Blockad och lockout – vad gäller för åkeri och terminal?

Hur länge kommer konflikten att pågå? Får jag strejkersättning? Det är ju övertidsblockad, hur ska jag agera om arbetstiden tar slut innan jag är framme med lastbilen? När facket eller arbetsgivarna utlöser stridsåtgärder uppstår många frågor. Här svarar de ansvariga ombudsmännen. Informationen för bevakningsanställda kan du läsa här. Frågor och svar för miljöarbetare finns att läsa här. Ombudsmännen Magnus Larsson och Ulf Persson svarar på de vanligaste frågorna som rör chaufförer och terminalarbetare.

Varför har Transport varslat om konflikt?

Kollektivavtalet för åkerichaufförer och terminalare gick ut den 28 februari. Sedan i höstas har Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, förhandlat om ett nytt utan att komma överens. Nu lägger vi ytterligare tyngd bakom våra krav genom att varsla om stridsåtgärder.

Vem har bestämt att vi ska gå ut i konflikt?

Det har Transports medlemmar gjort, via avtalsdelegationen som består av chaufförer och terminalarbetare från hela landet. Det är avtalsdelegationen som sagt nej till arbetsgivarnas bud, och tillsammans med förbundsstyrelsen kommit fram till att vi måste ta strid för våra krav.

Vilka krav har Transport ställt?

• Alla tabellöner ska höjas med minst 860 kronor. Det är mer än andra förbund krävt. Förklaringen är att förare och terminaljobbare ligger ett år efter övriga LO-grupper i avtalsrörelsen.

• Kort avtal, ett år.

• Den växande personalinhyrningen är ett stort problem. Transport vill ha en begränsning och en reglering, så att inte fast anställd personal kan sparkas och ersättas med inhyrd arbetskraft.

• Förbundet kräver också en reglering som hindrar att ”tredje man”, exempelvis kundföretag, kan kräva alko- och drogtester, utdrag ur belastningsregistret och andra kontroller som kränker medlemmarnas personliga integritet.

 

Så vad händer nu?

Efter förhandlingarna som strandade den 4 april har förbundsstyrelsen tagit beslut om stridsåtgärder. Varslet består av följande åtgärder som rör alla företag anslutna till Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, inom Transportavtalets område.

• Blockad mot övertids- och mertidsarbete. Gäller samtliga arbetstagare. Blockaden gäller i förhållande till den arbetstid som var fastlagd den 15 april 2013.

• Blockad mot nyanställning och inhyrning av personal.

• Total arbetsnedläggelse på utvalda terminaler/driftställen (se tidigare artikel).

Konfliktåtgärderna träder i kraft onsdagen den 24 april 2013 klockan 12.00 och består till dess avtal träffats mellan parterna eller annat meddelas. Konflikten gäller enligt de scheman som låg 15 april.

Varför tar förbundet inte ut alla i strejk på en gång?

Därför att varje strid handlar om att välja vapen. Övertidsblockader är ofta effektivt, det orsakar arbetsgivarna stor irritation. Det har också den fördelen att arbetsgivare som slarvar mycket med schemaläggning och anställningsformer, drabbas hårdare. Vi ska kunna trappa upp, inte bränna allt krut på en gång!

Vad räknas som övertid och mertid?

Övertid gäller dig som är heltidsanställd. Mertid är motsvarande begrepp för del- och halvtidare. Eftersom det finns många olika schema- och arbetstidsupplägg är det svårt att ge ett entydigt svar, men grovt räknat: över-/mertid är varje minut utöver schemat. Vid tveksamheter, kontakta din klubb eller avdelning.

 

Vad räknas som nyanställning eller schemaförändring?

Varje tillsättning eller förändring av tjänster. Hit räknas också varje gång en extraanställd påbörjar en ny period hos arbetsgivaren.

Jag är visstidare, ”extra vid behov”, och inte med i Transport. Arbetsgivaren har satt mig under hård press att jobba, trots att jag vill respektera blockaden.

Ditt bästa skydd är att gå med i Transport. Det är den fackliga grundtanken – att enskilda ska slippa ta omöjliga beslut. ”Extra vid behov” är i grunden ett frivilligt jobb, du kan fritt tacka ja eller nej till erbjudet arbete. Men i händelse av konflikt kommer kanske tonen att vara en annan. Är du med i ett annat fackförbund eller inte med alls men ändå stöttar konflikten så ska du hävda rätten att förhålla sig neutral vid en arbetsmarknadskonflikt. Påstår din arbetsgivare att det är arbetsvägran eller något liknande så hävdar du din rätt.

Min arbetsgivare hävdar att jag måste jobba eller bevisa att jag är med i Transport. Är det så?

Rätten att vidta stridsåtgärder är grundlagsskyddad. Det innebär att en arbetsgivare inte kan tvinga en anställd att utföra arbetsuppgifter som är satta i blockad. Med andra ord kan du inte tvingas att jobba om du stödjer konflikten trots att du inte är med i facket.

Arbetsgivaren får inte heller kräva att du styrker ditt medlemskap – det är din ensak. Detta gäller vare sig du är med i Transport, annat fackförbund eller inget fack.

 

Jag är med i facket men mitt företag har bara hängavtal och är inte med i Biltrafikens arbetsgivarförbund. Omfattas jag av konflikten?

Nej, du jobbar som vanligt.

Övertid kan ju uppstå på en massa olika sätt – så hur gör man rent praktiskt?

En mängd olika situationer kommer uppstå och vi kan bara ge generella svar. Till att börja med ska du vägra beordrad övertid och säga nej till schemaförändringar. Det bästa är framförhållning. Klargör för arbetsledningen att du kommer respektera blockaden.

Hur gör jag när jag ser att jag inte hinner hem till driftstället på ordinarie arbetstid?

När det är någon timme kvar av passet, bedöm vad du kommer hinna jobba klart inom ordinarie tid. Du ska förstås inte stressa eller slarva med arbetsmiljön för att bli färdig. Kontakta din arbetsledning och berätta vad du inte kommer hinna med. Om de har en instruktion om hur du ska göra för att komma till driftstället under ordinarie arbetstid, följ den.

Om du inte fått någon instruktion, tala om att du tänker jobba på med dina vanliga uppgifter tills din arbetstid är slut. Då lämnar du arbetet oavslutat. Om du måste lämna bilen efter vägen, meddela arbetsgivaren och kom överens om var bilen och nycklarna ska lämnas.

Kom ihåg: Det är inte upp till dig att lösa problem som uppstår på grund av konflikten. Det är arbetsgivarens ansvar. Visst, allt kan bli lite jobbigt för dig. Men det blir tre gånger jobbigare för företaget, vilket som sagt är poängen.

 

Vad gör jag om arbetsgivaren försöker övertala mig att jobba över ändå, med argument om att företaget går i konkurs eller att verksamheten är samhällsviktig?

Hänvisa arbetsgivaren till Transport och att i så fall begära dispens från stridsåtgärderna. Tills annat besked kommer från förbundet, ska du inte jobba över. Kom ihåg att din arbetsgivare har full konfliktersättning från sin arbetsgivarorganisation.

Jag har en arbetsledande funktion och med i Transport. Vad gäller för mig?

Är du med i Transport, så är du skyldig att delta i stridsåtgärderna precis som alla andra. Det betyder bland annat att du inte ska ändra i scheman. Det betyder också att så länge konflikten pågår, bör du alltid fråga dig ”mitt problem eller arbetsgivarens?” så fort något faller utanför ramen på grund av konflikten. Om dina chefer utsätter dig för press och hot, kontakta facket!

Får jag konfliktersättning?

Medlemmar i grupper som berörs av arbetsnedläggelse (strejk) kommer att få ersättning från förbundet. Kontakta din avdelning.

 

Jag tycker det är fel krav vi slåss för och jag är missnöjd med Transport…

Förbundet har lagt ned ett omfattande arbete med att ge medlemmarna möjlighet att lämna in förslag. Dessa har sedan avtalsdelegationen behandlat och prioriterat inbördes.

Du har säkert hört uttrycket ”Enade vi stå, söndrade vi falla”. Under en konflikt ställs vi alla på prov. Det händer att folk i praktiken spelar rollen som strejkbrytare, trots att man inte hade någon helst avsikt till det – bara för att man inte tänkte efter.

Efteråt, när konflikten är avklarad, när vi förhoppningsvis vunnit gehör för våra krav, är du mer än välkommen att lufta dina åsikter och komma med förslag på vad som borde ändras. Kanske själv delta i det arbetet – förspelet till nästa avtalsrörelse börjar ju i samma stund det gällande avtalet skrivs under!

Vad gör jag om en arbetskamrat medvetet verkar bryta mot blockaden?

Det absolut viktigaste under en konflikt är att hålla ihop. Den som tänker ”äsch, det kan väl inte spela någon roll”, eller tror att en strejk eller blockad är ett smörgåsbord man kan välja från, har missförstått grundläggande fackliga principer.

Försök förklara detta för din arbetskamrat. Ställ dig – och din arbetskamrat – frågan: Stärker det stridsmoralen om man inte kan lita på varandra? Finns det en enda facklig strid som vunnits genom oenighet och splittring?

Hjälper inte det, kontakta din klubb eller avdelning. Att kringgå en blockad kan vara grund för uteslutning ur förbundet.

Vad gör jag om arbetsgivaren medvetet söker kringgå blockaden?

Kontakta din klubb eller avdelning. Vad Transport i så fall kan göra är att lägga ett utökat varsel mot just det företaget.

 

Hur länge kommer konflikten pågå?

Tills parterna kommit överens om ett avtal. Hur lång tid det tar, vet vi inte. Helt säkert är dock att det går snabbare om vi håller ihop. Om alla ställer upp nu, kan förhoppningsvis uppoffringen för dig bli minimal men desto jobbigare för företagen.

Jag är uttagen i strejk. Vad gäller för mig?

Är du uttagen i strejk ska du först bege dig till Arbetsförmedlingen och anmäla detta. Gör du inte detta kan du gå miste om konfliktersättning. Kontakta sedan din avdelning för mer information om hur du kan hjälpa till. Kom ihåg: Du som enskild medlem kan aldrig hållas ansvarig för du deltar i en konflikt.

Vad är en lockout?

En lockout – utelåsning – betyder att arbetsgivaren stänger ute de anställda från arbetet. Lockout är traditionellt sätt ett medel för arbetsgivaren när det uppstår konflikter mellan arbetsgivare/företag och arbetstagare/fack.

 

Arbetsgivaren säger att jag har blivit lockoutad. Vad ska jag göra?

Har du blivit lockoutad ska du först bege dig till Arbetsförmedlingen och anmäla att du blivit lockoutad. Gör du inte detta kan du mista din konfliktersättning.  Kontakta sedan din avdelning. Kom ihåg att lockout är arbetsgivarens konfliktvapen och ingenting du som anställd har ansvar för att upprätthålla. Blir du insläppt på arbetsplatsen, återgå då till ditt arbete så snart som möjligt.

Var hittar jag korrekt information under konflikten?

Under konflikter blir det ofta mycket ryktesspridning. Därför är det viktigt att veta var informationen kommer ifrån. Endast information direkt från Svenska Transportarbetareförbundet är helt tillförlitlig. Om din chef eller någon annan lämnar uppgifter, dubbelkolla med facket. I första hand via förbundets hemsida, www.transport.se.

Jag hade en annan fråga som jag inte fått svar på här…

Ta kontakt med din klubb eller avdelning!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.