Branko Petrovic är lastbilschaufför. Men efter att ha blivit skadad två gånger på jobbet är han fast i lägenheten större delen av dygnet. Foto John Antonsson
Close
Branko Petrovic är lastbilschaufför. Men efter att ha blivit skadad två gånger på jobbet är han fast i lägenheten större delen av dygnet.
Close
Arbetsskador

Branko halkade på jobbet – livet blev ett helvete

Arbetsmiljö. Branko Petrovic halkade när han skulle koppla en trailer 2018. Sedan dess har han brottats både med smärta och Försäkringskassan. Han vet inte om han får mer sjukpenning efter den sista oktober.

– Jag kan troligen inte bli bättre. Kanske får jag aldrig köra mina lastbilar igen. Men jag vill inte acceptera det. Samtidigt måste jag slåss mot spöken. För mig är Försäkringskassan ett spöke, säger Branko Petrovic.

Branko Petrovic är lastbilschaufför sedan år 2000. Han älskade vägen. Men en kall dag 2018 förstördes allt. Det hade bildats is på marken. Branko skulle koppla på en trailer och tappade fästet i marken. Han föll bakåt och slog huvudet i en container och skadade ryggen.

Han blev sjukskriven och beviljades livränta (se faktaruta). Branko Petrovic opererades året därpå och efter det var han snart i gång och jobbade igen.

Han slutade sitt tidigare jobb och började köra kylvaror till Ica-butiker i stället.

Halkade ännu en gång

En höstdag 2020 skulle han lossa en pall i Varberg. Det hade bildats kondens på marken och han halkade till ännu en gång. Den här gången fick han en vridning i ryggen.

Sjukskriven igen. Men han beviljades inte livränta, då bedömningen från vårdcentralen var att han skulle kunna börja jobba om ett halvår.

Han började jobba igen hösten 2021, på 25 procent.

– De tvingade mig att börja jobba. Jag kände att det var för tidigt, säger Branko.

Det gick dåligt. Kroppen tog stryk och hans fru Silvija kunde se hur han bröts ner. Inom några månader blev han sjukskriven på heltid igen.

Blivit värre

Sedan dess har det bara blivit värre.

– Jag har förlorat mer än 50 procent av min inkomst eftersom jag varken får livränta eller ett beslut om att jag har skadat mig på jobbet. Det jag har är inte en sjukdom. Mitt och min familjs liv har förstörts på grund av en skada på jobbet.

Branko beskriver en tillvaro där han inte kan koncentrera sig på rehabilitering. Det finns två skäl till det, enligt honom.

Det första är att Försäkringskassan inte vill ersätta eller erkänna en arbetsskada och ge honom livränta. Den ekonomiska förlusten har varit stor och sätter en onödig press på familjen.

– Min fru går till jobbet klockan fem på morgonen för att städa. Sedan kommer hon hem och måste jobba resten av dagen med att hjälpa mig. Ibland har jag så ont i kroppen att hon måste hjälpa mig att gå på toaletten och duscha. Förstår du hur det känns?

Det andra skälet är en ständig oro att inte längre få några pengar alls. I somras fick han veta att hans sjukskrivning passerat 550 dagar och att Försäkringskassan nog inte skulle bevilja sjukpenning för den ansökta perioden, som varar fram till och med slutet av oktober. Till slut fick han ett ja. Men nu vet han inte vad som händer i framtiden.

– De frågar mig om min rehabiliteringsplan. Var jag ser mig själv om 20 år. Allt jag kan tänka på är den 25 november. Får jag några pengar då?

Branco Petrovic sitter i köket tillsammans med sin gamla jobbarkompis Pantelija Konculic, som stöttat honom under sjukskrivningen. Foto: John Antonsson
Branco Petrovic sitter i köket tillsammans med sin gamla jobbarkompis Pantelija Konculic, som stöttat honom under sjukskrivningen. Foto: John Antonsson

För låg arbetsförmåga

När Transportarbetaren besöker honom i hans lägenhet i Helsingborg sitter hans gamla jobbarkompis Pantelija ”Panta” Konculic med. Pantelija har stöttat honom under stora delar av sjukskrivningen och skjutsat honom till kliniker och sjukhus i olika delar av Skåne.

Samma morgon har Branko talat i telefon med Försäkringskassan och några dagar innan hade han ett möte med bland annat Arbetsförmedlingen. Enligt honom bedömer Arbetsförmedlingen att hans arbetsförmåga är för låg för att söka jobb.

– Försäkringskassan vill att jag ska säga upp mig från jobbet och söka andra jobb. Men vem ska anställa mig? Jag skulle inte göra det.

Eftersom Branko började jobba direkt när han kom till Sverige har han aldrig lärt sig språket. Han kan viss chaufförssvenska och förstår vad som behövs för jobbet. Ett annat problem är att han går på smärtstillande. Oxycodone är en narkotikaklassad medicin.

– Jag måste ta den, för att överleva. Jag kan sova ungefär två till tre timmar per natt. men Oxycodone har förstört mig som person. Det är en drog som är värre än heroin.

Ständig smärta

Han har en plastkrage för att fixera nacken. I varje rörelse grimaserar han och rör sig försiktigt för att inte smärtan ska ta över. Dottern sitter i rummet bredvid. Det tar honom tio minuter att ge henne ett glas vatten när hon ropat på honom.

Smärtan är svår och ihållande. Den gör det svårt att sova och utföra vanliga vardagssysslor. Foto: John Antonsson
Smärtan är svår och ihållande. Den gör det svårt att sova och utföra vanliga vardagssysslor. Foto: John Antonsson

– Det här är inte ett liv. Det är inte ens att överleva. Vet du hur det är att berätta för din sexåriga dotter att du inte kan lära henne cykla?

Branko beskriver livet som ett fängelse.

– När du tar en fågel och sätter den i en bur inomhus sjunger den inte samma sånger.

Är det så du mår?

– Jag var en fågel som flög över hela Europa. jag har kört från Norge till Portugal, Spanien till Grekland. Jag är förare sedan år 2000. Nu är jag vad? Ingenting. Jag är inte ens en person, för Försäkringskassan behandlar mig inte som en.

Transportarbetaren har varit i kontakt med fackets avdelning i Helsingborg. De är medvetna om Brankos fall och berättar att han är en av många medlemmar som har problem med Försäkringskassan. De kan inte hjälpa honom när det gäller den press han upplever från Försäkringskassan, men om han får ett slutgiltigt nej kommer de att hjälpa honom att överklaga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christer Karlsson:
    3 november, 2022

    Har haft ett sådant ärende på min tidigare arbetsplats. Försäkringskassan och AMF vägrade då olyckan hade varit i samband med lastbilen. De hänvisar då till lastbilensförsäkring och försäkringsbolaget som har tecknat försäkringen. Gör samma sak hänvisar till Försäkringskassan och AMF. Så den som drabbas är alltid den som är chaufför.

Lästips:

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.