Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats
Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.
EU:s så kallade mobilitetspaket för att skapa schystare villkor för chaufförer och åkerier som kör i unionens medlemsländer stöttes och blöttes i åratal. Men sommaren 2020 beslutade EU-parlamentet till sist vilka regler som ska gälla. Ytterst handlar det om att försöka åstadkomma mer jämlika villkor, schystare konkurrens på Europavägarna och större säkerhet i trafiken.
Det omfattande regelpaketet ska nu implementeras i unionens länder och i dag fattade den svenska regeringen beslut om vad som ska gälla på hemmaplan.
Skärpningen kring brott mot kör- och vilotidsregler innebär att utländska transportföretag ska betala sanktionsavgift direkt vid en vägkontroll. Detta för att garantera att åkerierna verkligen betalar böterna. Öppnar företagen inte plånboken ”omgående” får polisen rätt att klampa (låsa fast) fordonet på plats, tills avgiften är betald.
Vägpaketet omfattar även den inflammerade frågan om att tillbringa veckovilan i hytten i annat EU-land. Här införs ett tydligare förbud, förklarar regeringen. Liksom krav på att företagen ska organisera körningarna så att förarna regelbundet kan återvända till sina hemländer.
Det är viktigt för att chaufförerna inte ska tvingas vara hemifrån under orimligt långa tider och tvingas bo i en lastbil utefter vägen, anför regeringen. Även här införs sanktionsavgifter i syfte att stävja missbruk och utnyttjande av utlandsförare.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger i en kommentar:
– Det ska kosta rejält för företag som utnyttjar sina chaufförer. För mig är det orimligt att de ska kunna tjäna pengar på usla villkor och dålig trafiksäkerhet.
De nya reglerna föreslås träda i kraft redan i vår, den 24 maj 2021.