Close
Paneldebatt med Transports förbundsordförande Tommy Wreeth, i mitten, och Johan Danielsson (S), EU-parlamentariker (till höger). Moderatorn Björn Berling längst till vänster.
Close
Vägtransportfokus 2021

”Inget regelverk bättre än dess kontrollsystem”

Åkeri. Transports ordförande Tommy Wreeth betonade vikten av skarp och precis kontroll när mobilitetspakets regler införs – annars blir det verkningslöst. Och enigheten var stor i panelen när vägen till sundare konkurrens diskuterades.

Vägtransportfokus programpunkt Hur ser det ut på vägarna – före och efter mobilitetspaketet? inleddes med att logistikforskaren Henrik Sternberg berättade om den senaste cabotagestudien, som Transportarbetaren skrivit om.

Sternberg presenterade  analysen av datainsamlingen, som gjordes 2020. Efter sommaren släpps studien i en rapport, men de preliminära resultaten presenterades nu. Efter presentationen var det paneldebatt.

– Jag är inne på samma linje som Sternberg. Med nya regler blir det inte bättre än vad kontrollen av dem gör, sa Tommy Wreeth.

Transports ordförande uttryckte oro för att det inte finns en tydlig plan hur mobilitetspaketet ska implementeras, att det i stället framstår som att många tänker att ”det blir nog bra med lite nya regler”:

– Men man har inte en susning om hur det ska göras. Hur trafikpolisen ska få resurser och verktyg, hur efterkontrollerna ska kunna genomföras, sa Wreeth.

Tommy Wreeth lyfte också att det måste till ett digitalt kontrollsystem, med möjlighet att registrera ett ekipages hela resa. Inte bara när fordonet kommer in i landet:

– Det skulle ge trafikpolisen möjlighet att leta finkirurgiskt.

I panelen rådde det bred enighet om att det krävdes just verktyg för att komma åt aktörer som bryter mot reglerna. Till priset av usla villkor för chaufförerna och osund konkurrens.

– Det finns en bred enighet i riksdagen om precisionsverktyg för att jaga fuskarna, sa EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Han uttryckte också oro för att utan ett system på plats den 2 februari 2022, när de nya reglerna ska vara införda, blir mobilitetspaketet kraftlöst. Danielsson skulle gärna se att ansvaret låg på en särskild myndighet för vägtransporter.

Näringskedja

Också var sanktioner och påföljder ska slå diskuterades. Tommy Wreeth tog upp att åkerier ofta träffas hårt, men att andra – längre upp i näringskedjan – löper mindre risk:

– Man tänker på uttrycket sila mygg och svälja kameler ibland. Man glömmer bort att en speditör glatt kan betala böter om man bara åker fast en gång på hundra, i värsta fall en gång av tusen, sa han.

– Ansvaret måste läggas på transportköparen, i många fall storföretag. Och först i tredje hand på åkeriet.

Anders Åkesson (C), föste vice ordförande i riksdagens trafikutskott, höll med:

– Det är viktigt att som Transport lyfta hela näringskedjan. Det handlar om beställaransvaret, det måste bli skämmigt för företag att inte sköta sig.

Med i panelen var Johan Danielsson (S), EU-parlamentariker, Tommy Wreeth, Svenska Transportarbetareförbundets ordförande, Thomas Morell (SD), ledamot i riksdagens trafikutskott och Anders Åkesson (C) förste vice ordförande i trafikutskottet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.