Bildade fackklubb – fick ut 1,6 miljoner i retroaktiva löner

Den nybildade fackklubben på flyttfirman ICM Kungsholms i Göteborg fick ut omkring 1,6 miljoner kronor i retroaktiva löner åt timanställda, som fått jobba mindre än de haft rätt till. Dessutom har nästan alla timgubbarna blivit fastanställda. – Det blev på topp, säger klubbmedlemmen Inge Johansson.

Flyttgubbarna Jonny Jeffberg och Inge Johansson har precis kommit ut från ett klubbmöte, och stämningen är försiktigt optimistisk. Arbetet i den nybildade fackklubben har börjat komma på banan, men somligt återstår att sätta sig in i.

– Framöver ska vi gå fackliga grundkurser i förbundets regi. Då kanske man kan få lite mer kött på benen, säger Inge Johansson.

Klubben bildades för bara några månader sedan. Bakgrunden var att huvuddelen av de drygt 20 flyttgubbarna var timanställda, med kontrakt på 40-timmarsveckor. Ändå hade många fått arbeta mindre än 40 timmar per vecka, och bara fått betalt för de timmar de jobbat.

– Det hade pratats länge om detta, och vi behövde få klarhet. Vi hade möte med förbundet och de tyckte vi skulle bilda klubb på företaget, säger Jonny Jeffberg.

Som klubb blev det enklare att förhandla med företagsledningen, om vad de timanställdas kontrakt egentligen innebar. Klubbens ståndpunkt var, att de som inte fått jobba sina fulla 40 timmar hade rätt till lön för de timmar som fallit bort.

– Innan förhandlingarna var klara så visste ingen om de skulle få sina pengar eller ej.

– ICM kopplade in advokater och allt, men vi hade ju svart på vitt. Så till slut fick företaget gå med på att rätta till felet, säger Jonny Jeffberg.

Det totala lönekravet ligger på mellan 1,6 och 1,7 miljoner kronor. Den första utbetalningen kom alldeles nyligen.

Summan per person varierar med hur länge man varit anställd, och hur många arbetstimmar man gått miste om. Men de som får mest, har gott och väl över 100 000 kronor per person att vänta.

Dessutom har de flesta timgubbarna nu blivit fast anställda.

– När man har statliga uppdrag, flyttar åt myndigheter till exempel, då får folk inte ha vilka anställningsformer som helst. Men ICM hade tolkat de här 40-timmarskontrakten som likvärdiga med fasta anställningar. Det lyckades vi också reda ut, och nu har 16 stycken fastanställts, säger Jonny Jeffberg.

Fortfarande finns några timanställda kvar, och hösten är inte toppsäsong i flyttbranschen. Så Jonny Jeffberg och Inge Johansson har förståelse för om bolaget inte tycker det är läge att fastanställa fler just nu. Men numera är alltså nästan alla flyttgubbar på ICM i Göteborg fast anställda med kollektivavtal, något som är långt ifrån norm i flyttbranschen.

– Det blev rätt okej, kan man säga. Klart man vill ha tryggheten i en fast anställning, säger Inge Johansson.

Nästan alla har dessutom gått med i facket. Tidigare var det i stort sett bara de fem ledamöterna i klubben, som hade medlemskap i Transport.

– Innan var det många timanställda som inte vågade gå med, som var rädda att förlora jobbet. Men det har blivit andra grejer nu, folk har sett att man kan göra skillnad genom facket, säger Jonny Jeffberg.

Han erkänner att han själv var lite fundersam, när de först bestämde sig för att starta klubben.

– I början var man väl lite orolig för att ledningen skulle börja kasta skitjobb på en eller något i den stilen. Men det blev inte så, jag känner inte alls att ICM motarbetar klubbarbetet, säger han.

Jonny Jeffberg tror att klubben kan vara till fördel för företagsledningen också.

– Nu har de oss att förhandla med när det finns frågor. Det blir en bättre kommunikation. I stället för att tio personer ska komma en och en och fråga om samma sak.

Jonny Jeffberg understryker också att klubbens syfte inte är att ”gräva ner ICM”.

– Tanken är ju att alla ska trivas och må bättre, och så tycker jag det har blivit också. Det gäller inte bara pengarna och anställningsformerna, utan också att stämningen har blivit bättre överlag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.