”Bort med ackordslönerna”
Ackordsbaserade löner gör att taxiförare kör för fort och stressar kunderna. Ann Jönsson från Synskadades riksförbund vill få bort ackorden och får medhåll från Transport.
– Färdtjänst är viktigt för att få ett fungerande liv för alla med funktionsnedsättning och ligger till grunden för vår trygghet. Ackordslöner och färdtjänst är en dålig kombination, säger Ann Jönsson som sitter i förbundsstyrelsen i Synskadades riksförbunds.
På ett seminarium i Almedalen anordnat av Transport berättar Ann Jönsson hur hon tydligt märkt hur hon behandlas sämre som kund när hon betalar med sitt färdtjänstkort, jämfört med då hon betalar som privatperson eller med företagskort.
– Det är då jag upplever pressade chaufförer och deras påfallande okunskap om hur man ska köra personer med funktionsnedsättning. Dessutom pratar de ofta om hur lite betalt de får för körningen. Vi känner att vi är en redan utsatt grupp som då känner oss som sämre kunder. I de situationer där jag behöver som mest hjälp får jag som minst hjälp, säger hon.
Mattias Schulstad, utredare på Transport, förklarar att de så kallade ”samhällsbetalda resorna” (bland annat färdtjänst) står för omkring 50 procent av av taxibranschens omsättning.
Grunden till stressen, enligt Transport, ligger i att upphandlingarna ofta blir alltför billiga. För att vinna en upphandling måste man sätta priset väldigt lågt. Därmed pressas åkarna ekonomiskt och de anställda chaufförerna får dåliga villkor. För att få ihop till en dräglig lön tvingas de till att arbeta långa arbetsveckor och stressa både i trafiken och när de hämtar och lämnar kunder.
Transports lösning på problemet är att ställa krav på kollektivavtal och goda villkor.
Förbundsordförande Lars Lindgren vill helt ta bort ackordlönerna för alla slags taxiresor.
– Vi menar att man inte ska ha kvar ackordlönerna över huvud taget i trafiken.
Dessutom vill han se krav på kollektivavtal. Det räcker inte med kollektivavtalsliknande villkor, enligt honom.
– Det ska jamsas och tramsas. Varför inte bara säga att vi ska ha kollektivavtal. Punkt slut.
Anders Norberg, förhandlingschef på biltrafikens arbetsgivareförbund, ställer sig dock skeptisk till att ta bort ackordlönerna för taxichaufförer. Han menar att det inte går att ändra lönesystem endast för de samhällsbetalda resorna, som färdtjänst.
– Rent tekniskt går det inte att dra ut en integrerad del. Färdtjänst och privatresor hänger ihop.
Han menar att det stora problemet är att hela branschen går på knäna och att företag med kollektivavtal och schysta villkor konkurreras ut av företag utan avtal.
– Dessutom finns det en stor grå-svart sektor. Våra företag har det svårt.
Att ta bort ackordlöner helt och tvinga alla att betala fasta månadslöner menar han inte heller skulle fungera.
– Det skulle inte gå runt, ingen skulle kunna betala. Skulle man införa månadslön skulle de företag som inte har kollektivavtal bli kvar och resten skulle slås ut, säger Anders Norberg.