Bo med föräldrarna – eller leva fattigt?

– Före revolutionen hade folk jobb och pengar, men hyllorna var tomma i affärerna. Nu är butikerna fyllda av varor, men vi har inga pengar att handla för. Anka Ghita och kollegan Victor Manu i det rumänska tunnelbanefacket var fem och sex år när Rumäniens kommunistiska diktator störtades.

Anka är 28 år och Victor ett år äldre. De minns båda de ringlande köerna till socker, bröd, mjöl och ägg i butikerna. Köttet var hårt ransonerat, i stället uppfann man olika sojaprodukter. Victor skrattar till:

– Allt var odlat i Rumänien, det var garanterat biodynamiska grönsaker! Nu har vi fått Mc Donald´s och en massa snabbmatställen. Man får se upp så det inte blir för mycket sånt.

Anka arbetar heltid, som engelsk tolk på organisationen Fria Tunnelbanearbetares Fackförbund. Det fackliga engagemanget har hon i blodet, efter sin far. Hon är en av de unga som varit med och dragit i gång ungdomsverksamheten i Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF, där svenska Transport ingår. Anka har läst engelska vid universitetet och drömmer om att jobba som tolk vid EU-parlamentet i Bryssel.

Vi har slagit oss ner vid en av de många kvällsupplysta barer och kaféer som lockar flanörer i hjärtat av Bukarests gamla kvarter, ett stycke bortom trafiken, som korkar igen miljonstaden. Alla vill ha egen bil, hävdar Anka, fast tunnelbanevagnarna är också fulla.

Anka rör om i glaset med kaffe latte, skrattar till och berättar om en rumänsk filmkomedi. Den handlar om ett fackförbund där medlemmarna tar över företaget, när det ska köpas upp av ett utländskt bolag.

– Tyvärr går det illa, säger hon. Men ser vi till verkliga livet, så behöver vi gå ihop och göra våra röster hörda. Enade vi stå, söndrade vi falla… Vi måste fortsätta jobba för de anställdas intressen och genom kampanjer och hårt arbete få folk att inse att de blir starkare som medlemmar.

Victor tror på roliga, sociala aktiviteter, där familjerna bjuds in, som ett sätt att locka medlemmar. Själv gick han med i facket för att ta del av sportaktiviteterna.

– Fotboll är kultur och livsstil i Rumänien och vårt fack arrangerar en fotbollsturnering varje år. Sociala medier som Facebook och internet bidrar också till att vi kan nå fler, menar Victor.

Victor är fackligt ombud på det statliga tunnelbanebolagets avdelning för underhåll av underjordens ålderstigna tunnlar och ska snart gå på sitt kvällsskift. Han jobbar ständig natt, och trivs. Lite sämre med sin svärmor, dock. I likhet med många av sina vänner delar Victor och hans fru lägenhet med svärföräldrarna. Det är bostadsbrist och dyrt att köpa egen lägenhet.

– Alla vill äga sin egen bostad i Rumänien. Med två löner ska det nog gå, min fru jobbar på bank. Barn är inget vi planerar. Det får bli som det blir, om de kommer. Det är inget konstigt att bo med föräldrarna, det fungerar, men visst vore det skönt att ha mer privatliv. Det har vi inte nu, medger Victor.

Anka har lämnat föräldrahemmet och köpt en trerummare på 51 kvadratmeter, där hon bor med sin hund. Banklånet slukar varje månad nästan 2 200 kronor av hennes lön på drygt 2 700 kronor. Så lägenhetsköpet var kanske inte helt klokt, funderar hon.

– Jag ska betala av banklånet i 30 år och är bara inne på mitt tredje! Fast det är skönt att ha ett eget hem och göra saker på mitt sätt. Men utan mina föräldrar skulle jag aldrig klara det. Jag får pengar av dem och de hjälper min bror också, som köpt hus.

Den som lyckas komma över en liten hyresrätt på ett rum och kök i Bukarest får betala cirka 1 300-1 800 kronor. För en trerummare uppskattar Victor månadshyran till 2 700–-4 100 kronor.

All byråkrati i Rumänien främjar korruptionen. Pengar ”under bordet” var en självklarhet för att Anka skulle komma över lägenheten. Hennes lön ligger kring genomsnittet, men trots att det är knapert avstår Anka inte från att gå på klubb några gånger i veckan. Hon älskar att dansa.

Barnafödandet har gått ner i Rumänien. Anka berättar om tendensen att nöja sig med ett barn eller möjligen två. Förr var tre, fyra barn standard i det familjekära landet. Längre tillbaka förbjöd diktatorn preventivmedel. Föräldrar, oftast mamman, har laglig rätt att vara hemma från jobbet med sitt barn i två år och få ersättning som motsvarar den lagliga minimilönen.

– Det är dyrt att skaffa barn. Bara barnvagn en kostar över 900 kronor!

Hur tror ni att EU har utvecklats om tio år?

– Vi kommer att se ännu mer uppdelning av folk, i välbeställda och människor som har det sämre. Regeringen kommer att tvinga på alla unionens synsätt och arbetsgivarna kommer att kunna göra vad de vill med de anställda, när företag köps upp av internationella bolag. Redan i dag för regeringen nästan ingen social dialog alls med fackförbunden, säger Victor.

Anka berättar om en europeisk ungdomskonferens där de unga kallades ”the hopeless generation”, den förlorade generationen. Hon betonar:

– Jag vill i stället ge människor en känsla av hopp, visa att vi tillsammans kan skydda våra rättigheter. Framtiden är inte så mörk. När Rumänien har betalat tillbaka lånen till Internationella Valutafonden och EU kommer livet att bli bättre.

 

Fotnot. Tunnelbanebolaget heter Metrorex S.A. För enkelhetens skull har vi omvandlat alla angivna valutor, från euro och rumänska leu till svenska kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!