
Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.
Antalet arbetare som dog på sitt arbete i arbetsplatsolyckor under 2024 stannade på 44 personer som inte kom hem till familjen.
Det är en betydligt lägre siffra än för 2023 där 63 arbetare inte kom hem från sitt arbete.
Det kan ses som en positiv trend men något tydligt bevis på bättre arbetsmiljöarbete på arbetsplatserna kan man inte se än.
Tvärtom ser vi att stress och utmattningssymptom är den vanligaste sjukskrivningsorsaken.
Att psykisk ohälsa ökar kan man se på statistiken från Försäkringskassan. Det ger en bild av en arbetsmarknad där arbetsbelastningen är för hög.
Socialstyrelsens statistik visar att 1 617 personer valde att avsluta sitt liv under 2023. Enligt Arbetsmiljöverket kan vart tjugonde självmord ha samband med arbetsrelaterad mobbning och så många som 700 personer dör årligen på grund av jobbstress och för hög arbetsbelastning.
Arbetsmiljö handlar om hälsa och liv. Att anställda ska må bra på sitt arbete, både fysiskt och psykiskt. Det måste finnas en balans mellan arbetsbelastning och den egna individens förmåga att prestera utan att ohälsa uppstår. I det arbetet finns ett tydligt förbättringsbehov hos företagen.
Svenska Transportarbetareförbundet ser med oro på utvecklingen kring arbetsmiljö och regeringens låga prioritering av arbetsmiljö.
Det är tydligt när regeringen slår samman Myndigheten för arbetsmiljökunskap med Arbetsmiljöverket.
Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamheter. Utan det kommer människor att dö på sitt arbete eller hamna i långtidssjukskrivningar.