Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Det var en dag i tidiga april. Miljöarbetaren Jörgen Broth körde lastbil utanför Varberg, på en 70-väg i uppförsbacke. Han blev invinkad av polisen. De påstod att han hade kört minst 87 kilometer i timmen.

Jörgen Broth kör för Suez i Varberg. Foto: Privat

Omöjligt, ansåg Jörgen Broth. Kort därpå testade han att köra fortare än 80 i nedförsbacke. Han vågade sig upp i 83. Där har färdskrivaren gjort en rödmarkering som Jörgen Broth visar för Transportarbetaren. Det är dagens enda röda markering. Det finns inga tecken på hastighetsöverträdelse vid tidpunkten för den påstådda fortkörningen.

– Jag kan inte köra fortare än 80 kilometer i timmen på grund av spärren och jag kör ganska lagligt. Det hade krävts att jag trotsat Newtons lagar om tyngdkraft, och att jorden varit platt, för att jag skulle kommit upp i 87 kilometer i timmen i uppförsbacke. Det hade i och för sig varit lite häftigt. Men det går ju inte.

– Egentligen ska man få se lasern, men polisen visade varken mig eller någon annan. Jag undrar om det kan ha stått 67, men att polisen läst 87 av misstag? Jag gör också fel på jobbet ibland.

Jörgen Broth har planerat noga inför rättegången. Han ska företräda sig själv och har kallat egna vittnen. Chefen för Volvoverkstaden och chefen på åkeriet. Jörgen Broth har tagit ut bilder från de färdskrivardata som har sparats och planerar att visa dem för rätten.

Han ställer sig frågande till hur en polismans utsaga kan väga tyngre än vad färdskrivaren säger.

– Om jag blir stoppad och färdskrivaren visar att jag har haft för kort rast kan jag få böter. Nu är det två av polisens mätinstrument som står mot varandra. Färdskrivaren och lasern. Men det finns ingenting sparat från lasermätningen, bara utsagan från en enda polis.

Jörgen Broth anser att det är en principfråga och är glad över att ha teknisk bevisning på sin sida.

– Hade jag varit en stressad sjuksköterska på väg till jobbet hade jag inte haft en chans. Men nu har jag flera saker som talar för mig. Sen gjorde polisen flera misstag. De mätte till exempel inte mina däck, eller sparade färdskrivardata.

Har det tagit mycket tid?

– Det har det väl gjort. Jag ville och trodde att de skulle dra sig ur när jag överklagade och begärde huvudförhandling. Jag har inga advokatkostnader att förlora då jag företräder mig själv.

Rättegången skulle ha ägt rum måndagen den 31 augusti men har senarelagts. Nytt datum är inte fastlagt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Janne Pettersson:
    14 mars, 2022

    Hej Jörgen Janne p här vi jobbade på g4s hör av dig

  2. Jan Pettersson:
    14 mars, 2022

    Överklaga

  3. Ingemar carlsson:
    7 mars, 2021

    Hellre fria än fälla bör tillämpas i synnerhet som det finns väl prövad teknik som talar till lastbilsförarens fördel

  4. Ingemar carlsson:
    7 mars, 2021

    Hellre fria än fälla bör tillämpas i synnerhet som det finns väl prövad teknik som talar till lastbilsförarens fördel

  5. Jörgen Broth:
    25 oktober, 2020

    Platsprotokoll finns. Men ingen redovisning tid, sträcka= få fram hastighet. Påbörjad mättning 311 meter. Referenspunkter saknas. Mättning i fronten (text protokoll) efter en vänstersväng (om det hade varit möjligt, så skulle jag behövt ha full gas och fabriksspärrat fordon genom kurvan). Jag har hastighet långt under möjliga 80 km/h på 70 sträckan. Tror polisen sett fel 70-3=67 men männskliga faktorn sett 87 km/h.

  6. stevO:
    27 september, 2020

    Finns inget sparat från polisen?

    Polisen är tvungen att uppföra ett platsprotokoll, för att använda lasern. Detta protokoll ska finnas.

    Reglerna för hur polisen ska utföra kontrollen, går att läsa här. https://polisen.se/siteassets/forfattningssamling/fap-nummer/fap331_2_rpsfs2003_6.pdf/download

    Har inte polisen gjort allt detta, då är risken rätt stor att man slipper straff.

  7. Sebastian Nielsen:
    7 september, 2020

    Men det saknar ju betydelse! Om han kört i 80 som lastbilen är spärrad på - så hade han ändå brutit mot lagen. Så förstår inte vad det är som ska prövas egentligen?

Lästips:

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

En hög med lustgaspatroner på marken

Lustgastuber farliga för miljöarbetare

Miljö. Skyddsombudet Johan Kanmert och miljöarbetaren Rasmus Forsberg går ut med en varning: Släng inte lustgastuber i soporna! När de kläms ihop i sopbilens vagga kan de explodera, fara ut som vassa projektiler och träffa både renhållare och förbipasserande.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.