”Bort med ackordslönerna”

Ackordsbaserade löner gör att taxiförare kör för fort och stressar kunderna. Ann Jönsson från Synskadades riksförbund vill få bort ackorden och får medhåll från Transport.

– Färdtjänst är viktigt för att få ett fungerande liv för alla med funktionsnedsättning och ligger till grunden för vår trygghet. Ackordslöner och färdtjänst är en dålig kombination, säger Ann Jönsson som sitter i förbundsstyrelsen i Synskadades riksförbunds.

På ett seminarium i Almedalen anordnat av Transport berättar Ann Jönsson hur hon tydligt märkt hur hon behandlas sämre som kund när hon betalar med sitt färdtjänstkort, jämfört med då hon betalar som privatperson eller med företagskort.
– Det är då jag upplever pressade chaufförer och deras påfallande okunskap om hur man ska köra personer med funktionsnedsättning. Dessutom pratar de ofta om hur lite betalt de får för körningen. Vi känner att vi är en redan utsatt grupp som då känner oss som sämre kunder. I de situationer där jag behöver som mest hjälp får jag som minst hjälp, säger hon.

Mattias Schulstad, utredare på Transport, förklarar att de så kallade ”samhällsbetalda resorna” (bland annat färdtjänst) står för omkring 50 procent av av taxibranschens omsättning.

Grunden till stressen, enligt Transport, ligger i att upphandlingarna ofta blir alltför billiga. För att vinna en upphandling måste man sätta priset väldigt lågt. Därmed pressas åkarna ekonomiskt och de anställda chaufförerna får dåliga villkor. För att få ihop till en dräglig lön tvingas de till att arbeta långa arbetsveckor och stressa både i trafiken och när de hämtar och lämnar kunder.

Transports lösning på problemet är att ställa krav på kollektivavtal och goda villkor.
 Förbundsordförande Lars Lindgren vill helt ta bort ackordlönerna för alla slags taxiresor.
– Vi menar att man inte ska ha kvar ackordlönerna över huvud taget i trafiken.

Dessutom vill han se krav på kollektivavtal. Det räcker inte med kollektivavtalsliknande villkor, enligt honom.
– Det ska jamsas och tramsas. Varför inte bara säga att vi ska ha kollektivavtal. Punkt slut.

Anders Norberg, förhandlingschef på biltrafikens arbetsgivareförbund, ställer sig dock skeptisk till att ta bort ackordlönerna för taxichaufförer. Han menar att det inte går att ändra lönesystem endast för de samhällsbetalda resorna, som färdtjänst.
– Rent tekniskt går det inte att dra ut en integrerad del. Färdtjänst och privatresor hänger ihop.

Han menar att det stora problemet är att hela branschen går på knäna och att företag med kollektivavtal och schysta villkor konkurreras ut av företag utan avtal.
– Dessutom finns det en stor grå-svart sektor. Våra företag har det svårt.

Att ta bort ackordlöner helt och tvinga alla att betala fasta månadslöner menar han inte heller skulle fungera.
– Det skulle inte gå runt, ingen skulle kunna betala. Skulle man införa månadslön skulle de företag som inte har kollektivavtal bli kvar och resten skulle slås ut, säger Anders Norberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.