”Bidragen är förödande för taxi”

Taxibranschen har utretts gång efter gång. Leder utredningarna över huvud taget till någon förändring? Inte ett dugg, enligt Transport.

Fem år efter taximarknadens avreglering 1990 kom den första taxiutredningen. Det talades om utbrett skattefusk och att branschen behövde saneras. Sen har det rullat på med flertalet utredningar som har syftat till att komma till rätta med en allt mer haltande bransch.

Den senaste gjordes av Transportstyrelsen på uppdrag av förra regeringen och presenterades i mars 2014. Men den leder liksom sina föregångare inte till någonting, anser Lennart Sköld, Transports ombudsman med ansvar för förhandlingar inom taxiavtalet.

– Jag tycker det är synd att de inte ger något vid handen, säger han. Avregleringen är densamma som den varit från början och det är fortfarande fritt fram för vem som helst att starta taxiverksamhet.

Det utbredda missbruket av bidragen är en stor orsak till den havererade konkurrenssituationen, anser han och beklagar att detta inte finns med
i Transportstyrelsens rapport.

– Men vi fortsätter att trycka på politikerna om det här, säger Lennart Sköld. Vi anser att nystartsjobb och andra former av bidrag inom taxinäringen är förödande.

Svenska taxiförbundet, som företräder svenska taxiföretag, anser också att branschen behöver saneras. Men organisationen ser inte bidragsjobben som det största problemet.

– Redovisningscentraler är det absolut tyngsta frågan för oss, säger Svenska taxiförbundets kommunikationschef Claudio Skubla. Riksdagen har ju lovat att införa redovisningscentraler i januari 2016 och vi hoppas mycket på att Skatteverket kommer att använda sig ordentligt av det verktyget. Får vi bort fifflandet så får vi också en mycket renare bransch där tillgång kan möta efterfrågan, precis som det är tänkt.

Lise Pripp, Skatteverkets projektledare för införandet av redovisningscentraler i taxibranschen, tror att centralerna är rätt väg att gå för att få mer ordning och reda.

– Hela systemet är tänkt att kunna lagra sådana uppgifter som vi behöver för att kunna kontrollera hur man redovisar omsättningen och lönerna i taxiföretaget. Vi hoppas risken för att bli upptäckt blir mycket högre och att det blir svårare för oseriösa aktörer att vara kvar på marknaden.

Ansvaret för att se till så bidragen inte missbrukas ligger inte hos Skatteverket, men utifrån skattelagstiftningen kan verket upptäcka den som inte betalar rätt skatt och arbetsgivaravgifter.

– Vi kan hämta in uppgifter från andra myndigheter om de här bidragen för att kontrollera ända ner på individnivå vilka som har fått bidrag och jämföra med kontrolluppgifter på lön på samma personer.

Gör ni det?

– Ja det gör vi.

Hur ofta hittar ni oegentligheter?

– Jag har ingen statistik på hur ofta, men det händer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.