Brett stöd i Teslakonflikt
Konflikt. Sympatiåtgärderna blir allt fler – 40 nordiska transportförbund står nu bakom IF Metall i konflikten om rätten till kollektivavtal. Från klockan 12 i dag gäller Transports utökade blockad mot Tesla i alla svenska hamnar.
Nordiska Transportarbetarefederationen (NTF) har i ett gemensamt uttalande ställt sig bakom IF Metall i konflikten.
– Transports blockad fungerar alldeles utmärkt. Det ska inte komma in några Tesla-bilar sjövägen, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande Transport.
Han berättar att förbundet fått indikationer på att Teslabilar ändå har kommit in i Sverige och då via landvägen.
– Vi vet att Tesla har lossat bilar i danska Esbjerg hamn. Och vi har hört att Tesla kan tänka sig att ta in bilar via Norge – och hypotetiskt också via Finland. Det var därför bra att vi i NTF träffades i Köpenhamn i början av veckan.
NTF:s möte hölls i mitten av november. 40 medlemsorganisationer ställde sig då bakom ett gemensamt uttalande för stöd till IF Metall i Teslakonflikten.
Under mötet träffades också de nordiska hamnförbunden för att diskutera konkreta åtgärder för Sveriges grannländer: 3F i Danmark, Fellesförbundet i Norge och AKT i Finland.
Uttalandet blev en biljett till att kunna tala med andra förbund. Kan och får de stödja en svensk konflikt?
– Lagstiftning kring sympatiåtgärder kan se olika ut i olika länder, så vi från Svenska Transportarbetareförbundet ville ta reda på om och hur våra nordiska kamratförbund konkret kan stödja kampen för kollektivavtal för de anställda på Tesla i Sverige.
Transport var först ut med sympatiåtgärder i konflikten.
Du har tidigare sagt att du önskade att fler förbund sluter upp i Tesla-konflikten.
– Ja. Nu har de gjort det och det är jättebra. Och det är bra att IF Metall har en plan för hur konflikten ska trappas upp. Tesla ska inte gå segrande ur det här. Har man verksamhet på svensk mark ska också våra regler gälla och det innebär att man tecknar kollektivavtal så att de anställda har trygga anställningsvillkor, säger Tommy Wreeth.
Visar fackets styrka
Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn – Norrland/Mellansverige.
Han upplever att läget i avdelningens hamnar är gott inför den utökade blockaden.
– Det känns också som att vi har ett jättestort stöd från andra fack, ja från hela arbetarrörelsen, säger han.
Nordiska Transportarbetarefederationen (NTF) – som representerar 340 000 transportarbetare – gav på onsdagen sitt fulla stöd till IF Metall i konflikten med Tesla. Exakt vad det kan komma att betyda i eventuella ytterligare konfliktåtgärder är inget som NTF gått ut med.
Men Hamnarbetarförbundet, det andra facket som organiserar i svenska hamnar, ansluter till blockaden mot Tesla.
Efter att Transport varslade om blockad av lossning och lastning av Teslor i fyra svenska hamnar, från den 7 november, styrde den amerikanska biltillverkaren om transporterna. Nu gäller blockaden samtliga landets hamnar.
– Jag tror inte att Tesla vill riskera att köra på båt utan har tittat på andra lösningar, säger Jimmy Åsberg dagen innan blockaden vidgas.
Till hans ”hemmahamn” Gävle har några Teslor aldrig levererats. Däremot till landsterminalen i Rosersberg, vid enstaka tillfällen. Om det är några särskilda hamnar i Sverige som biltillverkaren kan tänkas försöka med, i stället för de fyra som redan tidigare blockerats, är osäkert. Jimmy Åsberg nämner att det spekulerats om Umeå eller Wallhamn, på Tjörn, som möjliga.
Intensiva veckor
Det har varit intensiva veckor för samtliga inom hamn. I dag, då den andra konfliktvågen slår in, har Transports hamnavdelning 1 styrelsemöte. Ordförande Åsberg ser att konflikten till stöd för IF Metalls rätt att teckna kollektivavtal också fört något gott med sig för fackföreningsrörelsen i stort:
– Vi får en chans att visa vad vi går för. Och man blir ändå imponerad av att se hur starka vi är inom arbetarrörelsen.
Ombudsman Patrik Östbjerg på Transports hamnavdelning 1 välkomnar också de utvidgade sympatiåtgärderna.
– Det känns jättebra att Tesla inte längre har möjlighet att köra in i svenska hamnar där vi har kollektivavtal. Företaget hittar förstås andra vägar för transporterna, men vi drar vårt strå till stacken i alla fall, säger han.
”Bra att Transport vidtar åtgärder”
Magnus Nilsson sitter i styrelsen på Transportklubben vid SCA Logistik, Umeå hamn i Holmsund.
– Vi har inte så många, men det kommer lite Teslabilar hit emellanåt. Ett par stycken en gång i veckan.
I vanliga fall. Magnus Nilsson stöder det utvidgade stoppet av lossning i svenska hamnar.
– Det är bra att Transport vidtar åtgärder för att försöka få Tesla att skriva på ett kollektivavtal
Tror du att Tesla-grundaren tecknar avtal med IF Metall till slut?
– Svårt att säga, det verkar vara lite tjurigt. Elon Musk har ju alltid gått sin egen väg, så det är svårt att gissa.
Snackar ni om konflikten i fikarummet?
– Lite grann, men vi har så mycket egna problem just nu eftersom vi börjat jobba natt. Det har vi aldrig gjort förut, så det är en omställning för alla. Obbola pappersbruk har byggt en ny maskin för kartongpappersrullar så vi har fått mer jobb. Och det är ju bra med fler arbetstillfällen.
Själv gillar Magnus Nilsson att arbeta på natten och det handlar om totalt sju nätter per månad.
– Det är skönt med mindre folk nattetid och jag jobbar ihop med ett bra gäng. Jag håller tummarna för att Tesla viker ner sig och skriver på ett avtal, säger han.
Full uppslutning
Till hamnen i Halmstad dyker det vanligen mest upp tyska märken som Volkswagen, Mercedes och BMW, berättaren hamnarbetaren Torbjörn Svensson.
– Vi räknar med att det kan komma nu, för att det har varit blockad i de andra hamnarna. Men jag kan garantera att det blir full uppslutning i blockaden här.
Vad tänker du om konflikten?
– Jag tycker att Tesla är tjurskalliga. När företag kommer till andra länder ska de följa de traditioner och regler som finns där.