Blockaden redan kännbar i hamnarna
Transports blockad mot övertid och inhyrning börjar redan märkas i hamnarna. – Produktionen går sakta. Gubbarna har ingen arbetsglädje direkt, säger Patrik Östbjerg, hamnarbetare i Göteborg.
Natten mot den 27 september utlöste Transport, och även Hamnarbetarförbundet, en blockad mot övertid, mertid och personalinhyrning. Bakgrunden är att förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal kört fast.
Runt om i hamnarna rapporterar Transports fackliga förtroendemän om stort engagemang bland medlemmarna:
– Gubbarna är ordentligt taggade, säger Patrik Hörstam i Södertälje Hamn. Vi har fått in en båt som ville ha nattjobb utfört, men det blev inget med det.
Anders Gustafsson är ombudsman på stuveriavdelning 2, med säte i Göteborg:
– Det tar lite tid innan den här typen av stridsåtgärder får verkan, men nu ser vi hur maskineriet börjar ”trögas ner” på alla kanter. I Helsingborg har de båtar som får ligga kvar över helgen.
– I Varberg gjorde våra medlemmar en storartad insats när man stoppade ”smittat” gods. Ett rederi omdirigerade containrar som berördes av konflikten. Hamnarbetarna lyckades åtminstone fördröja godset ett dygn.
Göteborg är landets största hamn med central betydelse för import och export. Även här rapporteras om hög stridsvilja bland arbetarna.
I ro-roterminalen, där gods på hjul hanteras, är Magnus Schreiber vd. Han uppger att omkring en fjärdedel av personalbehovet blir vakant, på grund av konflikten.
Transports ombudsman Anders Gustafsson berättar att ett stort fartyg redan fått sin lossning förskjuten från söndag till måndag. I början av veckan kommer dessutom flera transatlantiska båtar till Göteborg.
– Under de dygnen är personalbehovet extra stort. Då lär konflikten bli rejält kännbar.
Anders Gustafsson har fått upprörda påstötningar från Stenungsund. Där ligger en stor petrokemisk industri:
– De gormade och sa att de snart står utan råvaror. Att de kan tvingas stänga fabriken.
Morgan Gustavsson är stuveriombudsman för hamnarna i Öst- och Mellansverige. Han beskriver läget som ganska lugnt:
– Vi hade en batalj i Köping. Det gällde lossning av en båt med svavelsyra. Även räddningstjänsten var inblandad och varnade för att man inte bara kan koppla ur slangarna när arbetstiden är slut. Det löste sig, man fick lossa färdigt.
– I övrigt har blockaden inte blivit så kännbar än. En del bolag har garderat sig med att anställa folk på visstid innan konflikten bröt ut. Det är först under helgen som det kan uppstå problem. Stuverierna har normalt inte schemalagt manskap då.
En och annan stuveriarbetare har fått ögonen på en artikel i fredagens nummer av Dagens Industri. Där hävdar Peter Jeppsson, arbetsgivarbas på Transportgruppen, att stuveriavtalet är omodernt. I ett annat citat säger Jeppsson:
”Hamnarbetarna är den näst högst betalda gruppen inom LO. Det finns hamnarbetare som tjänar 60 000 kronor i månaden. Nu vill de ha en större löneförhöjning än alla andra på arbetsmarknaden.”
Göteborgaren Patrik Östbjerg kan inte låta bli att skratta:
– Visst, det går säkert att hitta nån gubbe som tjänat 60 000 kronor en enskild månad. Men då måste han eller hon ha bott i hamnen för att hinna med all övertid.