Blocket: En svängdörr mot den nya arbetsmarknaden
Arbetskraft till vrakpris, starta aktiebolag trots näringsförbud, noll procent i bolagsskatt… På annonssajten Blocket erbjuds det mesta helt öppet. Men hur ser verksamheten ut, och är den laglig? Transportarbetaren ringde upp och låtsades vara en intresserad åkare med rymligt samvete.
Omkring ett halvdussin olika aktörer erbjuder smarta skatteupplägg och billiga bemanningslösningar på Blocket. Bara från Parvus Finance Group, med säte i Tallinn, finns ett 30-tal annonser.
Parvus kan bland annat hjälpa den företagare som är ”trött på krångliga och fördyrande kostnader i sitt svenska bolag” att registrera estniskt företag och placera sina firmabilar där. Sedan leasar man bilarna till sitt svenska företag genom Swedbank, SEB eller Nordea, med ”hela momsen avdragsgill”.
På detta sätt ska man – allt i enlighet med estländska regler – slippa bolagsskatt, vägskatt och vägavgifter.
I en annan annons erbjuder Parvus svenska åkare som ”förlorat sin F-skatt” möjligheten att registrera estniskt åkeri och placera lastbilarna där, för att sedan köra vidare som vanligt. Även här slipper man svenska bolagsskatter, vägskatter och vägavgifter. Parvus kan även hjälpa åkaren med ”inhemsk personal, där du som företagare sparar stora summor”.
När Transportarbetaren ringer upp företaget låtsas vi vara en mindre seriös dragbilsåkare, som kör löstrailer inrikes och vill se över sina möjligheter med estländskt bolag. Parvus svenska vd Peter Jaegerstierna är mycket tillmötesgående men börjar med att varna för cabotagereglerna.
– Det enda hinder du har egentligen är cabotaget. I och med att dina bilar blir registrerade som estländska så får du en cabotageproblematik när du kör inrikes i Sverige. Men där beror det ju mycket på hur pass fräck man är själv, säger Peter Jaegerstierna och skrattar.
Han framhåller hur enkelt det är att kringgå cabotagelagstiftningen, och exemplifierar med Frode Laursens friande dom i både tingsrätt och hovrätt.
– Om man till exempel gör två lass och loss per vecka, och samma vecka åker man över till Norge… ja då är du ju tillbaka igen. Kör du en transport från norr till söder så är det ingen som har någon direkt möjlighet att kontrollera det där. Det finns ju rättsfall på det här, en åkare från Danmark som levererade bageriprodukter eller vad det var, som de inte kunde sätta dit helt enkelt, för det gick inte att bevisa.
Men hur gör vi rent praktiskt om jag startar bolag i Estland?
– Rent praktiskt fungerar det på följande sätt, att vi måste ju då sätta upp ett bolag, och då måste du medverka på plats. Vi sitter i Estland, du pratar med mig, vi har svensktalande inom bokföringen, det är absolut inga bekymmer alls.
Vad krävs för att registrera aktiebolag i Estland? Finns det några likviditetskrav?
– Nej nej nej. Det gör det inte.
Den delen är inget att bekymra sig för?
– Nej, om du har betalningsanmärkningar eller vad du har för någonting i Sverige – det blir ny aktivitet i ett nytt land, så det är liksom att man blir pånyttfödd så att säga.
Pånyttfödd ja. Jag vill helst inte gå in på orsakerna, men som det ser ut så kommer jag att bli av med min svenska F-skatt under detta år. Är det ett problem i så fall?
– Inte från Estland, nej. Men en av de viktigaste bitarna är att ifall du ska kunna bedriva en verksamhet så måste du ha en licens. Har du det i dag eller har du någon annan som är anställd i ditt åkeri som har en licens? Eller vad kör du på för licens?
Det ska gå att ordna, det ska inte vara några problem…
– När man gör ett nytt bolag i Estland då måste man ju ha en licens även i det bolaget. Men den person som har den utbildningen och sitter på den licensen i Sverige, den kan vi validera om, så att den blir gällande i det estländska bolaget.
Okej. Och det här med skattesatser och vägavgifter och så vidare, kan du beskriva hur det funkar?
– I Estland är det så att alla tunga fordon som har en totalvikt på över tolv ton har en avgift givetvis, för annars skulle man ju underminera skattesystemet. Men de är mycket mycket lägre… Om du tittar på Transportstyrelsens avgifter på ett ekipage så är det ganska hejdlösa siffror. Här är det ungefär en fjärdedel av de svenska avgifterna.
Och ni har inga bolagsskatter?
– Inga bolagsskatter, nej. Om du vill plocka ut en vinst, alltså en aktieutdelning, då gör man den rakt av till den estniska löneskatten som är 21 procent. I Sverige får du ju betala en bolagsskatt, och sedan får du betala om du vill ta ut vinsten i form av en aktieutdelning, du åker på nästan 80 procent av det du tar ut, det är bara skatter. I Estland är det bara 21 procent och det är rakt av.
En annan sak jag blev intresserad av var det här att köra med inhemsk personal och spara några slantar. Nu är väl inte det aktuellt på heltid för mig, men man har såklart toppar och dalar i behovet. Finns det möjlighet att ta in folk tillfälligt på körningar i Sverige?
– Ja, det gör det ju. Då får man titta på helhetsbilden, men självklart så finns det möjligheter att estländska chaufförer kör de här estländska bilarna i Sverige. Men det är samma körtidsregler och allt annat, som gäller.
Är det här något som ni kan hjälpa till med att få fram, om det blir aktuellt?
– Visst, visst, vi har en arbetsrekryteringsenhet där vi plockar fram personal.
Hur är själva upplägget då? Blir de anställda i mitt estländska bolag och utstationerade eller hur fungerar det?
– Du kan få välja. Vi har ett bemanningsföretag här i Estland där vi förser olika sektorer i Norge, Danmark, Tyskland, Finland, whatever, med arbetare för kort tid. Med kort tid menas då en sammanhängande tid på minst en månad. Men sedan kan man välja om man själv vill anställa dem i sitt bolag… det finns hela tiden vägar och möjligheter till allting. Man får sätta sig ner och resonera.
Vad skulle det kunna kosta, om vi bryter ner det per timme, med en estnisk förare på det här sättet?
– Det är lite beroende på hur den personen ifråga vill köra. Många gånger kör man ju på mil, eller på kilometer, och med många är det på timersättning. Det är jättesvårt att ge en definitiv summa.
Men om jag skulle vilja ta det på milpeng, vad skulle man kunna betala per mil då?
– Det är en förhandlingsfråga, jag vet inte hur du diskuterar eller hur du lägger upp ditt lönesystem som du har i din verksamhet i dag. Men du kan nog påräkna dig, utan att jag lovar för mycket, 20 procent lägre. Dels har du skatten, som du förstår. Det diffar då på ungefär 10 procent. Den är på 21 procent och i Sverige ligger den på 33. Sedan är det ju en viss lönemodifiering som också kan plockas in i det här eftersom lönerna är inte så höga i medeltal som för en svensk chaufför som bor i Sverige, så har han dyrare levnadsomkostnader och det styr ju lönebilden. I Estland är det billigare att leva och de har lägre levnadsomkostnader, så kraven blir inte så höga. Så är det ju i alla länder.
Nu vet jag inte hur ni ställer er till sånt här, men det finns ju folk som tar in chaufförer från till exempel Polen där chaufförerna har egna firmor i sina hemländer och så anlitar man dem som egenföretagare. Är det något som ni känner till eller kan bistå med?
– Vi känner ju till de grejerna som de håller på med och det är klart att där är det väldigt turbulent runt omkring de lösningarna. Det vet du ju själv.
Ja, det här är mest en lös tanke…
– Det finns ju sätt att kunna göra saker och ting, och sådana här grejer… jag gillar inte att prata så mycket via telefon. Utan jag känner mer att när man går in djupare i sådana diskussioner att man bör få en mer personlig kontakt.
– Dels är det många som ringer som utger sig för att vara något annat och i slutänden visar det sig att det är någon helt annan person och som har någon journalistbeteckning eller någonting, och som vill skriva ner sådana här saker i skiten. Men jag kan svara på frågor om det är journalister eller vad det än är för någonting.
Därefter vill Peter Jaegerstierna hellre ha ett personligt möte i Stockholmstrakten vid sin nästa resa till Sverige.