Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

– Pacta och KFS har länge diskuterat en sammanslagning. I februari började vi förhandla för att få ihop avtalen som hade rätt olika innehåll. Det blev en utdragen process, säger Per-Olof Norgren, central ombudsman i Transport.

De flesta av Transports företag finns på den privata sidan, under Svenskt Näringslivs paraply. Men förbundet har också medlemmar som jobbar i kommunala bolag på flygplatser och inom renhållning.

Såväl KFS som Pacta tecknade tidigare avtal för de kommunala bolagen – för både flyg och miljö. 2018 gick organisationerna ihop och bildade Sobona – Kommunala företagens arbetsgivarorganisation.

Transport är ett av flera fackförbund som det senaste året suttit i utdragna förhandlingar med Sobona om nya sammanvävda branschavtal.

Förra veckan var parterna i mål och man tecknade ett 29 månader långt löneavtal som ger 3 procent i lönehöjning den 1 november 2020. Och ytterligare 2,4 procent den 1 april 2022. Totalt 5,4 procent.

De gamla KFS- och Pactaavtalen skiljer sig från Transports övriga kollektivavtal. Bland annat tillämpas individuell lönesättning (fast alla är garanterade minst 50 procent av löneökningen). Den blir kvar även i Sobonas nya avtal.

Semestern var en speciell knäckfråga när avtalen skulle sys ihop. Pacta hade mest generösa villkor – med 25 dagars semester som grund. Vid fyllda 40 år fick arbetstagaren ytterligare sex betalda semesterdagar. Och vid fyllda 50, sju extra dagar. Totalt 32.

Per-Olof Norgren säger:

– De semestervillkoren har vi med oss in i det nya avtalet för flygplatserna.

Miljöarbetare som anställdes före september 1998 har samma villkor, men inte övriga renhållare.

Facket fick också behålla en förmån som Transports andra grupper inom flyget slagits för i årets avtalsrörelse. Det handlar om en möjlighet att växla den extra semestersättningen mot fler semesterdagar. För de Sobona-anställda som nappar betyder det ytterligare 5 till 6 dagars semester.

– Den förmånen gäller både flygplatspersonalen och miljöarbetarna, påpekar ombudsman Joakim Guttman som också varit med vid förhandlingarna.

Ytterligare en semesterförmån fick facken gehör för. Som gäller båda grupperna. Om de kommunala bolagen schemalägger upp till 14 dagars semester utanför perioden juni till augusti får den anställde en extra semesterdag, plus 3 000 kronor. Som kompensation.

Begär arbetsgivaren mer än 14 dagar utanför sommarmånaderna utgår två dagars extra semester. Plus 5 000 kronor.

Ytterligare en favör blir kvar för personal med många år i bolagen. Den som anställdes före september 1998 har tolv månaders uppsägningstid, om arbetsgivaren vill avsluta anställningen.

Det nya avtalet gäller från den 1 januari 2022.

– Det är för att arbetsgivarna ska hinna ställa om, säger Per-Olof Norgren.

Enligt Joakim Guttman lyckades facket mota bort arbetsgivarens krav på att få utjämna arbetstiden över en längre period, 16 veckor. Nu gäller sex veckor för miljöarbetarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Martin SVensson:
    23 december, 2020

    Jätte dåligt avtal. Visionn fick retroaktiv lön från 1 april, vi fick inget. Anstälda inom omsorg fick 5000 tusen vi fick inget . Varför blev det ingen löneökning 21?

Lästips:

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Fortsatta förhandlingar för flygtekniker

Flyg. I går återupptogs förhandlingarna för tekniker – den sista yrkesgruppen inom flyget som ska få nytt kollektivavtal. Det blir också ett av de sista avtal som Transport tecknar i hela avtalsrörelsen.

Transportarbetarens logga

Taxi-förhandlingarna går sakta framåt

Taxi. Manglingarna mellan fack och arbetsgivare om ett nytt taxiföraravtal går vidare. Men Transport vågar inte sia om ifall parterna är överens på torsdag den 31 augusti, då medlarna annars kommer att kliva in igen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.