Branschen oroas över konsekvenserna

Konsekvenserna av det kommande svaveldirektivet har debatterats flitigt. Kritiker menar att det är för dyrt att byta bränsle i tid, att kraven snedvrider konkurrensen och att miljönyttan försvinner om fler väljer lastbil i stället för båt. – Konsekvensanalysen visar det vi har sagt hela tiden. Det här är ett helkorkat beslut, menar Mikael Castanius, branschchef för Sveriges hamnar.

Svaveldirektivet kommer att införas i etapper. I det så kallade SECA-området, som består av Östersjön, Nordsjön, Engelska kanalen och Nordamerikas kustområden, får bränslet innehålla max 0,1 procent svavel från och med 2015. Utanför detta område skärps kraven tidigast år 2020, och då till att bränslet får innehålla som mest 0,5 procent svavel.

Beslutet, som fattades 2008, har upprört bland annat sjöfarten och den svenska industrin eftersom de menar att det svårt att konkurrera med transporter i andra områden.

– Det blir några enormt tuffa år för svensk basindustri och risken är att några hinner slås ut innan de andra får samma konkurrenssituation, säger Mikael Castanius, branschchef för Sveriges hamnar.

Även om Mikael Castanius inte har satt sig in i detaljerna i den nya konsekvensanalysen är han inte förvånad över de resultat han tagit del av.

– Det enda jag kan konstatera är att kostnaderna för industrin är lägre än man trodde innan, säger han.

Transportkostnaderna för att byta till lågsvalig dieselbrännolja beräknas nu öka med upp till 4,6 miljarder kronor, i stället för 13 miljarder kronor som Sjöfartsverket kom fram till i en tidigare analys.

Men i grunden gör detta inte särskilt stor skillnad enligt Mikael Castanius.

– Det är som vi har sagt hela tiden, det kommer bli enorma problem på sina håll. Men beslutet är fattat så nu är det bara att gilla läget, säger han.

Lars Lindgren, förbundsordförande i Transport, har tidigare uttryckt en oro över att miljövinsterna försvinner om de dyrare bränslepriserna gör att fler transporter går över från sjö till väg. Transports hållning är att vägtransporterna behöver minska, även om det skulle innebära att jobben på vägarna blir färre.

Ju högre upp i landet hamnarna ligger, desto större blir också konsekvenserna eftersom sträckan i SECA-området blir längre, och transporten därmed dyrare.

Bland de anställda i de svenska hamnarna är diskussionerna inte lika stora som när beslutet fattades för några år sedan. Men oron för vad som kommer att hända finns ändå där.

Rickard Emanuelsson jobbar som stuveriarbetare i Sundsvalls hamn och är också fackligt aktiv som ordförande i den lokala sektionen.

– Det är klart att man är orolig. Blir det mindre båttrafik kanske företaget drar öronen åt sig och lägger om från stuveri till ren terminalverksamhet. Det skulle få effekter för oss anställda även om vi skulle få behålla jobben, eftersom vi i ett sånt fall skulle gå över på ett annat avtal, säger Rickard Emanuelsson.

Misstankarna om att vissa sjötransporter skulle läggas över på andra trafikslag tror han är något som vi får räkna med när direktivet införs.

– Vi har en hamn nere i Rotterdam, och när fabriken ligger efter i produktion händer det att lasten går på lastbil. Kunden ska ha sitt gods i tid och då väljer man att ta den ekonomiska smällen. Och om man kan göra det redan nu kan det inte vara några problem att göra det i framtiden, resonerar han.

Dessutom menar han, liksom branschföreträdarna, att de hårda kraven slår fel.

– Bottenhavet behöver såklart skyddas, men det är många som blir drabbade om inte båtarna kan gå upp hit. Och båtarna som kommer hit är redan förhållandevis rena.

Enligt Mikael Castanius har Sveriges hamnar gett upp tanken på att kunna påverka beslutsfattarna.

– Beslutet är fattat. Det vi fokuserar på nu är att hitta alternativ, som att bygga LNG-terminaler och titta på möjligheterna för metanol, säger han.

Dessutom jobbar Sveriges hamnar med att ta fram bättre så kallade skrubbers, avgasrenare, i stället för de som finns i dag och som inte är tillräckligt pålitliga.

– Men den kraftiga majoriteten av fartygen kommer gå över till gasoljan och det får följdkonsekvenser på dieselpriserna för både privatpersoner och åkerier när trycket ökar på det här rena bränslet, säger Castanius.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.