Blåst på säkerheten
Arbetsmiljöverket har stoppat ett flerårigt arbete där verkets egna inspektörer på ett radikalt sätt minskat olycksrisken för bärgare och däckpersonal som jobbar ute på vägen. Myndigheten får nu svidande kritik från facket och stora delar av bärgnings- och däckbranschen.
– Det är en katastrof! Uppenbarligen måste någon dö på vägen för att Arbetsmiljöverket ska förstå hur allvarliga riskerna är, säger Martin Miljeteig på Transport.
Bärgare och däckpersonal som utför jourjobb utsätts för stora faror när de ska undsätta trafikanter. Många menar att situationen förvärrats dramatiskt på senare år, i takt med ökad stress och ökad mobilanvändning under körning.
För fem år sedan började Arbetsmiljöverket med ett nytt angreppssätt. I stället för lägga allt ansvar för säkerheten på branschens tusentals arbetsgivare skickade inspektörerna systematiskt ut en sorts kravbrev till företagen.
Innebörden var att det krävs TMA-fordon, bilar med en stor krockkudde bakpå, för att servicearbetet ska få utföras på motorvägar och andra riskklassade vägar. Bärgarna i Stockholmsregionen var först ut med att få underrättelserna – brev som sedan följdes upp av förbud med kännbara viten.
Transports arbetsmiljöansvarige, Martin Miljeteig, säger:
– Efter mängder av tillbud och olyckor agerade Arbetsmiljöverket på ett tydligt och konsekvent sätt. I princip stod hela bärgningsbranschen bakom det här. Några knorrar ju alltid, men företagen vill ha lika spelregler för alla. Nu fick man det.
– Myndighetskraven var också bra när bärgarna hamnade i prisdiskussioner med kunder och försäkringsbolag. I och med detta visste alla vad som gällde. Jag träffade arbetsmiljöinspektörer som lagt ner sin själ i det här arbetet. Alla parter var överens, det här måste fortsätta.
Arbetssättet var sanktionerat i Arbetsmiljöverkets högsta ledning och spreds till andra platser i landet. Bland annat Örebro. I Stockholm följde inspektörerna upp med att skicka ut 130 nya underrättelser – nu till däckverkstäder som erbjuder vägjour.
Fast i våras kom de första tecknen på att Arbetsmiljöverket kan komma att begrava hela ”Stockholmsmodellen”. En faktor som påverkat är att Arbetsmiljöverkets västra region, Göteborg, inte ställer sig bakom arbetssättet.
Just nu är läget fryst – i väntan på besked från Arbetsmiljöverkets högsta ledning.
I Transport och de berörda företagen hopar sig frågorna:
• Ska Stockholmsmodellen skrotas? Blir det i så fall en återgång till ett system där företagen själva – stora som små – förväntas göra riskbedömningar och bestämma vilka skyddsåtgärder som behövs vid ett bärgningsarbete eller däckjobb?
• De hundratals bolag som redan fått vitesförbud: Gäller förbuden fortfarande?
• Alla nya underrättelser som gått ut, men inte förbuden, när får de företagen besked?
• I flera Transportavdelningar har regionala skyddsombud skickat framställningar till verket, så kallade 6 6:a. När kommer svar på dem?
Mikael Bertilsson är regionalt skyddsombud i Örebro:
– Det är helt tyst från myndigheten. En av deras inspektörer ringde och var förtvivlad. De vet inte vad de ska säja när företagen ringer.
En arbetsmiljöinspektör säger till Transportarbetaren:
– Allt ligger på is. Det är frustrerande. Jag är livrädd för är att det ska hända något på vägarna. Att någon får sätta livet till. Vi borde absolut fortsätta som vi gjort.
En kollega är av samma uppfattning:
– Jag är riktigt jävla förbannad. Bärgningsföretagen ville ursprungligen ha särskilda föreskrifter för servicearbete på väg. Det sa Arbetsmiljöverket nej till. Då slog vi in på en annan väg som ändå innebar tydliga krav, lika för alla.
– Jag befarar att det blir en återgång där företagen ska göra riskbedömningar själva. Visst, det är ju så det ska fungera. Men en riskbedömning blir aldrig bättre än kompetensen hos den som gör den. Och i småfirmor brukar kunskapen om arbetsmiljö inte vara jättehög.
Vilka argument har verket för att backa?
– Jag har inget bra svar. Stockholmsmodellen kräver mycket arbete. Det är hundratals underrättelser som ska skrivas. Då är det väl enklare att skjuta tillbaka ansvaret på företagen.
Transportarbetaren har sökt en rad chefer på olika nivåer inom Arbetsmiljöverket. Det är vaga svar som ges, eller locket på.
Verket har dragit i gång ett projekt som kallas säkert servicearbete på väg.
Den inflammerade frågan om bärgning och däckservice utreds av projektet som leds av en regionchef i Göteborg, Pernilla Niia.
Hon uppger att besked i bästa fall kan lämnas under november månad. Och då från Arbetsmiljöverkets generaldirektör.