”Hemma kan han få köra över gårdsplan”, säger pappa Erik Johansson när John, 5 år, gör sig beredd att äntra traktorn.
Close
”Hemma kan han få köra över gårdsplan”, säger pappa Erik Johansson när John, 5 år, gör sig beredd att äntra traktorn.
Close

Bonngänget satte Tibro på traktorkartan

Stjärnstatus. De har vuxit upp bakom traktorratten. Blev stämplade som bonnjävlar i skolan. I dag är de kändisar i hela Tibro med omnejd.

– I förra veckan när jag provsatt en soffa jag skulle köpa kom det en käring och fotade mig, berättar Mattias Lindell.

Transportarbetaren reste till Sörgården i Karlshaga, utanför Tibro i Västergötland. Fem 20-pluskillar och femårige John tar emot, huvudpersonerna i tv-dokumentären Bönder, kärlek och trimmade traktorer.

En film som skulle handla om traktorpulling – när en traktor drar en nerlastad vagn så långt som möjligt – men som snarare fick temat manlig vänskap och att vara nöjd med sitt liv på landet.

En replik som hänger kvar efter 54
minuter tv-program är när Mattias Lindell berättar att han är nöjd när han går och lägger sig på kvällen. Nöjd med att leva på familjens lilla spannmålsgård, och att det blir ”obalans på nåt vis” när han tillfälligt har lämnat trakten.

– Näe, jag har aldrig funderat över varför jag är kvar, säger Erik Johansson. Jag och brorsan jobbar på vår farbrors gård, och det går inte riktigt att sätta fingret på vad som gör att det är framtiden för oss.

– Framför allt är det nog för att det är ett fritt liv att vara bonde, säger Oskar Johansson.

Gänget har vuxit med åren, killarna har till och från hängt ihop sedan skolan eller ännu tidigare. Det kan bli dagslånga telefonsamtal med flera inblandade när de sitter i var sin traktor på åkrarna eller i skogen. Det är mekande tillsammans, snack om de tjejer som hittills mest har kommit och gått – och en fylla framåt helgen.

– Vänskap? Det är att man alltid har någon att prata med. Och att man alltid får hjälp om man behöver, säger Andreas Axelsson, med en traktor som kräver extra omsorg.

– Det låter kanske lite gay, men när man ser på filmen känns det faktiskt hur roligt och fint vi har det ihop, fortsätter Mattias Lindell.

Den innersta kärnan av kompisgänget har denna gråmulna lördag lovat att inte bara snacka vänskap, utan också visa upp och erbjuda en åktur i Martin Thillanders röda Volvo BM T810. Det handlar om killarna som älskar sina traktorer. Som bestämde sig för att sätta Tibro på traktorkartan genom att bjuda in till en årlig amatörtävling i traktorpulling.

Killarna som alltid kallats ”bonnjävlar” gjorde ordet till sitt eget och döpte sig till The Bonngäng from Tibro. Den egna tävlingen – Tibro bonnapulling – blir lite av en säsongsfinal efter att de trimmat i gång sina traktorer och kört i Väse, Karlsborg och Målilla. 40 tävlande och flera tusen åskådare var det förra året, när tv-filmen spelades in.

Plötsligt är samtalet i Sörgårdens lilla kontor över. Andreas Axelsson ska i väg och köra enduro. Några av killarna bokar in kvällen tillsammans: en Beckfilm i tv-soffan. Men först den där provturen i traktorn från 1976.

Och egentligen har The Bonngäng from Tibro bara en sak att klaga på när det gäller tv-dokumentären om dem själva: Det framgick inte att det blev hemma-
seger – och att Martin Thillander var den som vann.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.