Blockerat fartyg planerar att smita
Fartyget Berum ligger i blockad i Härnösands hamn. Flera tecken tyder nu på att Bernum kommer att försöka avgå klockan 22.00 i kväll, utan att ägarna har mött Transports krav på kollektivavtal för besättningen. ITF-inspektör Göran Nilsson är förbundets handläggare på plats. – Det här är mycket ovanlig situation, säger han.
I mer än 50 år har transport deltagit i en internationell kampanj mot bekvämlighetsflaggade fartyg. Målet är att ge lågavlönade sjömän bättre villkor.
Berum kom in i söndags eftermiddag till Härnösands hamn. Fartyget är flaggat i Antigua Barbuda och ägs av det tyska rederiet Briese Schiffahrts GmbH & Co KG. Lossningen av vindkraftverks-delar hade beräknats att ta tre timmar och fartyget hade en planerad avgång vid 14.00 igår.
– De kom in sent, troligen för att inte bli upptäckta av oss, säger Göran Nilsson.
Transport blockad inleddes när halva lasten lossats och arbetet har stått stilla sedan dess. Göran Nilsson är Transports handläggare på plats och den som gjort inspektionen som blockaden grundar sig på.
– Eftersom det saknas kollektivavtal har vi inte ens kommit åt de handlingar vi vill titta på. Det handlar anställningsavtal och lönebesked, men också om mathållning och andra förhållanden ombord som påverkar sjömännen.
Göran Nilsson berättar att kaptenen inte har något mandat att förhandla och att han talat med rederiets ägare och lagt fram fackets krav. Han väntar fortfarande på svar.
– Jag har försökt prata med flera av de filippinska sjömännen, men ingen vågar berätta hur det ligger till. De är rädda att något befäl ska höra dem.
En stor del av manskapet är filipiner. De har, vad Göran Nilsson kallar, kontrakterad visstidsanställning. I regel innebär det undermåliga löner och att sjömännen får ligga ute till sjöss väldigt långa perioder.
Göran Nilsson har fått flera indikationer på att Berum tänker gå från kaj utan att rederiet tecknar något kollektivavtal, trots fackliga blockaden.
– Hamnkillarna kommer inte släppa trossarna och sjömännen får inte utföra hamnarbetarnas jobb. Om de försöker får vi tala med sjömännen om det då. Alternativet de har är att kapa förtöjningarna ombord.
Om Berum lyckas smita kommer andra förbund i andra länder informeras, och blockaden kommer återupptas i fartygets nästa hamn. Göran Nilsson har bara hört talas om ett fall där ett fartyg smitit.
– På 70-talet vet jag att det stack en tankbåt från Göteborgs hamn. Det fartyget tog med sig halva kajen.
Göran Nilsson är också noga med att understryka att det är på grund av stuveriarbetarnas solidaritet som den här åtgärden är möjlig.
– Kontentan är att så länge hamnarbetarna är här har vi kraften att göra något, avslutar han.