Billiga förare levereras i färjeterminalen
En annan aktör bland Blocket-annonsörerna är AdiCta & Partners, ”ett företag i Parvus Finance Group”. I ett dussintal annonser erbjuder de ADR-chaufförer och andra yrkesarbetare för priser från 14 euro (cirka 125 kronor) per timma exklusive moms, och påpekar att ”moms utgår ej till VAT-registrerade företag inom EU”. Man betalar ”bara för effektiv tid, du betalar inte för sjukfrånvaro”.
Kontaktnumret går till Tore Hermans, vd för Svensk Personaluthyrning och Bevakning i Orsa. Han säger sig vara kontaktperson för ”en partner i Estland”, som senare via mailväxling visar sig vara Peter Jaegerstierna.
Enligt Tore Hermans är det hela mycket enkelt.
– Du meddelar vilken sorts personal du söker och vilka kompetenser de ska ha. Så rekryterar han dem i Estland och anställer dem i sitt bolag. Sedan kommer de över till Sverige. Du betalar bara en faktura till min partners bolag i Estland.
Och det kostar 14 euro per timme?
– Det varierar lite beroende på vilka kompetenser de har, men det brukar ligga däromkring. Alla försäkringar och sådant ingår. Så det är ju betydligt billigare än i Sverige. Levnadsomkostnaderna i Estland är lägre än här, så därför är lönenivåerna också lägre. En bra lön i Estland är 3:50 euro i timmen. De får lite mer än så när de är här, så de tjänar ju pengar på det. Sedan brukar facken ha en massa synpunkter på det här, men det är ju egentligen bara samma sak som när vi åker till Norge och jobbar. Det enda är att någon måste möta dem i terminalen när de kommer hit och se till så de har någonstans att bo medan de är här.
Jag har dragbilar med sovhytt, kan de bo i hytterna?
– Jag kan inte riktigt detaljerna, men de måste ha någon sorts värdigt boende medan de är här. Och de måste få lite långsiktigare uppdrag, inte bara några dagar. En del tror att de bara kan ta hit folk för någon veckas jobb, eller bara för att tömma något lager eller så, men det går inte.
Hur långa uppdrag talar vi om?
– Det har vi inte satt någon direkt gräns för, men de måste få jobb på lite längre sikt om det ska löna sig. Och är man inte nöjd med dem så skickar man hem dem, bara.
Tore Hermans övergår sedan till att tala för att registrera nytt bolag i Estland, lägga bilarna där och leasa dem till mitt svenska bolag.
– I Estland är vägavgifterna klart lägre än i Sverige, och reglerna är rent allmänt snällare än i Sverige. Min partner i Estland erbjuder färdigt startpaket med alla tillstånd och allt annat som behövs.
Ytterligare en aktör kallar sig ”Bolag Estland”, och erbjuder estniskt aktiebolag ”på dagen” till företagare som fått näringsförbud, eller har konkurser, betalningsanmärkningar eller kronofogdeskulder i bagaget. Bolag Estland ordnar det praktiska med myndighetskontakter, bolagsadress, bankkonto, MasterCard och så vidare, allt för 15 000 kronor. För ytterligare 5 000 ordnar de mantalsskrivning i Estland inklusive personnummer och ID-kort. ”Perfekt för dig som sysslar med bygg, personaluthyrning, import, postorder, åkeri (…) vi anpassar oss alltid till den diskretionsnivå som kunden önskar.”
Efter några dagars mejlväxling, där Transportarbetaren återigen låtsas vara en åkare med hotande näringsförbud, svarar en man som kallar sig ”Didrik” i telefon. Han börjar med att förklara att efterfrågan på hans tjänster är mycket stor i Sverige.
– Det kommer massor av mail till mig från intresserade företagare, förklarar han.
Att ”starta om på nytt” med befintlig inrikestransport i ett estländskt bolag är inga som helst problem, enligt Didrik. Det krävs bara ett estländskt utrikestillstånd.
– Det är egentligen så, att har du ett trafiktillstånd i ett land så ska du även kunna köra utomlands. Men det är lite konstigt i Estland. För inrikestillstånd köper du hos Länsstyrelsen i Estland, men sedan utrikestillståndet, det köper du hos Åkeriförbundet. Och det är ju inte någon statlig myndighet. Men det där kan vi ordna sedan. Det går att hyra ett utrikestillstånd av ett estniskt bolag.
Och ni kan hjälpa till att förmedla ett sånt avtal?
– Ja, ja. Du ska ju köra cabotage då?
Ja, det blir ju det i praktiken…
– Det är det ju många som gör, du är inte den enda. Man ser ju till och med estniskreggade DHL och Walthers och allt möjligt.
Om det nu blir så att jag förlorar min svenska F-skattsedel, det är inget problem i Estland?
– Nej, du får väl sälja bilarna till ditt estniska bolag, eller vad du nu ska göra.
Vad är det för likviditetskrav för att registrera bolag i Estland?
– Det krävs 15 000 och ett pass. Vi sköter allting, så du behöver inte tänka på någonting.
Är det här lagligt, eller hur diskret behöver man vara? Enligt svensk lag, estnisk lag, EU-regler…?
– Det är väl inget olagligt att du äger ett estniskt bolag eller ett tyskt bolag eller ett danskt bolag eller ett svenskt bolag. Det är fritt inom EU. Du behöver inte skämmas för någonting. Eller, du kanske har mycket att skämmas för, men inte för det här.