Bidragsjobbare – en guldgruva för bemanningsbolagen

Samhället har infört lönebidrag för att människor med arbetshandikapp ska kunna få anpassade jobb. Nu kan Transportarbetaren berätta att bemanningsföretag hyr ut lönebidragare till fullt pris, utan att kundföretagen ens får reda på att de inhyrda har bidrag från samhället. – Hur ska de då kunna ge de stödinsatser som lönebidraget kräver, undrar lokala ombudsmannen Ali Shibl på Transports avdelning i Helsingborg.

Ali Shibl är kritisk till att Arbetsförmedlingen fortsätter att bevilja lönebidrag till personer med nedsattsatt arbetsförmåga, för att de ska få jobb på bemanningsföretag, trots att Transport hela tiden avråder.

– Vi upplever inte att uthyrningsbolagen klarar av att ge det särskilda stöd som de här personerna behöver, och som det statliga stödet ger dem rätt till. Det är därför vi konsekvent säger nej, förklarar han.

Förra året betalade Arbetsförmedlingen ut sammanlagt en dryg miljard i stöd till bemanningsföretagen för deras bidragsanställda. Det rör sig bland annat om arbetstagare med lönebidrag och nystartsjobb, men även andra stödformer finns.

Under perioden 2009 till 2013 nästan fyrdubblades antalet anställda med bidragsjobb i bemanningsbranschen, enligt Arbetsförmedlingen. Antalet steg från 642 till 4 490 personer.

Tommy Manninen arbetar med att organisera arbetstagare inom Transport och försöka få i gång facklig verksamhet på arbetsplatserna. Han tycker också att bidragen till bolag, som hyr ut personal, är problematiska.

– Det är konstigt att bemanningsföretagen ska få dubbelt betalt, det vill säga både från staten och från kunden som personalen hyrs ut till. Bidragsanställningarna leder allt för sällan till fast jobb och för personer med särskilda behov är bemanning en dålig arbetsform. Det är stressigt, det finns många toppar och dalar i produktionstakten och personalen flyttas runt, säger han.

Transportarbetaren har talat med en rad anställda och fackliga representanter. De delar uppfattningen att företagen ofta struntar i personalens behov och utnyttjar bidragsjobbare systematiskt, för att tjäna pengar. En anställd hos ett av Sveriges största bemanningsbolag, som vill vara anonym, uppger att hans lokala chef berättat att det finns ett direktiv uppifrån – att en viss andel av de som börjar på företaget måste ha ett bidrag med sig.

Lisa, som egentligen heter något annat, har ett lönebidrag för sin dyslexi. Läs- och skrivsvårigheterna är så pass allvarliga att de klassas som ett handikapp som påverkar hennes arbetsförmåga. Dyslexin märks tydligast när hon är stressad eller trött. Hon är fast anställd på ett uthyrningsföretag, eftersom det var ett krav från Arbetsförmedlingen för att företaget skulle få bidraget.

– Jag trivs på jobbet, men jag gillar inte när de väntar till sent på kvällen med att boka in mig för nästa dags arbete. Det har hänt att jag måste åka långt och då blir det svårt att planera, säger Lisa.

Lönebidrag är till för personer som har någon typ av funktionshinder eller skada. Varje fall bedöms individuellt, och arbetsuppgifterna vägs mot handikappet, innan ett bidrag beviljas. En annan förutsättning för att Arbetsförmedlingen ska säga ”ja”, är att personen får arbeta på ett och samma ställe och att varje arbetsmoment är anpassat för arbetstagaren. I alla fall på pappret.

Lisa berättar att hon varit på fyra, fem olika ställen under de tre år hon varit bemanningsanställd. Hon tror att företaget får full ersättning för henne, både från kunden och från staten, men vet inte säkert. För en lönebidragare är maxersättningen till arbetsgivaren från Arbetsförmedlingen 16 700 kronor per månad.

– Jag vet inte om bolagen jag hyrs ut till känner till att jag är lönebidragare. Det är ingen som har pratat med mig om det, säger hon.

Transportarbetaren ringer upp företaget där Lisa arbetar nu. Har bemanningsföretaget ni hyr arbetskraft av placerat några bidragsanställda hos er?

– Vi vet inte vilka som skickas hit. Vi köper bara tjänsten, svarar kundföretagets ekonomichef.

Har ni som kundföretag någon del i att tillgodose bidragsanställdas eventuella behov?

– Det ska bemanningsföretaget sköta, säger ekonomichefen.

Jeanette Azinovic är biträdande verksamhetsområdeschef på Arbetsförmedlingens avdelning för stödprogram. Hon är inte lika bekymrad över bidragsjobben i bemanningsbranschen, som facket och arbetstagarna.

– Vi skiljer inte ut bemanning från andra branscher. Vår uppgift är att ordna fram jobb och oavsett vad det är för företag, så genomför vi kontroller innan vi beviljar bidrag. Bland annat genom samråd med facket, säger hon.

Enligt de Transportavdelningar som tidningen talat med fungerar dock samrådet dåligt. Med få undantag avråder lokalavdelningarna Arbetsförmedlingen från att tillåta någon typ av bidragsjobb på bemanningsföretag. Men trots Transports konsekventa hållning är det sällan Arbetsförmedlingen lyssnar på fackets rekommendationer. Ali Shibl på Transports avdelning 14 beskriver den dåliga kommunikationen med Arbetsförmedlingen:

– Jag har ett trettiotal ärenden om samråd från de senaste två åren, bara i Helsingborg. Vi avråder i stort sett alltid Arbetsförmedlingen från att placera folk hos bemanningsföretag, men jag tror inte de har lyssnat på oss en enda gång.

Jeanette Azinovic på Arbetsförmedlingen känner inte igen bilden av myndighetens arbete, men säger också att det inte går att ta hänsyn till alla åsikter från facket. Så länge arbetsgivaren fullföljer sina åtaganden gentemot den bidragsanställde, har inte myndigheten någon grund för att avstå från att ge företaget en bidragsanställd, anför hon. Det är först vid en anmälan om oegentligheter som Arbetsförmedlingen är skyldig att utreda placeringen, vilket gäller alla företag oavsett bransch.

– Det ingår inte i vårt uppdrag att värdera företaget på det sättet. Ett ledigt arbete är ett ledigt arbete. Dessutom tar vi ju in synpunkter från facket. Dem är vi väldigt tacksamma för att få, tillfogar hon.

På Transports avdelningar ser ombudsmän och organisatörer av facklig verksamhet också problem med andra bidragsformer, som ger pengar till bemanningsföretagen. Ett exempel är bolagens användning av nystartsjobbare. Så länge de har bidrag får de stanna, men när bidraget tar slut, förlängs inte anställningen.

Daniel, som egentligen heter något annat, fick sluta på uthyrningsbolaget Logent när arbetsgivarstödet för hans nystartsjobb var slut. Nystartsjobb är avsedda för personer som gått arbetslösa i tolv månader eller mer (för personer under 26 år räcker det med nio månader). Ersättningen till arbetsgivaren motsvarar en dubbel arbetsgivaravgift. Det innebär drygt 12 500 kronor för en månadslön på 20 000 kronor.

– Jag jobbar fortfarande på samma arbetsplats, fast för ett annat bemanningsföretag och utan bidrag. Så det är svårt att tro att det handlade om arbetsbrist, säger Daniel.

Transportarbetaren ringer upp kundföretaget som Daniel hyrs ut till. Platschefen uppger att de inte har någon aning om vem från bemanningsföretaget som har en bidragsanställning. Så vitt han känner till ges heller inga rabatter på arbetskraften.

Just den ekonomiska vinsten är det som sticker mest i ögonen på de personer som Transportarbetaren talat med. Att företag som behandlar sina anställda illa, motarbetar facket och bidrar till en osäker arbetsmarknad, kan få statligt stöd gör många upprörda. Ali Shibl i Helsingborg är en av dem.

– Min uppfattning är att ansökningarna för bidragsjobb har ökat. Här kommer de flesta från Logent, som ser ut att utnyttja systemet väldigt systematiskt. Utöver den otrygghet som finns för de anställda i bemanningsbranschen, så tycker jag det är fel att aktieägarnas vinst finansieras med skattemedel, anser han.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Logent för en kommentar, men inte fått något svar.

Bidragsanställda hos bemanningsföretag 
Här följer de anställningsformer som berättigar till arbetsgivarstöd, för personer anställda hos bemanningsföretag. De olika stödprogrammen är avsedda att hjälpa arbetstagare, som står långt ifrån arbetsmarknaden av olika skäl. Programmen ger olika mycket arbetsgivarstöd och ställer skiftande krav på den som får bidraget.

Program/bidragsform

Arbetspraktik
Antal år 2009: 77
Antal år 2013: 261

Förstärkt särskilt anställningsstöd
Antal år 2009:–
Antal år 2013: 60

Instegsjobb
Antal år 2009: 13
Antal år 2013: 48

Lönebidrag
Antal år 2009: 118
Antal år 2013: 257

Nystartsjobb
Antal år 2009: 403
Antal år 2013: 3 229

Särskilt anställningsstöd
Antal år 2009: 23
Antal år 2013: 66

Trygghetsanställning
Antal år 2009: 8
Antal år 2013: 127

Utvecklingsanställning
Antal år 2009: –
Antal år 2013: 442

Totalsumma
Antal år 2009: 642
Antal år 2013: 4 490

Källa: Arbetsförmedlingens Statistikenhet

Total summa utbetald till bemanningsföretag för stödprogram 2009:
244,7 miljoner kronor.

Total summa utbetald till bemanningsföretag för stödprogram 2013:
1,05 miljarder kronor.

Källa: Arbetsförmedlingens Ekonomiavdelning

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.