Bilkameror kräver tillstånd

Framåtriktade kameror i bilar blir allt vanligare i Sverige. Men utan särskilt tillstånd kan användandet vara olagligt. Ändå har länsstyrelsen i Stockholm och Skåne hittills inte fått in en enda ansökan om tillstånd för kameraövervakning i privatbilar.

I Ryssland används bilkamerorna frekvent för skadereglering och fler och fler baltiska åkerier monterar tekniken i sina lastbilar. Trenden växer även hos svenska förare, vilket märks hos försäkringsbolagen. Bilkamerainspelningar av trafikincidenter används allt oftare som bevis när ansvarsfrågor ska avgöras i försäkringsärenden.

Nicklas Hjertonsson är jurist på Datainspektionen. Han förklarar att generellt sett måste man ha tillstånd från Länsstyrelsen för att få kameraövervaka en plats som allmänheten har tillträde till. Det gäller även kameror som sitter monterade på bilar och kameror som filmar inne i taxibilar, tåg och bussar. En kamera som är riktad mot till exempel insidan av en lastbilshytt är däremot okej, eftersom det är en plats där allmänheten inte rör sig.

– För att få tillstånd gäller det att syftet med att använda kameran är att förebygga olyckor eller brott. Att använda bilderna för att ha bevis i en försäkringstvist är ett sådant förebyggande syfte, säger han.

Hittills har varken Länsstyrelsen i Skåne eller Stockholm fått in någon ansökan från en privatperson om att använde bilkamera och därför har något sådant fall ännu inte prövats. Däremot har Länsstyrelsen i Stockholm gett ett bussbolag avslag på en ansökan när företaget ville filma nya chaufförer och hur de körde under utbildningen. Det krävs att en plats är alvarligt drabbad av brott eller olyckor för att ett tillstånd ska ges.

Maria Ricknäs är jurist på Länsstyrelsen i Stockholm. Hon uppger att frågorna om bilkameror har ökat, även om ansökningar om tillstånd lyser med sin frånvaro.

– Vi bedömer bilkameran som vilken kamera som helst. Den ska styras manuellt, det vill säga sättas på och stängas av manuellt och vara handhållen, för att inte vara tillståndspliktig.

Att använda inspelningar som bevis i försäkringsärenden kan också vara problematiskt.

– Om man skulle få ett tillstånd så får man inte lämna materialet till försäkringsbolaget, eftersom tystnadsplikt råder för inspelat material av den här typen. Det får bara lämnas till brottsförebyggande myndigheter, vilket försäkringsbolag inte är.

Flera företag marknadsför nu enkel och billig kamerautrustning som är lätt att montera. För att se hur försäljarna informerar om hur kamerorna får användas ringde Transportarbetaren upp ett företag som riktat in sig på den svenska marknaden. Transportarbetarens reporter uppgav att han var en privatperson som var intresserad av att köpa en bilkamera till sin egen bil och frågade om man behöver skaffa tillstånd.

– Det beror väl på vilken bransch man är i, men den information vi har fått från vår chef är att privatpersoner inte ska behöva något tillstånd. Om du inte sätter den i en bil som står parkerad för länge på samma ställe, 72 timmar eller något sådant, ska det var okej. Men jag kan inte svära på vilken tidsgräns det är som gäller, säger försäljaren.

Nicklas Hjertonsson håller inte med.

– Har man en kamera som är riktad mot en plats där allmänheten rör sig, som gator och torg, så behöver man tillstånd, säger han.

Varaktigheten för uppsättningen av kameran spelar visserligen roll. Nicklas Hjertonsson säger att om man kör runt kvarteret vid ett enstaka tillfälle och filmar krävs antagligen inget tillstånd. Har man en kamera uppsatt med avsikten att filma varje resa till jobbet, borde däremot tillstånd krävas, även om man plockar ur kameran efter varje tur. Här saknas dock praxis, eftersom inget ärende av det här slaget har prövats i domstol.

Det finns också kameror som är undantagna från tillståndskravet, som tillexempel backkameror och kameror som filmar runt sopbilar.

– Om syftet är att underlätta för föraren medan han kör behöver man inget tillstånd alls, säger Nicklas Hjertonsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.