BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.

– Jag tror inte att flygplatsen ­överlever utan oss, säger BRA:s ägare Per G Braathen till Aftonbladet på en pressträff.

Efter 25 år på Bromma anser han inte att flygplatsen är lönsam att driva. 

Daniella Waldfågel är vd på Stockholms handelskammare och bedömer i en kommentar att beslutet troligtvis leder till att Bromma förlorar cirka 90 procent av sin flygtrafik.

– Tittar du på Köpenhamn, Oslo och Amsterdam har de alla bara en flygplats. Det har inte varit bra för svensk del med två flygplatser, säger SAS vd Anko van der Werff till Aftonbladet.

Avtalet med SAS betyder, enligt BRA, att bolaget kommer att köpa fler plan och behöver rekrytera både kabinpersonal och piloter. Anställda som arbetar med marktjänster och administration kommer däremot att varslas om uppsägning.

Avtalet mellan de bägge bolagen innebär att SAS kommer att få monopol på vissa inrikeslinjer efter årsskiftet. 

Flygbolaget Finnair har två flyg till Bromma varje dag på vardagar och för närvarande inga planer på att lämna Bromma flygplats, skriver Svenska Dagbladet. 

Att bevara eller lägga ner Bromma flygplats har länge varit en het politisk fråga. Planer på att bygga bostäder på marken finns liksom förslag att där satsa på flyg med små eldrivna plan. Swedavia hyr marken av Stockholms stad, hyresavtalet gäller fram till 2038, men kan sägas upp innan dess. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    24 september, 2024

    Det säger sig självt att ett litet land som Sverige som har en liten befolkning inte kan få lönsamhet i att ha flera olika flygplaster i samma stad även om det är i Stockholm.Samhället är i ständig förändring så det är bara att anpassa sig efter de nya förutsättningarna.Klart att SAS får monopol på vissa inrikeslinjer och det är väl bättre att ett bolag är lönsamt än att två eller flera bolag är olönsamma bara för att resenärerna vill ha konkurrens för att hålla nere priserna för då blir ju det till slut inget bolag som vill flyga på de inrikeslinjerna som är olönsamma.

Lästips:

Ryanairplan i luften

Ryanair satsar men inte på Skavsta eller Bromma

Flyg. Lågprisbolaget Ryanair startar tio nya rutter från Sverige. Satsningen görs efter att regeringen gett besked om slopad flygskatt.

VTI ska bland annat undersöka hur klimatförändringar påverkar gamla flygfält. Foto: Justina Öster

Forskning om framtidens flyg

Flyg. Stora satsningar pågår för att utveckla ny teknik och nya ­bränslen inom flyget. Nu ska forsknings­institutet VTI i tre projekt bidra till att bredda forskningen och bland annat undersöka hur batteriladdning på flygplatser kan gå till.

Transportarbetarens logga

Medlare utsedda i avtalstvist

Bevakning. Statliga Medlingsinstitutet har utsett de båda medlare som går in för att försöka lösa tvisten mellan Transport och Säkerhetsföretagen om nytt kollektivavtal för bevakningsbranschen.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.