Blockerat fartyg planerar att smita

Fartyget Berum ligger i blockad i Härnösands hamn. Flera tecken tyder nu på att Bernum kommer att försöka avgå klockan 22.00 i kväll, utan att ägarna har mött Transports krav på kollektivavtal för besättningen. ITF-inspektör Göran Nilsson är förbundets handläggare på plats. – Det här är mycket ovanlig situation, säger han.

I mer än 50 år har transport deltagit i en internationell kampanj mot bekvämlighetsflaggade fartyg. Målet är att ge lågavlönade sjömän bättre villkor.

Berum kom in i söndags eftermiddag till Härnösands hamn. Fartyget är flaggat i Antigua Barbuda och ägs av det tyska rederiet Briese Schiffahrts GmbH & Co KG. Lossningen av vindkraftverks-delar hade beräknats att ta tre timmar och fartyget hade en planerad avgång vid 14.00 igår.

– De kom in sent, troligen för att inte bli upptäckta av oss, säger Göran Nilsson.

Transport blockad inleddes när halva lasten lossats och arbetet har stått stilla sedan dess. Göran Nilsson är Transports handläggare på plats och den som gjort inspektionen som blockaden grundar sig på.

– Eftersom det saknas kollektivavtal har vi inte ens kommit åt de handlingar vi vill titta på. Det handlar anställningsavtal och lönebesked, men också om mathållning och andra förhållanden ombord som påverkar sjömännen.

Göran Nilsson berättar att kaptenen inte har något mandat att förhandla och att han talat med rederiets ägare och lagt fram fackets krav. Han väntar fortfarande på svar.

– Jag har försökt prata med flera av de filippinska sjömännen, men ingen vågar berätta hur det ligger till. De är rädda att något befäl ska höra dem.

En stor del av manskapet är filipiner. De har, vad Göran Nilsson kallar, kontrakterad visstidsanställning. I regel innebär det undermåliga löner och att sjömännen får ligga ute till sjöss väldigt långa perioder.

Göran Nilsson har fått flera indikationer på att Berum tänker gå från kaj utan att rederiet tecknar något kollektivavtal, trots fackliga blockaden.

– Hamnkillarna kommer inte släppa trossarna och sjömännen får inte utföra hamnarbetarnas jobb. Om de försöker får vi tala med sjömännen om det då. Alternativet de har är att kapa förtöjningarna ombord.

Om Berum lyckas smita kommer andra förbund i andra länder informeras, och blockaden kommer återupptas i fartygets nästa hamn. Göran Nilsson har bara hört talas om ett fall där ett fartyg smitit.

– På 70-talet vet jag att det stack en tankbåt från Göteborgs hamn. Det fartyget tog med sig halva kajen.

Göran Nilsson är också noga med att understryka att det är på grund av stuveriarbetarnas solidaritet som den här åtgärden är möjlig.

– Kontentan är att så länge hamnarbetarna är här har vi kraften att göra något, avslutar han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.