Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik
Close
Civilklädda biljettkontrollanter fotas och hängs ut på olika nätsidor.
Close

Biljettkontrollanter hängs ut på nätet

Bevakning. Västtrafik har beslutat om att vissa biljettkontroller i Göteborg ska utföras av civilklädda arbetare. Nu hängs kontrollanterna ut på en nätsida. Onödigt risktagande, anser Transports regionala skyddsombud Pierre Eklund.

När artikeln skrivs har testet med civilklädda kontrollanter pågått i tre veckors tid. Pierre Eklund har varit ute på bevakningsföretaget QSG som utför kontrollerna på uppdrag av Västtrafik och träffat kontrollanter. Där mötte han blandade reaktioner. Vissa tycker att det är bra med den nya arbetsuppgiften. Andra beskriver att de går till jobbet med en klump i magen och att de anser att de beordras att göra en ny arbetsuppgift som de inte är bekväma i.

– Det är inte roligt för någon att bli uthängd. En så kallad vänstergrupp lägger ut bilder på de civil klädda kontrollanterna. Jag antar att de gör det för att folk ska kunna känna igen dem och smita. Men vad de egentligen gör är att hänga ut vanliga arbetare som ska sätta mat på bordet, säger Pierre Eklund.

Nu inväntar Pierre Eklund en sammanställning av alla tillbud från företaget och så ska han försöka få QSG att undersöka vad de anställda tycker i en enkätundersökning.

– Västtrafik och företaget har gjort flera saker för att minska riskerna och har larm så att det går att tillkalla ordningsvakter som finns i närheten. Men vi anser att riskerna blir så mycket större då personalen är civilklädd. Tjuvåkarna tas på bar gärning och då kan de reagera på två olika sätt. Det är flight eller fight. Om de springer därifrån är det ingen fara. Men risken är att någon blir upprörd och att det blir våldsamt, säger Pierre Eklund.

Cecilia Wallem är affärsansvarig för biljettkontrollen på Västtrafik. Hon berättar att Västtrafik förlorar 100 miljoner kronor i biljettintäkter årligen och att de behöver testa alla metoder för att få fler att betala.
Hur ser ni på det faktum att biljettkontrollanter hängs ut med bilder på en hemsida?

– Biljettkontrollanterna är vana vid att folk filmar. Men att det just nu så tydligt förkommer publicering och uthängning av deras ansikten i olika sociala kanaler är inget som de uppskattar. De är vanliga människor som vill göra ett bra jobb, säger Cecilia Wallem.

Transport anser att användande av civilklädda kontrollanter ökar riskerna för en utsatt yrkesgrupp. Känner ni er trygga i att fördelarna överväger riskerna?

– Det är viktigt för oss att kontrollanterna är trygga i sitt arbete. Vi har noggrant förberett och förebyggt det vi kan påverka innan vi satte i gång testet. Vi har bland annat besökt Skånetrafiken och Ruter i Oslo, som länge har jobbat med civila kontrollanter, för att lära oss av deras arbete. Tillsammans med kontrollanternas arbetsgivare följer vi noggrant deras dagliga arbete.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.