Blåst på säkerheten

Arbetsmiljöverket har stoppat ett flerårigt arbete där verkets egna inspektörer på ett radikalt sätt minskat olycksrisken för bärgare och däckpersonal som jobbar ute på vägen. Myndigheten får nu svidande kritik från facket och stora delar av bärgnings- och däckbranschen.

– Det är en katastrof! Uppenbarligen måste någon dö på vägen för att Arbetsmiljöverket ska förstå hur allvarliga riskerna är, säger Martin Miljeteig på Transport.

Bärgare och däckpersonal som utför jourjobb utsätts för stora faror när de ska undsätta trafikanter. Många menar att situationen förvärrats dramatiskt på senare år, i takt med ökad stress och ökad mobilanvändning under körning.

För fem år sedan började Arbetsmiljöverket med ett nytt angreppssätt. I stället för lägga allt ansvar för säkerheten på branschens tusentals arbetsgivare skickade inspektörerna systematiskt ut en sorts kravbrev till företagen.

Innebörden var att det krävs TMA-fordon, bilar med en stor krockkudde bakpå, för att servicearbetet ska få utföras på motorvägar och andra riskklassade vägar. Bärgarna i Stockholmsregionen var först ut med att få underrättelserna – brev som sedan följdes upp av förbud med kännbara viten.

Transports arbetsmiljöansvarige, Martin Miljeteig, säger:

– Efter mängder av tillbud och olyckor agerade Arbetsmiljöverket på ett tydligt och konsekvent sätt. I princip stod hela bärgningsbranschen bakom det här. Några knorrar ju alltid, men företagen vill ha lika spelregler för alla. Nu fick man det.

– Myndighetskraven var också bra när bärgarna hamnade i prisdiskussioner med kunder och försäkringsbolag. I och med detta visste alla vad som gällde. Jag träffade arbetsmiljöinspektörer som lagt ner sin själ i det här arbetet. Alla parter var överens, det här måste fortsätta.

Arbetssättet var sanktionerat i Arbetsmiljöverkets högsta ledning och spreds till andra platser i landet. Bland annat Örebro. I Stockholm följde inspektörerna upp med att skicka ut 130 nya underrättelser – nu till däckverkstäder som erbjuder vägjour.

Fast i våras kom de första tecknen på att Arbetsmiljöverket kan komma att begrava hela ”Stockholmsmodellen”. En faktor som påverkat är att Arbetsmiljöverkets västra region, Göteborg, inte ställer sig bakom arbetssättet.

Just nu är läget fryst – i väntan på besked från Arbetsmiljöverkets högsta ledning.

I Transport och de berörda företagen hopar sig frågorna:

• Ska Stockholmsmodellen skrotas? Blir det i så fall en återgång till ett system där företagen själva – stora som små – förväntas göra riskbedömningar och bestämma vilka skyddsåtgärder som behövs vid ett bärgningsarbete eller däckjobb?

• De hundratals bolag som redan fått vitesförbud: Gäller förbuden fortfarande?

• Alla nya underrättelser som gått ut, men inte förbuden, när får de företagen besked?

• I flera Transportavdelningar har regionala skyddsombud skickat framställningar till verket, så kallade 6 6:a. När kommer svar på dem?

Mikael Bertilsson är regionalt skyddsombud i Örebro:

– Det är helt tyst från myndigheten. En av deras inspektörer ringde och var förtvivlad. De vet inte vad de ska säja när företagen ringer.

En arbetsmiljöinspektör säger till Transportarbetaren:

– Allt ligger på is. Det är frustrerande. Jag är livrädd för är att det ska hända något på vägarna. Att någon får sätta livet till. Vi borde absolut fortsätta som vi gjort.

En kollega är av samma uppfattning:

– Jag är riktigt jävla förbannad. Bärgningsföretagen ville ursprungligen ha särskilda föreskrifter för servicearbete på väg. Det sa Arbetsmiljöverket nej till. Då slog vi in på en annan väg som ändå innebar tydliga krav, lika för alla.

– Jag befarar att det blir en återgång där företagen ska göra riskbedömningar själva. Visst, det är ju så det ska fungera. Men en riskbedömning blir aldrig bättre än kompetensen hos den som gör den. Och i småfirmor brukar kunskapen om arbetsmiljö inte vara jättehög.

Vilka argument har verket för att backa?

– Jag har inget bra svar. Stockholmsmodellen kräver mycket arbete. Det är hundratals underrättelser som ska skrivas. Då är det väl enklare att skjuta tillbaka ansvaret på företagen.

Transportarbetaren har sökt en rad chefer på olika nivåer inom Arbetsmiljöverket. Det är vaga svar som ges, eller locket på.

Verket har dragit i gång ett projekt som kallas säkert servicearbete på väg.

Den inflammerade frågan om bärgning och däckservice utreds av projektet som leds av en regionchef i Göteborg, Pernilla Niia.

Hon uppger att besked i bästa fall kan lämnas under november månad. Och då från Arbetsmiljöverkets generaldirektör.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.