Bilkameror kräver tillstånd

Framåtriktade kameror i bilar blir allt vanligare i Sverige. Men utan särskilt tillstånd kan användandet vara olagligt. Ändå har länsstyrelsen i Stockholm och Skåne hittills inte fått in en enda ansökan om tillstånd för kameraövervakning i privatbilar.

I Ryssland används bilkamerorna frekvent för skadereglering och fler och fler baltiska åkerier monterar tekniken i sina lastbilar. Trenden växer även hos svenska förare, vilket märks hos försäkringsbolagen. Bilkamerainspelningar av trafikincidenter används allt oftare som bevis när ansvarsfrågor ska avgöras i försäkringsärenden.

Nicklas Hjertonsson är jurist på Datainspektionen. Han förklarar att generellt sett måste man ha tillstånd från Länsstyrelsen för att få kameraövervaka en plats som allmänheten har tillträde till. Det gäller även kameror som sitter monterade på bilar och kameror som filmar inne i taxibilar, tåg och bussar. En kamera som är riktad mot till exempel insidan av en lastbilshytt är däremot okej, eftersom det är en plats där allmänheten inte rör sig.

– För att få tillstånd gäller det att syftet med att använda kameran är att förebygga olyckor eller brott. Att använda bilderna för att ha bevis i en försäkringstvist är ett sådant förebyggande syfte, säger han.

Hittills har varken Länsstyrelsen i Skåne eller Stockholm fått in någon ansökan från en privatperson om att använde bilkamera och därför har något sådant fall ännu inte prövats. Däremot har Länsstyrelsen i Stockholm gett ett bussbolag avslag på en ansökan när företaget ville filma nya chaufförer och hur de körde under utbildningen. Det krävs att en plats är alvarligt drabbad av brott eller olyckor för att ett tillstånd ska ges.

Maria Ricknäs är jurist på Länsstyrelsen i Stockholm. Hon uppger att frågorna om bilkameror har ökat, även om ansökningar om tillstånd lyser med sin frånvaro.

– Vi bedömer bilkameran som vilken kamera som helst. Den ska styras manuellt, det vill säga sättas på och stängas av manuellt och vara handhållen, för att inte vara tillståndspliktig.

Att använda inspelningar som bevis i försäkringsärenden kan också vara problematiskt.

– Om man skulle få ett tillstånd så får man inte lämna materialet till försäkringsbolaget, eftersom tystnadsplikt råder för inspelat material av den här typen. Det får bara lämnas till brottsförebyggande myndigheter, vilket försäkringsbolag inte är.

Flera företag marknadsför nu enkel och billig kamerautrustning som är lätt att montera. För att se hur försäljarna informerar om hur kamerorna får användas ringde Transportarbetaren upp ett företag som riktat in sig på den svenska marknaden. Transportarbetarens reporter uppgav att han var en privatperson som var intresserad av att köpa en bilkamera till sin egen bil och frågade om man behöver skaffa tillstånd.

– Det beror väl på vilken bransch man är i, men den information vi har fått från vår chef är att privatpersoner inte ska behöva något tillstånd. Om du inte sätter den i en bil som står parkerad för länge på samma ställe, 72 timmar eller något sådant, ska det var okej. Men jag kan inte svära på vilken tidsgräns det är som gäller, säger försäljaren.

Nicklas Hjertonsson håller inte med.

– Har man en kamera som är riktad mot en plats där allmänheten rör sig, som gator och torg, så behöver man tillstånd, säger han.

Varaktigheten för uppsättningen av kameran spelar visserligen roll. Nicklas Hjertonsson säger att om man kör runt kvarteret vid ett enstaka tillfälle och filmar krävs antagligen inget tillstånd. Har man en kamera uppsatt med avsikten att filma varje resa till jobbet, borde däremot tillstånd krävas, även om man plockar ur kameran efter varje tur. Här saknas dock praxis, eftersom inget ärende av det här slaget har prövats i domstol.

Det finns också kameror som är undantagna från tillståndskravet, som tillexempel backkameror och kameror som filmar runt sopbilar.

– Om syftet är att underlätta för föraren medan han kör behöver man inget tillstånd alls, säger Nicklas Hjertonsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.