”Inget regelverk bättre än dess kontrollsystem”
Åkeri. Transports ordförande Tommy Wreeth betonade vikten av skarp och precis kontroll när mobilitetspakets regler införs – annars blir det verkningslöst. Och enigheten var stor i panelen när vägen till sundare konkurrens diskuterades.
Vägtransportfokus programpunkt Hur ser det ut på vägarna – före och efter mobilitetspaketet? inleddes med att logistikforskaren Henrik Sternberg berättade om den senaste cabotagestudien, som Transportarbetaren skrivit om.
Sternberg presenterade analysen av datainsamlingen, som gjordes 2020. Efter sommaren släpps studien i en rapport, men de preliminära resultaten presenterades nu. Efter presentationen var det paneldebatt.
– Jag är inne på samma linje som Sternberg. Med nya regler blir det inte bättre än vad kontrollen av dem gör, sa Tommy Wreeth.
Transports ordförande uttryckte oro för att det inte finns en tydlig plan hur mobilitetspaketet ska implementeras, att det i stället framstår som att många tänker att ”det blir nog bra med lite nya regler”:
– Men man har inte en susning om hur det ska göras. Hur trafikpolisen ska få resurser och verktyg, hur efterkontrollerna ska kunna genomföras, sa Wreeth.
Tommy Wreeth lyfte också att det måste till ett digitalt kontrollsystem, med möjlighet att registrera ett ekipages hela resa. Inte bara när fordonet kommer in i landet:
– Det skulle ge trafikpolisen möjlighet att leta finkirurgiskt.
I panelen rådde det bred enighet om att det krävdes just verktyg för att komma åt aktörer som bryter mot reglerna. Till priset av usla villkor för chaufförerna och osund konkurrens.
– Det finns en bred enighet i riksdagen om precisionsverktyg för att jaga fuskarna, sa EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S).
Han uttryckte också oro för att utan ett system på plats den 2 februari 2022, när de nya reglerna ska vara införda, blir mobilitetspaketet kraftlöst. Danielsson skulle gärna se att ansvaret låg på en särskild myndighet för vägtransporter.
Näringskedja
Också var sanktioner och påföljder ska slå diskuterades. Tommy Wreeth tog upp att åkerier ofta träffas hårt, men att andra – längre upp i näringskedjan – löper mindre risk:
– Man tänker på uttrycket sila mygg och svälja kameler ibland. Man glömmer bort att en speditör glatt kan betala böter om man bara åker fast en gång på hundra, i värsta fall en gång av tusen, sa han.
– Ansvaret måste läggas på transportköparen, i många fall storföretag. Och först i tredje hand på åkeriet.
Anders Åkesson (C), föste vice ordförande i riksdagens trafikutskott, höll med:
– Det är viktigt att som Transport lyfta hela näringskedjan. Det handlar om beställaransvaret, det måste bli skämmigt för företag att inte sköta sig.
Med i panelen var Johan Danielsson (S), EU-parlamentariker, Tommy Wreeth, Svenska Transportarbetareförbundets ordförande, Thomas Morell (SD), ledamot i riksdagens trafikutskott och Anders Åkesson (C) förste vice ordförande i trafikutskottet.