju kronor per arbetad timme.

Premiekompensation är ett generellt tillägg på lönen som finns i vissa avtal. Premiekomp utgår som regel i stället för premielön (vilket är en blandning av fast och rörlig lön).

Översiktligt fungerar det så att renhållarna får poäng för olika kriterier. Man får fler poäng desto fler kompetenser man har (slambil, krokbil, liftdumper och så vidare). Att rationellt planera sin rutt så man hinner med fler hämtningar, ger också fler poäng. Samma sak med fordonsvård: ju bättre man tar hand om sin bil, desto fler poäng. Kundbemötande, attityd och närvarograd är andra exempel på poängkriterier.

– Med det här systemet kan man bedöma folk på ett bättre sätt än i det gamla ackordssystemet, där man i princip bara mätte hur mycket folk sprang. Nu mäter man helheten, säger Michael Karlsson, även han slambilschaufför.

Men det nya systemet ställer högre krav på de bolagsrepresentanter som – i dialog med den anställde – sätter poängen.

– Det är ju svårare kriterier att bedöma. Hur poängsätter du någons attityd? Och fordonsvården – någon som kör en gammal skrotig bil kanske har svårare att hålla ordning på den, än någon som har en nyare bil, säger Michael Karlsson.

Därför har man alltid rätt att ta med en arbetskamrat eller facklig ombudsman, när man ska diskutera sin poängsättning med företagsledningen.

– Det har vi gått ut hårt med: sitter de två därinne så ska du inte gå in ensam. Man ska aldrig känna sig i underläge, säger Michael Karlsson.

Allas poäng räknas samman till en totalsumma, och utifrån den räknar man fram en poängbonus som betalas ut till alla renhållarna – förutom poängen för kompetens och närvarograd, som ger individuella poängbonusar.

Översatt till rena pengar betyder den gemensamma bonusen hos KTRAB max 32 kronor per timme för slambilschaufförer, och max 28 kronor per timme för de övriga. Man kan själv välja om pengarna ska läggas på den vanliga lönen, eller tas ut i klumpsummor med längre intervaller.

– Man känner att man får ut mer av jobbet nu. Om man lägger ner det lilla extra på en kund eller på att ta hand om bilen, så lönar det sig. Och man får använda hjärnan lite också, inte tänka som en maskin och bara jobba så snabbt som möjligt, säger Martin Berntsson.

Michael Nordgren understryker också detta att hela gruppen gynnas av den totala poängsumman.

– Stämningen har blivit bättre nu när man jobbar ihop som ett lag. Nu är det inget tjötande om att den ene tjänar si och den andre tjänar så, säger han.

Ackorden kritiserades för att folk kände sig pressade att jaga ihop sina individuella poäng. Kan det nya systemet göra att man känner press att inte sänka bonusen för arbetskamraterna?

– Det tror jag inte. Vi är en ganska tajt grupp och alla förstår ju att någon kan ha en dålig dag. Jag tror inte att folk sätter någon sådan press på någon annan i alla fall, säger Martin Berntsson.

Men det finns också kritik mot bonussystemet. Till exempel poängsätts närvaron högst av alla kriterier. Martin Berntsson, Michael Nordgren och Michael Karlsson tycker alla tre att kompetensen borde poängsättas högre.

Dessutom anser de att poängmätningarna borde göras betydligt oftare. I dag sker det två gånger om året.

– Det borde vara varje månad, för nu kan tillfälligheter påverka din poängsättning för ett helt halvår. Till exempel har vi en kille som inte varit sjuk på tre år, som åkte på någon riktig dundersjuka och måste vara hemma i tre veckor. Och för det får han sänkta närvaropoäng i sex månader. Han straffas för att han blev sjuk, som han ser det. Och det är ju faktiskt orättvist, säger Michael Nordgren.

Det kanske bör förtydligas att systemet med bonuspoäng inte automatiskt ger högre lön än ackordssystemet. Michael Karlsson och Martin Berntsson har faktiskt fått marginellt lägre inkomster jämfört med tidigare.

– Men de övriga fördelarna överväger, jag tycker ändå att det nuvarande systemet är mycket bättre. Och säkert 95 procent av gubbarna har fått lite högre lön, avslutar Martin Berntsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.