Branschen vill ha tydliga regler
Om branschens aktörer ska våga satsa på nya bränslen, måste regelverket bli tydligare och bygga på långsiktig planering. Regeringens planer för ett ”fossilfritt” samhälle måste också bli mer konkreta, enligt några röster från drivmedelsbranschen.
Robert Dimmlich, vd för branschorganisationen
Svensk Bensinhandel:
– Vi behöver tydligare och långsiktigare regler, som dessutom är EU-gemensamma. I praktiken har varje EU-land i dag en egen definition av vad en miljöbil är, eftersom man beskattar dem olika. Jag skulle vilja att Sverige tillsammans med EU sätter upp en tydlig gemensam definition.
– Man skulle också kunna skapa bättre incitament för bränsle- och fordonsproducenter med olika styrmedel, men inte tvingande lagar. Man kan till exempel tänka sig skatteväxlingar mellan olika bränsleslag, som aviseras långt i förväg. Man bör också uppmuntra konsumenten att köpa miljösmart – både genom ekonomiska incitament och genom tydligare regler.
– I det korta perspektivet tror jag att vi på lastbilssidan kommer att få en ökad inblandning av förnybar diesel, som talloljediesel. Men på längre sikt kan jag inte ens komma med en kvalificerad gissning. Dels eftersom reglerna är så svåra att förutse, och dels eftersom man ännu inte kommit tillräckligt långt i forskningen kring alternativ för de tunga transporterna.
Göran Lindblå, styrelseordförande i OKQ8:
– Den här ryckigheten i regelverket som varit under många år, den skapar ju inte precis stabila förutsättningar för nya bränslen. Vi introducerade till exempel den första etanolpumpen i Sverige 1994, och det är klart att vi hunnit investera väldiga belopp i anläggningarna sedan dess. Då känns det väldigt konstigt att etanolen numera kommit på regeringens skuggsida. Det vore bra om man kunde få en klar agenda att förhålla sig till.
– Och vad menar man egentligen med ”fossiloberoende”? Menar man en 51-procentig inblandning av förnybart, eller vad är det som gäller? 60 procent, 70 procent? Ska det vara 100 procent? Det ska bli väldigt spännande att se vad utredningen landar i. Innan dess vill jag inte spekulera så mycket.
Ulf Svahn, vd för Svenska Petroleum och Biodrivmedelsinstitutet:
– Jag tror att etanolen fortsätter dominera under tiotals år. Och på dieselsidan har vi Fame-bränslet. Slutligen har vi HVO, som i Sverige huvudsakligen är talloljebaserat. I ett tvådecenniersperspektiv är det dessa tre vi talar om. Jag har svårt att tro att något nytt bränsle slår dem av banan inom överskådlig tid.
– Jag tror inte alls det är omöjligt att bli fossiloberoende till 2030, men då måste vi satsa på nya bränslen som fungerar i gamla bilar. Vi får komma ihåg att vi har 4,3 miljoner bilar ute i Sverige i dag. Vi kan inte utveckla nya bränslen som bara passar i nya bilar, då tar skiftet alldeles för lång tid för att vi ska hinna bli fossiloberoende på 17 år.
– Dessutom krävs styrmedel, antingen ekonomiska eller tvingande. För alla biodrivmedel är dyrare än de fossila bränslena. Att kunderna skulle välja dem ändå, utan styrmedel, ja, ”that will be the day”, som man säger.