Branschen vill ha tydliga regler

Om branschens aktörer ska våga satsa på nya bränslen, måste regelverket bli tydligare och bygga på långsiktig planering. Regeringens planer för ett ”fossilfritt” samhälle måste också bli mer konkreta, enligt några röster från drivmedelsbranschen.

Robert Dimmlich, vd för branschorganisationen
Svensk Bensinhandel:

– Vi behöver tydligare och långsiktigare regler, som dessutom är EU-gemensamma. I praktiken har varje EU-land i dag en egen definition av vad en miljöbil är, eftersom man beskattar dem olika. Jag skulle vilja att Sverige tillsammans med EU sätter upp en tydlig gemensam definition.

– Man skulle också kunna skapa bättre incitament för bränsle- och fordonsproducenter med olika styrmedel, men inte tvingande lagar. Man kan till exempel tänka sig skatteväxlingar mellan olika bränsleslag, som aviseras långt i förväg. Man bör också uppmuntra konsumenten att köpa miljösmart – både genom ekonomiska incitament och genom tydligare regler.

– I det korta perspektivet tror jag att vi på lastbilssidan kommer att få en ökad inblandning av förnybar diesel, som talloljediesel. Men på längre sikt kan jag inte ens komma med en kvalificerad gissning. Dels eftersom reglerna är så svåra att förutse, och dels eftersom man ännu inte kommit tillräckligt långt i forskningen kring alternativ för de tunga transporterna.

 

Göran Lindblå, styrelseordförande i OKQ8:

– Den här ryckigheten i regelverket som varit under många år, den skapar ju inte precis stabila förutsättningar för nya bränslen. Vi introducerade till exempel den första etanolpumpen i Sverige 1994, och det är klart att vi hunnit investera väldiga belopp i anläggningarna sedan dess. Då känns det väldigt konstigt att etanolen numera kommit på regeringens skuggsida. Det vore bra om man kunde få en klar agenda att förhålla sig till.

– Och vad menar man egentligen med ”fossiloberoende”? Menar man en 51-procentig inblandning av förnybart, eller vad är det som gäller? 60 procent, 70 procent? Ska det vara 100 procent? Det ska bli väldigt spännande att se vad utredningen landar i. Innan dess vill jag inte spekulera så mycket.

 

Ulf Svahn, vd för Svenska Petroleum och Biodrivmedelsinstitutet:

– Jag tror att etanolen fortsätter dominera under tiotals år. Och på dieselsidan har vi Fame-bränslet. Slutligen har vi HVO, som i Sverige huvudsakligen är talloljebaserat. I ett tvådecenniersperspektiv är det dessa tre vi talar om. Jag har svårt att tro att något nytt bränsle slår dem av banan inom överskådlig tid.

– Jag tror inte alls det är omöjligt att bli fossiloberoende till 2030, men då måste vi satsa på nya bränslen som fungerar i gamla bilar. Vi får komma ihåg att vi har 4,3 miljoner bilar ute i Sverige i dag. Vi kan inte utveckla nya bränslen som bara passar i nya bilar, då tar skiftet alldeles för lång tid för att vi ska hinna bli fossiloberoende på 17 år.

– Dessutom krävs styrmedel, antingen ekonomiska eller tvingande. För alla biodrivmedel är dyrare än de fossila bränslena. Att kunderna skulle välja dem ändå, utan styrmedel, ja, ”that will be the day”, som man säger.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.