Branschen svarar om avgifter
Att en vägslitageavgift – eller kilometerskatt – blir verklighet tvekar de inte om. Därför har branschen beställt en egen utredning som jobbar parallellt med den offentliga. I dagarna kom rapporten.
Transport, arbetsgivarna i BA och företagen i Sveriges Åkeriföretag (SÅ) har just fått den 73 sidor tjocka rapporten om vägskatt och svensk åkerinäring. De har låtit konsultfirman WSP utreda hur en vägslitageavgift kan se ut för att sedan kunna spela in branschens synpunkter till regeringens utredare.
– Visst vore det tungt om alla tre organisationerna kan ställa sig bakom ett gemensamt förslag, säger Transports utredare Magnus Falk. Men där är vi inte riktigt än.
Ulf Jönsson från Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) är också med i trepartsgruppen som har beställt utredningen.
– Nu måste vi hitta en gemensam uppfattning utifrån utredningen, säger han.
I rapporten resoneras kring hur åkeriföretag ska kunna kompenseras när (om) en vägslitageavgift införs. Utredarna ser ingen framkomlig väg med sänkta sociala avgifter för vissa företag eller sänkt fordonsskatt. De för i stället fram idén om sänkt dieselskatt för yrkesmässig trafik.
– Vår gemensamma utgångspunkt är att komma fram till hur svensk åkerinäring ska stärkas, säger Magnus Falk. Från Transport har vi också grundkravet att få verktyg för att skapa ordning och reda i branschen.
De tre organisationernas representanter ska inom kort mötas för att komma fram till hur de ska gå vidare. Regeringens utredare av kilometerskatt/vägslitageavgift har fram till december nästa år på sig att leverera sitt förslag.