Blev utan ersättning när arbetsgivaren flydde landet

Två pakistanska arbetare flyttade till Sverige i hopp om jobb och ett nytt liv – men inget blev som de hade tänkt sig. De möttes av slavlika förhållanden och utebliven lön. Trots rättegång kan de också bli helt utan ersättning. Arbetsgivarna har lämnat landet.

I våras dömde Skellefteå tingsrätt två män för grovt ocker. Straffet blev 240 timmars samhällstjänst, vilket motsvarar elva månaders fängelse. Männen dömdes också att betala 15 000 kronor var i skadestånd till sina anställda, Hashmat Ullah och Nadeem Yaqoob.

Någon ersättning för de anställdas uteblivna lön blev det dock inte eftersom det är en facklig fråga. Det blev i stället Transports uppgift att kalla till fackliga förhandlingar.

– Vi skulle egentligen redan ha haft centrala förhandlingar men vi har inte ens lyckats delge arbetsgivarna eftersom de har lämnat landet, säger Christer Bengtsson, lokal ombudsman på avdelning 28 i Umeå.

Efter att domen föll har männen, far och son, stuckit från Sverige.

Som Transportarbetaren berättade innan sommaren kom Hashmat Ullah och Nadeem Yaqoob till Sverige för att jobba som regummerare. De skulle utföra samma jobb som de hade gjort hemma i Pakistan, för samma arbetsgivare, på ett nystartat däckföretag i Malå utanför Skellefteå.

Men det nya livet i Sverige blev inte som de hade tänkt sig. De fick ofta jobba från sju på morgonen till midnatt. Deras chef hotade med att skicka tillbaka dem till Pakistan, till ett liv i arbetslöshet, om de vägrade.

Lönen var också felaktig. De fick ingen ersättning för övertid och när lönen hade betalats ut tvingades de gå till en uttagsautomat, ta ut pengar och sedan ge tillbaka en del för att det skulle se ut som om arbetsgivaren följde avtalet.

Det tog ett år innan Nadeem och Hashmat vågade berätta om sin situation för andra, som såg till att facket och polisen fick nys om situationen.

Samtidigt som polisen drog i gång en utredning började lokalombudsman Christer Bengtsson jobba för att de båda kollegorna skulle få ut så mycket som möjligt av den uteblivna lönen. Trots detta ser det ut som att Nadeem Yaqoob och Hashmat Ullah aldrig kommer att få några pengar från sin arbetsgivare.

– Även om det blir en konkurs nu så kommer de troligen inte att kunna få ut något från den statliga lönegarantin eftersom det var så länge sedan de jobbade där, säger Cecilia Johansson, central ombudsman på Transport.

Det har inte varit någon verksamhet i gång på företaget sedan arbetsgivarna häktades i våras, och det bara möjligt att få ersättning från garantin för tre månaders intjänad lön före konkursen. Eftersom företaget ännu inte har försatts i konkurs kommer det att ha gått betydligt längre än så sedan Hashmat och Nadeem senast jobbade på däckföretaget.

– Vi har pratat med dem och jag kan inte säga att de blev ledsna. De hade redan ställt in sig på att vi inte skulle kunna få ut något, men hela historien är jättetråkig, säger Cecilia Johansson, som tagit över fallet.

Trots motgångarna och den svåra starten i Sverige finns ändå ljus i mörkret för Hashmat och Nadeem. Under månaderna av arbetslöshet har de i stället hunnit lära sig svenska och sedan ett tag tillbaka har båda två fått nya jobb som regummerare, på ett annat företag i kommunen.

 

Fotnot: Den ena av de två pakistanska cheferna, pappan, har efter ockerdomen även dömts för anstiftan av trolöshet mot huvudman. Detta efter att ha stulit däck från Bolidens Aitikgruva tillsammans med en svensk medhjälpare. Däcken är värda över två miljoner kronor och straffet blev tio månaders fängelse. Dessutom har gummiverkstan belagts med kvarstad på 2,3 miljoner kronor, värden i företaget som nu tillhör Boliden.

Både stölddomen och ockerdomen har överklagats och kommer att tas upp i hovrätten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.