Blir det någon social hänsyn?
I Sverige har vi vant oss vid tre politiska nivåer – kommun, landsting, riksdag. Med EU har vi fått en fjärde. Det behöver vi ta in eftersom unionens lagstiftning i så hög grad styr oss. Särskilt personer som jobbar på vägen.
Så förklarar Transports internationella politiska sekreterare, Magnus Falk, varför man behöver skaffa sig ett hum om vad som händer inom unionen.
– EU är lika viktigt som Sveriges riksdag. Ibland hamnar unionen på ett övre plan och ibland riksdagen. Det varierar efter frågor.
Tycker man ändå det är för krångligt bör man i alla fall rösta i valet till EU-parlamentet. Man kan ju följa sin röst i riksdagsvalet, tipsar han.
Facket talar om ett socialt protokoll och EU-kommissionen om en social pelare, ett fjärde ”ben” för unionen att stå på. Språket är svårt.
Kommer sociala hänsyn verkligen tas med i EU:s lagstiftning, så att den fria rörligheten inte alltid går först?
– EU-kommissionens ordförande Juncker har mer eller mindre lovat att det ska ske under hans mandatperiod. Vi är i halvtid nu och det finns saker som pekar rätt. Rapporten om social dumpning är en.
Hur stor tyngd får rapporten i praktiken?
– Transport- och sysselsättningskommissionärerna talar också om social dumpning. På något sätt måste EU-kommissionen ta hänsyn till den när man lägger fram lagförslag, åtminstone delvis.
– Men, säger Magnus Falk, man ska ju inte sticka under stol med att den fria rörligheten är en grundbult i EU. Hittills har det varit mycket snack och lite verkstad.
Transport kampanjade med andra fack i Europa för att få fart på EU-kommissionen. Målet på en miljon namnunderskrifter för schysta villkor inom transportsektorn nåddes inte. Ändå ser Transport det inte som ett misslyckande.
– Vi fick upp frågan på agendan och fortsätter kampanjen. Namninsamlingen var bara en del.
Transport jobbar också vidare med sitt projekt för ordning och reda i åkeribranschen. Man funderar på nya åtgärder mot det slovakiska bolaget Bring trucking, som förbundet anmält för brott mot utstationeringslagen. Danska fackförbundet har samma problem.