Bidragsanställda tar över återvinningscentral
Miljöföretaget IL Recycling vann upphandlingen om återvinningscentralen i Älvsbyn. Bemanningen orsakar nu tvist med facket. Halva arbetsstyrkan blir bidragsanställda. Samtidigt varslas fyra personer hos den tidigare entreprenören, Miljötransport Nord.
IL Recyclings bud ligger 600 000 kronor under närmaste konkurrent. Enligt specifikationerna i upphandlingen är det personalkostnader IL Recycling har sparat in på. Efter årsskiftet kommer arbetet på återvinningscentralen att skötas med två fast anställda som ska göra majoriteten av arbetet och hantera maskiner. Två bidragsanställda från företaget Jobbcentralen ska sköta ”rampen” på halvtid, det vill säga med att ta emot kunder och se över sorteringen i containrarna.
Företaget som förlorar uppdraget heter Allmiljö, och underentreprenören som skött själva arbetet heter Miljötransport Nord. Fem personer på Miljötransport Nord kommer berörs när Allmiljö förlorar uppdraget. Fyra varslas om uppsägning.
Anders Lidström, VD på Miljötransport Nord, är upprörd. Han anser att IL Recyclings sätt att använda bidragsanställda är prisdumpning. Lidström utrycker också en oro för de anställda han tvingas varsla. Han tror att det kommer bli tufft för dem att hitta nya jobb.
– Andemeningen med Jobbcentralen är förstås bra, men konkurrensen sker inte på lika villkor. Vi måste få en debatt om bidragsjobben och vad de gör med marknaden, säger Anders Lidström
Daniel Lundgren är transportchef för IL Recyclings verksamhet i norr och platschef i Älvsbyn. Eftersom företaget har tecknat kollektivavtal med Kommunal och upphandlingen är granskad och godkänd av jurister, så han har svårt att se vad problemet är. Han förklarar det låga anbudet i upphandlingen så här:
– Maskinerna finns redan och vi har haft entreprenaden förut. Det är noll kronor i investeringar. Vi har inget behov av de bidragsanställda, frågan kommer från Jobbcentralen. Det enda krav jag ställt är att de ska funka socialt. De två som jobbar heltid ska sköta största delen av arbetet själva.
Transports representant i de kommande fackliga förhandlingar är ombudsman Olov Wiklund. Han är tveksam till att arbetet skull kunna utföras så mycket effektivare av IL Recycling än Allmiljö och Miljötransport Nord.
– Det låter ganska otroligt att det skulle gå att göra jobbet på två personer. Bara för att klara öppettiderna krävs det personal. Jag har svårt att tro att det bara är av god vilja man använder sig av Jobbcentralens bidragsanställda.
– Det värsta av allt är att en Socialdemokratisk kommun går med på att låta vanliga jobb omvandlas till bidragssysselsättning, avslutar Olov Wiklund.