Blockaden avblåst i Sundsvalls hamn
Klockan 13 i dag kom arbetsgivare och fack överens i Sundsvalls hamn. Rederiet undertecknade det kollektivavtal Transport begärt och hamnarbetarna fortsatte den avbrutna lossningen av fraktfartyget ”Cengiz Amca”.
– Ägarrepresentanter från det turkiska rederiet ringde oss i morse och sa att de ville skriva på Internationella Transportarbetarefederationens standardavtal, säger Fredrik Brådd.
Han arbetar som inspektör inom ITF:s internationella kampanj, FOC-kampanjen, mot bekvämlighetsflaggade fartyg. Fraktfartyget ”Cengiz Amca” ägs av ett turkiskt rederi och besättningen är turkisk, men fartyget är flaggat i Liberia i Västafrika.
Sjömännen saknade kollektivavtal och det var för att sätta press på ägarna, som Transport i tisdags försatte fartyget i blockad och hamnarbetarna la ner allt lossningsarbete – i en sympatiåtgärd.
Lossningen av marmorkross återupptogs i samma stund som avtalet skrevs på.
– Stuveriarbetarna trodde de skulle bli klara innan de går hem klockan ett i natt. Men det blir nog på håret, säger Fredrik Brådd.
Han är glad för de förbättrade löner och arbetsvillkor som sjömännen nu får.
– Jag vill ge en eloge till hamnarbetarna som ställt upp solidariskt, som vanligt. Avtalet är deras förtjänst. Besättningen var tacksam och glad. De tackade mig när jag gick i land.
Hur stora lönehöjningar sjömännen får och vilka förändringar kollektivavtalet i övrigt leder till vet Fredrik Brådd inte säkert.
– Jag har inte fått veta vad de tjänat innan, men helt klart blir det stor skillnad för de anställda.
Konflikten var över efter drygt två dygn, så alltihop gick ganska snabbt, summerar ITF-inspektören.